Gå til innhold

"Taper" på utleie av eiebolig: trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi eier en bolig i en annen by, som vi leier ut fordi vi har planer om å en gang flytte tilbake - men har vært usikre på når.

Det kan være "nårsomhelst", eller om noe lengre tid.

Vi kjøpte i god tid før krav om Xantall prosent egenkapital, og har lite egenkapital i boligen. Derimot har det vært en viss prisstigning, så noe ligger det nok der - men uvisst hvor mye, fordi prisene er sunket akkurat nå.

Vi valgte å leie ut fordi vi

1: Skal tilbake til byen, og vil kjøpe og selge i samme marked

2: Vil unngå å tape endel penger på diverse utgifter ved salg(megler,, eventuell lang overtakelsestid uten inntekt på bolig++++) OG vi som sagt ikke her og nå oppfyller de kravene til egenkapital som er.

Vi vil derfor beholde boligen, for å forbli i eiemarkedet.

Leieinntekten på boligen er lavere enn våre utgifter totalt sett - men vi valgte å ta denne kostnaden da et salg vil innebære langt større utgifter/tap, og potensielt føre til at vi blir stående utenfor eiemarkedet i lengre tid.

MEN her er saken:

Nå er vi, i en uviss periode, i en trang økonomisk situasjon, som gjør at vi strengt tatt ikke har mulighet til å ta disse ekstrakostnadene på kort sikt heller - iallefall ikke om det strekker over tid.

Vi har forsøkt å forhandle om økt leie uten hell(boligen dekkes av NAV til en familie, og de betaler som sagt under markedspris - men vil ikke gå med på å øke leie selv om de må betale langt mer for å finne en ny bolig til familien).

Vi kan teoretisk sett bytte leietakere, men badet er gammelt - og jeg vet helt ærlig ikke om vi får særlig mer i inntekt.

Dessuten kan vi risikere mer ustabile leieforhold - NAV betaler jo på datoen og er en sikkert garanti for leie. Men de nekter altså betale mer.

Noen som har råd til hva vi kan vurdere?

VENNLIGST les teksten uten å komme med kjappe svar, det er så slitsomt å måtte svare på en masse ting jeg har nevnt i teksten allerede ;)

Anonymous poster hash: 4c955...ed8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forøvrig helt uaktuelt for oss å kjøpe bolig i nåværende ny, om noen skulle foreslå det :)

Anonymous poster hash: c6a34...806
Skrevet

Dere kan indeksregulere husleia med en mnd varsel en gang i året.

Om familien har leid hos dere mer enn 2,5 år kan dere sette leien til gjengs leie, med 6 mnd varsel. http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/gjengs-leie.html

Dette hjelper kanskje ikke på den akutte situasjonen. Jeg ser egentlig ikke at den kan løses ved å se på utleieobjektet. Om det ikke finnes andre steder å spare inn eller skaffe mer penger så kanskje dere må vurdere salg.

Anonymous poster hash: 52aea...65d

Skrevet

Dere kan indeksregulere husleia med en mnd varsel en gang i året.

Om familien har leid hos dere mer enn 2,5 år kan dere sette leien til gjengs leie, med 6 mnd varsel. http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/gjengs-leie.html

Dette hjelper kanskje ikke på den akutte situasjonen. Jeg ser egentlig ikke at den kan løses ved å se på utleieobjektet. Om det ikke finnes andre steder å spare inn eller skaffe mer penger så kanskje dere må vurdere salg.

Japp, vi har lov til på øke "så mye vi vil" fordi kontrakten er utløpt(såvidt jeg har skjønt) - problemet er at NAV(som betaler leien) ikke vil gå med på økning.

Dette er snakk om en familie med flere barn(og en nyfødt....!) som må betale hvertfall 4-6000 kr mer for en ny bolig - og vi har tilogmed flere goder "bakt inn" i leien pga at det er borettslag.

Selge ja......det taper vi ganske mye på - veldig mye faktisk. Så den sitter veldig langt inne.

Skrevet

Japp, vi har lov til på øke "så mye vi vil" fordi kontrakten er utløpt(såvidt jeg har skjønt) - problemet er at NAV(som betaler leien) ikke vil gå med på økning.

Dette er snakk om en familie med flere barn(og en nyfødt....!) som må betale hvertfall 4-6000 kr mer for en ny bolig - og vi har tilogmed flere goder "bakt inn" i leien pga at det er borettslag.

Selge ja......det taper vi ganske mye på - veldig mye faktisk. Så den sitter veldig langt inne.

Dere kan ikke øke med så mye dere vil selv om kontrakten er gått ut. Dere er fremdeles bundet av husleieloven.

Men det er leier også, så om dere varsler økt leie hjemlet i loven så må NAV forholde seg til dette. Les linken eller Google gjengs leie for tips.

Må legge til at jeg aldri har leid ut noe selv.

• Liker 1
Skrevet

NAV er leietaker på lik linje med andre leietakere, og må dermed forholde seg til gjeldende regler.

Dersom de ikke betaler gjeldende huseie er dette mislighold og gyldig oppsigelsesgrunn.

Jeg gjetter at NAV prøver seg på en "spansk en" i håp om at du gir deg på det.

• Liker 4
Skrevet

NAV er leietaker på lik linje med andre leietakere, og må dermed forholde seg til gjeldende regler.

Dersom de ikke betaler gjeldende huseie er dette mislighold og gyldig oppsigelsesgrunn.

Jeg gjetter at NAV prøver seg på en "spansk en" i håp om at du gir deg på det.

Joda, men NAV kan godt si til denne familien at de ikke dekker en så høy leie, og at de må finne seg noe billigere dersom prisen blir satt opp. Som andre leietagere kan NAV bestemme seg for å finne noe billigere dersom leia blir for dyr. Familier som lever på sosialhjelp kan i utgangspunktet ikke forvente seg eneboliger, så selv om den er under markedsleie så vil nok NAV kreve at de flytter om boligen blir prissatt over det de mener er rimelig.

Anonymous poster hash: e02fe...43f

• Liker 3
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Løsninger:

1. kreve høyere leie og satse på at NAV betaler

2. kreve høyere leie, fjerne NAV og få nye leietakere

3. selge huset, det er uansett et økonomisk tapsprosjekt

4. bo i huset selv

5. be om avdragsfrihet på huslånet en periode

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Så lenge deres krav om økt husleie er i henhold til husleieloven og fremsatt med de frister og regler og satser som ellers gjelder så må NAV bare innrette seg.

Det er viktig at dere fremsetter kravet om økt husleie skriftlig og at dere henviser til rett paragraf i husleieloven.

Skrevet

Det er dyrere for NAV å bytte bolig og betale for flytting for denne familien, så det at de sier dette til deg, er bare tull fra deres side. Hev leien og forhold deg til det, du skal bare se at de blir boende.

Skrevet

Vi kan teoretisk sett bytte leietakere, men badet er gammelt - og jeg vet helt ærlig ikke om vi får særlig mer i inntekt.

Dessuten kan vi risikere mer ustabile leieforhold - NAV betaler jo på datoen og er en sikkert garanti for leie. Men de nekter altså betale mer.

Hvis ikke dere kan få mer av noen andre betaler ikke Nav under markedspris. Markedspris er det man kan få i markedet.

Det eneste jeg kan se at dere kan gjøre er å si opp Nav og forbedrede dere på å selge. Hvis dere har flaks vil det presse Nav til å betale mer, og hvis ikke er salg det eneste alternativet dere har.

Anonymous poster hash: 4ef1c...59a

• Liker 3
Skrevet (endret)

Joda, men NAV kan godt si til denne familien at de ikke dekker en så høy leie, og at de må finne seg noe billigere dersom prisen blir satt opp. Som andre leietagere kan NAV bestemme seg for å finne noe billigere dersom leia blir for dyr. Familier som lever på sosialhjelp kan i utgangspunktet ikke forvente seg eneboliger, så selv om den er under markedsleie så vil nok NAV kreve at de flytter om boligen blir prissatt over det de mener er rimelig.

Anonymous poster hash: e02fe...43f

Det kan faktisk ikke TS bry seg noe om, med mindre h*n ønsker å ødelegge sin egen økonomi.

TS er utleier i dette tilfellet, ikke leietaker.

Endret av Skjoldmøy
Skrevet

Det kan faktisk ikke TS bry seg noe om, med mindre h*n ønsker å ødelegge sin egen økonomi.

TS er utleier i dette tilfellet, ikke leietaker.

Ts må jo bry seg når hun tror det blir vanskelig å finne nye leietakere! Det siste man bør gjøre i en økonomisk presset situasjon er å sitte på en tom leilighet uten leietakere.

Uansett er det vel krav om 6 måneders varsel, så det hjelper ts lite her og nå.

• Liker 1
Skrevet

TS her:

Å bo i boligen selv er jo ikke et alternativ når vi bor i annen by. Det er hele grunnen til at vi leier ut.

De har ikke enda leid i 2,5 år, men det nærmer seg - og vi tar nå 9000 kr.

Hva blir da summen vi kan kreve ifht indeksregulering/gjengs leie?

NAV har ikke engang besvart vår forespørsel, de sa til familien at vi hadde bedt om økt husleie og at de måtte flytte hvis ikke.

Ganske trist, fordi familien er flyktninger såvidt jeg har forstått(men har stabil livssituasjon og noe jobb her i tillegg til introduksjonsprogram osv) og har 3 barn, hvilket den yngste er helt nyfødt.

De forstår ikke regelverket til NAV, og blir "presset" av oss og av NAV.

Jeg henvendte meg til NAV først for å skåne dem for unødig stress, NAV gidder ikke engang svare oss og bare ringer dem og meddeler at "de vil ha mer leie ellers må dere flytte - det må dere si at vi ikke kan gi".

Så NAV kan jo si nei, og bare si at de må finne seg noe annet - noe de aldri i verden finner. Så da står de på bar bakke med 2 småbarn og en nyfødt, uten gode muligheter for å finne noe nytt(ikke norske og må ha en viss andel plass).

Jeg presiserte ovenfor NAV at markedspris faktisk er høyere - og at de må ut med endel tusen mer i mnd om de skal finne seg noe nytt.

Jeg opplever at NAV er veldig kyniske her: de utnytter vår dumsnillhet(fordi vi ikke har hjerte til å sette en svakere stilt familie på gata - men muligens blir tvunget til det etter å ha tapt endel penger og rett og slett ikke har råd til å gå i tap) og legger alt ansvar over på dem for å ta støyten.

Om vi sier opp leieavtalen må de flytte, de har nok vanskelig for å finne nytt sted å bo, og NAV må tilslutt betale en 3-6000 kr mer uansett når alt kommer til alt nytt sted.

Gjest Blondie65
Skrevet

Når en leier ut må en også være kynisk. Du kan ikke tjene mer penger på boligen og samtidig ømhjertet for de som bor der. Dere må også slutte å spørre NAV om lov. Varsle husleieøkning på 2 % (ca konsumprosindeksen) og send nytt varsel om justering for gjengs leie når det har gått 2,5 år og med de riktige fristene.

Hvis dere ikke makter å gjøre dette på grunn av "godhjertethet", så må dere finne andre løsninger.

Skrevet

Dere kan indeksregulere leien, men forskjellen vil toppen utgjøre noen hundrelapper, det er vel neppe tungen på vektskålen i en økonomisk krise.

Merk at hvis dere vil endre til gjengs leie så er det et krav at det tidligst kan iverksettes et år etter sist endring av husleien. Så jeg ville ikke gått for indeksregulering nå, med mindre leietakerne har bodd der under to år.

Så i deres tilfelle er det etter min mening kun ett realistisk alternativ når det gjelder å øke inntekten fra utleieleiligheten; På datoen når det har gått 2.5 år sender dere et skriftlig varsel om at leien vil settes opp til gjengs leie om 6 mnd. I forkant får dere en takstmann eller eiendomsmegler til å fastsette gjengs leie. I de fleste borettslag har man forresten ikke lov å leie ut mer enn 3 år før man må bo der et år selv, men det har dere vel sjekket.

Bor dere hos familie nå eller leier dere? Isåfall er det å selv flytte til en leilighet med mindre husleie et alternativ dere må vurdere.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...