Gå til innhold

Store hunder - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten hårball av en hund på 4 kg. Han er en helt fantastisk hund, men vi har et problem. Han er så redd for store hunder. Vi har hatt noen dårlige erfaringer. Det kan være derfor. Når han ser en stor hund, stivner han, og når de kommer nærmere blir han helt vill. De fleste overser ham, men noen, oftest schaefere og huskey-er, men også enkelte andre kommer for å ta ham. Det er skikkelig skummelt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Å gå på kurs går ikke når han er så redd. Jeg har prøvd å venne ham til å være sammen med håndplukkede store hunder, men han er fremdeles like redd for de andre. Han er ekstra redd i mørket og nå er det snart oktober. Gruer meg. Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kurs nytter ikke fordi han er så redd? det er jo nettopp derfor kurs kan være tingen; forsiktig tilvenning i kontrollerte omgivelser.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvor stort utbytte de andre hundene ville fått av kurset med ham der. :(. Jeg kjenner en hundetrener og hun anbefalte godbiter og forsiktig trening i nabolaget. Han er ikke så veldig opptatt av godbiter bare. De fungerer til å trene på triks, men han vil ikke ha når han er redd.

Endret av Demether
Skrevet (endret)

hmm, hva med og begynne med hunder du vet er trygge og tydelige i språket sitt, og øke størrelsen? begynn med noen han er komfertabel med, og øk?
ellers kan du også, om du har en hundepark i nærheten, eller vet om ett sted det er mye hunder, sitte på en avstand han ikke blir redd og la han bare observere, og dermed nærme det forsiktig når han skjønner det at de verken kommer bort til han, og at han ikke behøver og hilse. Bare gjøre han trygg på og være i nærheten.

Endret av Chiqette
Skrevet

Han hadde nok hatt utbytte av å omgås disse "skumle" tingene sammen med et menneske som var rolig og bestemt. Din egen håndtering av ham, har utrolig mye å si. Kurs kan fungere, men ingenting vil fungere dersom du forventer at han blir redd.

Anonymous poster hash: e4a0c...c37
Skrevet

Tusen takk for gode råd. Jeg synes det å dra til hundeparken og sitte på avstand høres kjempelurt ut! Han ble angrepet siste gang i hundeparken, men på avstand går det sikkert bedre. Da kunne jeg gå nærmere og nærmere. :) Jeg vet at jeg må være rolig og bestemt. Jeg blir ikke redd før huskeyen løper på oss da. Jeg har også testet å la ham gå jevnlig med andre. Det har ikke hjulpet. Jeg er ikke så sikker på at det er meg som er problemet her.

Skrevet

Tusen takk for gode råd. Jeg synes det å dra til hundeparken og sitte på avstand høres kjempelurt ut! Han ble angrepet siste gang i hundeparken, men på avstand går det sikkert bedre. Da kunne jeg gå nærmere og nærmere. :) Jeg vet at jeg må være rolig og bestemt. Jeg blir ikke redd før huskeyen løper på oss da. Jeg har også testet å la ham gå jevnlig med andre. Det har ikke hjulpet. Jeg er ikke så sikker på at det er meg som er problemet her.

Jeg har husky (en snill en da:) ), og han var slik som din. Redd store hunder. Han satt seg som regel under et bord, eller gjemt bort en annen plass. Har blitt angrepet selv av større hunder.

Men etterhvert som han ble eldre, og bedre kjent med alt av hunder, så er han også blitt tøffere og sikrere på seg selv. Han løper ikke bort til alt av store hunder, og kan knurre (si ifra) om han føler ubehag, men det går 99% av tiden greit, leker med de og styrer på. Tok sin tid, men det gikk tilslutt.

Så lenge du er urolig for eventuelle angrep etc, så merker hunden dette, og da forbinder han som i dette tilfelle, store hunder som noe han må passe seg for. Din frykt går over på han.

Det slet jeg mye med i begynnelsen, men har skjerpet meg stort. Kan til tider ved noen situasjoner bli slik fremdeles, spesielt med ukjente hunder, noen raser osv, men prøver å ro meg inn i trygg havn.

Anonymous poster hash: c31f0...931

Skrevet

Tar han godbiter hjemme i rolige omgivelser? Hvis ja:
Dersom han ikke tar godbiter når det er en annen hund i nærheten, så er han for belastet, og dere er altså for nært forstyrrelser.

Punkt 1: finn belønninger som virker (pølser, fiskekaker, stekt kylling, lever, jaktlek, kamplek, etc.)

Punkt 2: plasser dere så langt unna forstyrrelsen at han klarer å konsentrere seg om belønningen.
Punkt 3: Avslutt alltid mens leken (bokstavelig talt) er god, altså etter en vellykket repetisjon (og når du avslutter flytter du deg naturligvis VEKK fra forstyrrelsen).
Punkt 4: Jobb dere gradvis nærmere etterhvert som han mestrer. I mellomtiden unngår du alle store hunder så langt det lar seg gjøre - snu og gå andre veien om dere ser en på gata, osv. Kommer du ikke unna, så holder du bare hunden din i kort bånd og passerer så raskt som mulig uten å lage noe som helst oppstyr.

Etterhvert kan du avtale med noen med store, ROLIGE, snille hunder at dere går sammen med hundene i bånd - parallellgåing. Hundene skal da IKKE hilse, kun gå normalt noen meter fra hverandre (reguler avstand etter hva din hund er komfortabel med).

Du skal ALDRI utsette ham for løse, store hunder. For hver gang hans grenser blir overskredet, blir han reddere, selv om det i dine øyne ikke "skjer noe" - om du var livredd for at alle menn kom til å voldta deg, så kom du ikke til å bli stort tryggere av at en diger mann kom løpende bort og ga deg en skikkelig bjørneklem, for så å løpe avgårde igjen... Dersom du treffer på løse hunder som ikke er under kontroll, og er på tur å komme bort til din hund, så kan du lempe din egen hund bak deg, snu deg med fronten rett mot den løse hunden, trampe i bakken og evt klappe hardt i hendene og si NEI! Din hund skal stole på at DU ordner opp med det han anser som en farlig situasjon.

Ta gjerne kontakt med noen som er flink på adferd - jeg aner ikke hvor du bor, men hvis du tar kontakt med Gry Løberg (Manimal) kan hun sikkert henvise til noen som har peiling.

Anonymous poster hash: 16170...19f
  • Liker 1
Skrevet

Tar han godbiter hjemme i rolige omgivelser? Hvis ja:

Dersom han ikke tar godbiter når det er en annen hund i nærheten, så er han for belastet, og dere er altså for nært forstyrrelser.

Punkt 1: finn belønninger som virker (pølser, fiskekaker, stekt kylling, lever, jaktlek, kamplek, etc.)

Punkt 2: plasser dere så langt unna forstyrrelsen at han klarer å konsentrere seg om belønningen.

Punkt 3: Avslutt alltid mens leken (bokstavelig talt) er god, altså etter en vellykket repetisjon (og når du avslutter flytter du deg naturligvis VEKK fra forstyrrelsen).

Punkt 4: Jobb dere gradvis nærmere etterhvert som han mestrer. I mellomtiden unngår du alle store hunder så langt det lar seg gjøre - snu og gå andre veien om dere ser en på gata, osv. Kommer du ikke unna, så holder du bare hunden din i kort bånd og passerer så raskt som mulig uten å lage noe som helst oppstyr.

Etterhvert kan du avtale med noen med store, ROLIGE, snille hunder at dere går sammen med hundene i bånd - parallellgåing. Hundene skal da IKKE hilse, kun gå normalt noen meter fra hverandre (reguler avstand etter hva din hund er komfortabel med).

Du skal ALDRI utsette ham for løse, store hunder. For hver gang hans grenser blir overskredet, blir han reddere, selv om det i dine øyne ikke "skjer noe" - om du var livredd for at alle menn kom til å voldta deg, så kom du ikke til å bli stort tryggere av at en diger mann kom løpende bort og ga deg en skikkelig bjørneklem, for så å løpe avgårde igjen... Dersom du treffer på løse hunder som ikke er under kontroll, og er på tur å komme bort til din hund, så kan du lempe din egen hund bak deg, snu deg med fronten rett mot den løse hunden, trampe i bakken og evt klappe hardt i hendene og si NEI! Din hund skal stole på at DU ordner opp med det han anser som en farlig situasjon.

Ta gjerne kontakt med noen som er flink på adferd - jeg aner ikke hvor du bor, men hvis du tar kontakt med Gry Løberg (Manimal) kan hun sikkert henvise til noen som har peiling.

Anonymous poster hash: 16170...19f

Tusen takk! Dette kan jeg klare :) Ja, jeg har funnet noen godbiter som han synes det er stas å få når vi er hjemme og trener ham.

• Liker 2
Skrevet

Om du kjenner noen med en voksen, stor og rolig tispe som han kan være sammen med litt så er det utrolig virkningsfullt også.

Om du bor i Oslo så vil jeg sterkt anbefale kurs og/eller privattimer med Tess hos GoodDog. Hun er også veldig flink med sånt, og da kan dere sammen bli enig om tilnærmingen har får til andre på evt. kurs.

• Liker 1
Skrevet

Ja, bor i Oslo :) Takk for tipset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...