Gå til innhold

Perfeksjon, alt skal være 100% korrekt, blir så frustrert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke gjør planken, for da kan du skade ryggen. Ikke gjør situps, for de er ikke funksjonelle. Ikke gjør utfall, knebøy er det eneste riktige. Ikke gjør stående roing, det er vanskelig å treffe de rette musklene. Ikke jogg med mindre du har sko til 100000 kr og madrassmyk skogbunn. Ikke løft vekter med mindre du har brukt en time på dynamisk stretching, skumruller, yoga, oppvarmingssett og whatnot. Og ikke gidd å tren i det hele tatt, med mindre du løfter tungt nok og løper fort nok til at det føles ut som musklene dine revner og du gruer deg til neste økt allerede, for det har ingen effekt hvis det ikke gjøres hardt og jævlig nok. Det er heller ingen vits i å gjøre noe som helst, med mindre du lever på grønnsaker, rent kjøtt, egg og nøtter.

Skulle tro det å forsøke seg på litt lett trening var farligere enn å forbli sittende på rumpa hele dagen!

Seriøst, jeg blir gal snart.. :P Jeg begynner å lure på om det er all teorien og maset om perfeksjon som gjør at folk sliter med å finne motivasjon til å trene, mer enn den faktiske treningen i seg selv.

Gudene vet at jeg sliter med det selv ihvertfall, iblant føles det som om mine 8 x 3 med en håndfull styrkeøvelser med relativt lette vekter et par ganger i uken, er helt meningsløse, siden de verken er tunge nok, hyppige nok eller følges opp med et perfekt kosthold.

Må ting virkelig være helt perfekte, for at man skal få synlige resultater? Og da mener jeg ikke synlige resultater i form av å se ut som en profesjonell fitnessutøver, slik mange tilsynelatende mener er det eneste akseptable målet, men at man rett og slett bare vil bli slank og fast i fisken...

Anonymous poster hash: 37fbb...ea8
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig, dette kunne vært min utblåsning. Føles som om jeg ikke gjør det bra nok (har ikke begynt trening ennå, bestemte meg idag for å gjøre noe med den usunne livsstilen jeg har laget meg de siste årene) om jeg tenker på å svømme, jogge litt, gå turer i natur og kun trene styrke i timene på senteret.

Jeg laget nettopp en tråd om brød i kosten, og at inntrykket mitt er at brød er fyfy. Trodde det var sunt :P

Hilsen med-frustrert "amatør"

Anonymous poster hash: e63ba...152

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Godt poeng. Blir litt mye av slike holdninger her inne.

Det beste er jo å gjøre det du trives best med selv. Litt er bedre en ingen ting. Det som funker for deg, er det som er riktig for deg.

Skrevet

Jeg gikk ned ti kilo ved å gå mer, og spise litt mindre. Ikke hør på perfeksjonistene når det gjelder dette. Gikk ikke ned noen ting når jeg prøvde å telle kalorier, melde meg inn i vektklubber, spise light produkter etc.

Passet på at jeg ble svett og varm en eller to ganger om dagen ved hjelp av god gammeldags hverdagstrim. Gikk til jobben/butikken, løp i trapper, gikk mye i bratte bakker.

Jeg lever og ånder ikke for trening, jeg passer på at jeg har et normalt, sunt hverdagsliv. Og jeg gidder ikke dra på helsestudio og trene korrekte knebøy. Fint at for noen passer det, men for meg gjør det ikke det.

Jeg spiste det samme som før - men reduserte mengden noe. Fungerte helt fint for meg.

Anonymous poster hash: 2ffb9...6f1
  • Liker 4
Skrevet

Begynn å trene for helsen i stedet for å trene for utseende ditt, TS, så hjelper det kanskje!

Anonymous poster hash: f4cd4...6f4
Skrevet

Man må huske at det finnes ingen oppskrift på noe som helst - alle kropper er forskjellige. Så man kan ikke ta sikte på en spesifikk kropp, kun den beste versjonen av kroppen man har. Hvis man skal "perfeksjonere" kroppen så er det klart at man bør sette seg grundig inn i ting eller få hjelp av en trener, for å trene de musklene man ikke alltid når.

Angående vektnedgang så er jeg 100% tilhenger av: beveg deg mer, spis mindre/sunnere. Gå i minus på antall kalorier hver dag.

For meg er det sunn mat, gå/løpe, spinning og mageøvelser/squats hjemme som gjelder.

Anonymous poster hash: f6a70...903
Skrevet

Begynn å trene for helsen i stedet for å trene for utseende ditt, TS, så hjelper det kanskje!

Anonymous poster hash: f4cd4...6f4

Dette perfeksjonskravet ser ikke ut til å være mindre for det helsemessige aspektet av ting, synes jeg.

Som jeg nevner i hovedinnlegget mitt, er det alltid masse pes om hvordan enkelte øvelser (eller rettere sagt, alle øvelser) kan være farlig med mindre man har doktorgrad i styrketeknikk, og hvor farlig det kan være å jogge, og hvordan man må varme opp i ørten år, og hvor mye proteiner man må spise for å se en forskjell, og hvor "ren" maten må være, osv.

Jeg forstår at dersom man ønsker toppresultater i idrett eller modellgreier/fitness osv, at man faktisk må være så strikt, men for vanlige folk som bare vil bli i bedre form (og ja, slanke), så håper jeg inderlig at ikke alt dette er like viktig. Jeg har definitivt verken tid eller energi til å gjøre alt perfekt, ihvertfall...

Så ja, dette var altså dagens utblåsning. :takke:

Anonymous poster hash: 37fbb...ea8

Skrevet

Kjenner på det samme. Jeg er en av disse som trener seriøs styrketrening og leser meg opp på emnet. Kan mye og praktiserer mye, men syns likevel det er slitsomt. Jeg er f.eks ikke så flink med kostholdet. Jeg spiser ikke alltid nok proteiner, men prøver så godt jeg kan (er veggis, så er litt begrenset). Skeier ut med snop nesten daglig. Har likevel en stram og fin kropp som jeg er meget fornøyd med. Det demotiverer meg med utsagn som "Det er 90% kosthold" når jeg sliter rævva av meg på trening flere timer i uken og er fornøyd med kroppen min. Javel, kostholdet mitt er ikke perfekt, men skal jeg slutte å trene fordiom?

En annen ting som irriterer meg er disse som hyler om at "det finnes ingen unnskyldninger" og "trening tar bare 3 timer i uken". For det første finnes det mange unnskyldninger, nei GRUNNER, til at trening ikke er førstepri hos alle. Jeg er ung, sprek og barnløs. Har fulltidsjobb, men utenom har jeg all verdens tid til å trene. Mange dager er jeg supersliten etter jobb (er lærer og har ofte hodepine etter endt arbeidsdag) og da gidder jeg rett og slett ikke trene. Selv om jeg har tid. Da prioiterer jeg å slappe av. Forstår veldig godt at småbarnsforeldre ikke prioiterer trening,

For trening tar TID! Jeg bruker 1,5-2 timer på studiet hver gang. Bruker minst en halvtime før og en halvtime etter til å pakke tøy, spise riktig, kjøre til senteret, dusje, vaske treningstøy og spise riktig etterpå. Jeg trener bare 3 dager i uken, grovt regnet blir det 10 timer i uken som går til trening. Det er ikke 3 timer! Hadde jeg jogget meg en tur kunne jeg lettere brukt kort tid, men hele seansen til sammen tar tid. Skal man varme opp etter alle kunstens regler har jeg ikke sjanse i helvete til å klare alle øvelsene på 1 time. Bruker lett en halv time til oppvarming før knebøy. Når jeg kjører 5*5 går det myyye tid til bare pausene. Poenget er at treningen med alt som hører til tar vesentlig mer tid enn fitnessfolka skryter av når de angriper andre.

Anonymous poster hash: 9c5f1...110
  • Liker 1
Skrevet

Det som hjalp meg var god gammeldags trim, tur i skog og mark, samt reduksjon av porsjonene jeg spiste.

Har aldri vært i så dårlig form som når jeg gikk på treningssenter og spiste piller og pulver for å bli slankere og få bedre kropp. Det gikk rett og slett motsatt vei.

og perfeksjonistene kan drite og dra

• Liker 1
Skrevet

Åh der er mange frustrasjoner der ute, helt enig!!!

Men de skal jo ha noe å skrive om de som publiserer artikler, treningsopplegg, kosttilskudd, matplaner, alle "må" jo ha noe nytt med jevne mellomrom. Det finnes jo ikke noe som er perfekt for alle, alle må finne hva som er perfekt for dem. Hvis de da klarer å sortere ut alt som er useriøst/BS/beint ut farlig, det er en stor jobb... :sjokkert:

Det viktigste er jo å ha fremgang, eks. ikke ha de samme vektene uke etter uke men faktisk øke belastningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...