Gå til innhold

Kjøpe hus, hvordan gå råd til oppussing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkt senario.., man kjøper seg bolig til 2 mill, la oss si man kjøpte huset for takst.., man har spart opp 300tusen i ek, og låner 1,7 mill. Huset er verdt 2 mill. Hvordan skal man da få lån til oppussing? Når man ikke har mer egenkapital? Og det ikke er mulig å låne mer på boligen? De fleste pusser opp men hvor får de penger til det fra??? Nytter jo ikke om man potensielt kan låne 3 mill hvis det huset man kjøper ikke er verdt mer enn 2 og man ikje har sikkerhet til å låne 500 tusen til å pusse opp? Kan noen forklare meg??

Anonymous poster hash: 329fb...d08

Skrevet

Sette av penger, spare? Det må jeg.

• Liker 3
Skrevet

Sette av penger, spare? Det må jeg.

Ja ser den. Men enkelte pusser opp hele kåken med en gang, når de kjøpte huset til takst og hadde brukt alt av ek... Hvordan får de da råd til å pusse opp hele huset med nytt bad, kjøkken, gulv, alt, det første året? Når de ikke har sparepenger igjen.., ts

Anonymous poster hash: 98ef9...bc8

Skrevet

Vi lånte 100.000 ekstra til oppussing med sikkerhet i mine foreldres bolig.

Skrevet

Vi har brukt oppsparte midler og sett an hvor mye penger vi har hatt underveis. Vår leilighet er totalrehabilitert, med unntak av badet. Der vil nok interiøret skiftes etterhvert. Vi har gjort nesten all jobben selv, fått noe hjelp av en slektning som er rørlegger. Det eneste vi har hyret inn er elektriker. Nå har vi sett over pengebeholdningen igjen, så nå har vi nettopp bestilt ny peis. Der skal vi få hjelp.

Jeg vil tro noen velger å bruke forbrukslån til å pusse opp. Dersom oppussingen fører til økt verdi på boligen, kan man vel i teorien ta opp et forbrukslån, få ny verdivurdering og ta opp mer boliglån for å betale forbrukslånet. Alternativt kjøper man en rimeligere bolig og pusser opp underveis.

Skrevet

Mange har jo så mye disponibel egenkapital at har nok penger til å pusse opp.. Vi har nesten 3 millioner i egenkapital, om vi kjøper en bolig til 6 millioner og kan få lån på 4 millioner så har vi jo i teorien 1 million ekstra å "spille på" som gjør at vi kan pusse opp det vi vil... Har man ikke råd til oppussing har man to valg - spare opp det det koster eller kjøpe en billigere bolig....

Anonymous poster hash: da7dc...fea
  • Liker 1
Skrevet

En veldig enkel måte å unngå den situasjonen på er å kjøpe et hus uten akutt behov for oppussing, eventuelt et hus som er rimelig nok til at man har penger til det. Personlig ville jeg ikke tatt opp forbrukslån til oppussing, særlig ikke hvis huslånet lå helt opp mot boligens verdi.

• Liker 3
Skrevet

Tenkt senario.., man kjøper seg bolig til 2 mill, la oss si man kjøpte huset for takst.., man har spart opp 300tusen i ek, og låner 1,7 mill. Huset er verdt 2 mill. Hvordan skal man da få lån til oppussing? Når man ikke har mer egenkapital? Og det ikke er mulig å låne mer på boligen? De fleste pusser opp men hvor får de penger til det fra??? Nytter jo ikke om man potensielt kan låne 3 mill hvis det huset man kjøper ikke er verdt mer enn 2 og man ikje har sikkerhet til å låne 500 tusen til å pusse opp? Kan noen forklare meg??

Anonymous poster hash: 329fb...d08

I noen tilfeller er det ingen problem å få låne mer til oppussing/påbygging når kjøpet først er i havn (da det øker boligens verdi), egenkapitalkravet blir sånn sett en formalitet. Forutsetter selvsagt betjeningsevne.

Anonymous poster hash: fdc82...304

• Liker 1
Skrevet

Vi lånte 100K ekstra med sikkerhet i hans foreldres eiendom.

Skrevet

Vi pusset også opp umiddelbart, men satte til side store deler av vår EK til oppussing. I ettertid så har vi spart opp i forkant av oppussing, brukt feriepenger osv.

Er også ganske greit å huske at vedlikehold/oppussing blir en utgiftspost fremover og ikke bare for å få et nytt hus til å se ut som man selv ønsker, og at det er greit å spare fast til dette. :)

• Liker 1
Skrevet

Du kan kjøpe noe mindre men nytt som krever ikke oppussing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...