Sanndy Skrevet 14. september 2013 #1 Skrevet 14. september 2013 Jeg får nå en valp, på denne torsdagen som kommer. Det er en Golden Retriever valp som er 7 uker. Jeg har kjøpt inn tørrforet på en dyrebutikk, da de som regel har best kvalitet. Har lært at det ikke er bra og kjøpe vanlig tørrfor på vanlig handlebutikk som ; Rimi, Prix, Rema osv. Gjelder dette også de vanlige gobitene de selger?. Er jo ofte sånn at det er en grunn for at det er billig, slik som det er med tørrfor. Noen som har erfaringer med dette, hvor pleier dere å kjøpe godbitene til hunden evnt tørrforet?
Omnivore Skrevet 14. september 2013 #2 Skrevet 14. september 2013 Hos veterinæren hos oss så selger de noe de kaller "doko" til 50 kr kg. Det er slike rillede lever "kjeks" og er tørre og lette å knekke i mindre biter. Det samme får man kjøpt fra merket dogman på felleskjøpet, men de er noe dyrere en det vi betaler hos vetten. Det er omtrent det eneste vi bruker av butikk godis. Har brukt frolic og markies fra matbutikken, men de er gjerne så store at bikkja blir mett under trening og det er jo ikke meningen. Av hjemmemekkgodis bruker vi alt fra ost, skinke, pølse, tubeost (enkelt å klemme ut en dert i farta når man trener), kokt kyllingfilet, kjøtt fra middagsrester osv. Vær obs på å ikke gi for mye av det som er saltet (pølse), litt er ok, men ikke mye. Kokt kyllingfilet er en slager her i huset, det er mildt mot magen, lukter lite (men nok for hunden) og er ikke alt for klissete. For mindre klissete kyllingbiter hadde jeg nok kokt det og tørket det i ovnen på svak varme slik at all fuktigheten ble borte. Ellers så kjøper vi tørrfisk, råhudsbein og griseører på matbutikk. Er langt å kjøre helt til byen når man alliakvel er på butikken. Tror ikke matbutikk fisken er så annerledes en dyrebutikk fisken uansett.
skruf Skrevet 14. september 2013 #3 Skrevet 14. september 2013 Vi kjøper leverbiter på dyrebutikken som belønning og godbiter, ligner på de som er bilde av over her. Til ekstra kos så får hunden griseører så hun kan knase på, samt margbein. Griseører får du kjøpt både på dagligvarehandel og på dyrebutikken.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #4 Skrevet 14. september 2013 kamferdrops Anonymous poster hash: 32b20...4e4
Rainbow Skrevet 14. september 2013 #5 Skrevet 14. september 2013 Vi bruker baconost og skinkeost på tube, salatkylling, smårettskinke etc. I tillegg til godteri fra butikk/dyrebutikk. Som snadder får han alt som høres ekkelt ut, type okse"muskel", griseøre, oksepanne, strutsesener...
lykkepille Skrevet 14. september 2013 #6 Skrevet 14. september 2013 valpen min elsker hundegodteri fra welldone det erkyllingsmak som fåes kjøpt på rema 1000 til 8 kr
Sanndy Skrevet 14. september 2013 Forfatter #7 Skrevet 14. september 2013 Hos veterinæren hos oss så selger de noe de kaller "doko" til 50 kr kg. Det er slike rillede lever "kjeks" og er tørre og lette å knekke i mindre biter. Det samme får man kjøpt fra merket dogman på felleskjøpet, men de er noe dyrere en det vi betaler hos vetten. Det er omtrent det eneste vi bruker av butikk godis. Har brukt frolic og markies fra matbutikken, men de er gjerne så store at bikkja blir mett under trening og det er jo ikke meningen. Av hjemmemekkgodis bruker vi alt fra ost, skinke, pølse, tubeost (enkelt å klemme ut en dert i farta når man trener), kokt kyllingfilet, kjøtt fra middagsrester osv. Vær obs på å ikke gi for mye av det som er saltet (pølse), litt er ok, men ikke mye. Kokt kyllingfilet er en slager her i huset, det er mildt mot magen, lukter lite (men nok for hunden) og er ikke alt for klissete. For mindre klissete kyllingbiter hadde jeg nok kokt det og tørket det i ovnen på svak varme slik at all fuktigheten ble borte. Ellers så kjøper vi tørrfisk, råhudsbein og griseører på matbutikk. Er langt å kjøre helt til byen når man alliakvel er på butikken. Tror ikke matbutikk fisken er så annerledes en dyrebutikk fisken uansett. Tusen takk for svar ! Tror det var slike som Dogman, jeg så på dyrebutikken:-). Har kjøpt noen godbiter på dyrebutikken, så neste gang kjøper jeg nok Dogman som du anbefaler. Ellers så kommer jeg nok til å kjøpe tørrfisk, griseører osv på matbutikk :-). Ellers så blir det litt pølser, litt kyllingfilet , og ellers det fra mat butikk som måtte være bra for hundene. Er jo vandt til de 2 andre hundene som foreldrene mine har. men, er litt redd for å gi hunden for mye av det dårlige maten. Da det skjedde med den ene hunden, som endte med at han måtte opperere ut mange stener, så vil jo helst unngå det
Sanndy Skrevet 14. september 2013 Forfatter #8 Skrevet 14. september 2013 valpen min elsker hundegodteri fra welldone det erkyllingsmak som fåes kjøpt på rema 1000 til 8 kr Tusen takk for svar!. Regner med at hunde godbitene fra rema er bra de også, er vel helst tørrforet så bør unngås på vanlige butikker :-)
Sanndy Skrevet 14. september 2013 Forfatter #9 Skrevet 14. september 2013 Vi bruker baconost og skinkeost på tube, salatkylling, smårettskinke etc. I tillegg til godteri fra butikk/dyrebutikk. Som snadder får han alt som høres ekkelt ut, type okse"muskel", griseøre, oksepanne, strutsesener... Takk for svar ! hehe, er nok bedre enn det høres ut som ;-). får ta en tur på butikken å se hva de har , som kan være bra:-)
Sanndy Skrevet 14. september 2013 Forfatter #10 Skrevet 14. september 2013 Vi kjøper leverbiter på dyrebutikken som belønning og godbiter, ligner på de som er bilde av over her. Til ekstra kos så får hunden griseører så hun kan knase på, samt margbein. Griseører får du kjøpt både på dagligvarehandel og på dyrebutikken. Takk for svar! satser jaffal på å kjøpe griseører å muligens disse leverbitene :-)
skruf Skrevet 14. september 2013 #11 Skrevet 14. september 2013 Jeg har en stor hund som sluker det meste hun får, f.eks så går et griseøre ned på 1-2-3.. Så jeg bruker å tørke skalken når jeg skjærer opp et nytt brød. Den trøyer hun seg lenge med (tørker den gjerne i en dag eller to, sånn at den er skikkelig hard)
lykkepille Skrevet 14. september 2013 #12 Skrevet 14. september 2013 Tusen takk for svar!. Regner med at hunde godbitene fra rema er bra de også, er vel helst tørrforet så bør unngås på vanlige butikker :-) Ikke noe problem det jeg liker med dette godteriet er at det er mykt og ikke hardt slik som kjeks er. Valpen min bare jafser den i seg og den er borte på ett blunk anbefales på det varmeste
skruf Skrevet 14. september 2013 #13 Skrevet 14. september 2013 Takk for svar! satser jaffal på å kjøpe griseører å muligens disse leverbitene :-) De selger disse leverbitene på Felleskjøpet. Akkurat det samme som på dyrebutikken, men mye billigere:)
Gjest bustyvel Skrevet 15. september 2013 #14 Skrevet 15. september 2013 Iflg. min veterinær kan det være mye salt og slikt i butikkmat/godis, så vær litt obs på det. Ang fôr, du får ikke med litt mat fra oppdretter da? Kanskje greit at valpen spiser mat den er vant med i starten...
Demether Skrevet 15. september 2013 #15 Skrevet 15. september 2013 Min hund er kresen. Han liker heldigvis foret fra dyrebutikken, men godbitene er det verre med. Har funnet noe han liker da. Den siste er Sjøbogårdens leverbiter. Stor fin pakke, ikke dyr og han elsker dem.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2013 #16 Skrevet 15. september 2013 Vi har, etter veldig mange år med kresen hund, fått en hund som spiser alt! Nå får han litt forskjellig godis, men for at det ikke skal bli for mye i en opptreningsfase, så får han rett og slett litt tørrfór som godis til trening hjemme. Mot tilsvarende reduksjon i måltidene. Dermed får han det han trenger, men ikke altfor mye mer. Funker helt sikkert ikke på alle, jeg tror f.eks. vår gamle hund hadde sett dumt på oss, men for matglade hunder er det et alternativ. Så får han heller litt bedre godbiter når vi er ute på litt mer krevende steder Anonymous poster hash: a5946...e0a
Trillrund Skrevet 15. september 2013 #17 Skrevet 15. september 2013 Mine hunder liker kattegodbitene "kit bits" som jeg kjøper i butikken. Jeg bruker også Smackos som jeg klipper/river i små biter. Av og til kjøper jeg Frolic mini, men da bryter jeg dem i 4 små biter før jeg gir til hundene. Ellers bruker jeg også tubeost. Men er valpen bare 7 uker? Den bør være minst 8 uker før den leveres.
Sanndy Skrevet 15. september 2013 Forfatter #18 Skrevet 15. september 2013 Iflg. min veterinær kan det være mye salt og slikt i butikkmat/godis, så vær litt obs på det. Ang fôr, du får ikke med litt mat fra oppdretter da? Kanskje greit at valpen spiser mat den er vant med i starten... Det vet jeg ikke enda, kan høre med oppdretteren. har jaffalt kjøpt inn det tørrforet di solgte på dyrebutikken som heter Brit Care for valper
Sanndy Skrevet 15. september 2013 Forfatter #19 Skrevet 15. september 2013 Mine hunder liker kattegodbitene "kit bits" som jeg kjøper i butikken. Jeg bruker også Smackos som jeg klipper/river i små biter. Av og til kjøper jeg Frolic mini, men da bryter jeg dem i 4 små biter før jeg gir til hundene. Ellers bruker jeg også tubeost. Men er valpen bare 7 uker? Den bør være minst 8 uker før den leveres. Takk for svar! ja, den er bare 7 uker.
Bazinga! Skrevet 15. september 2013 #20 Skrevet 15. september 2013 Natures menu har noen gode godbiter som er laget av godt over 90% kjøtt. Fås med kylling, lam eller okse. Min hund elsker disse, og det er disse vi selger mest av i butikken jeg jobber i. De er myke så er greie å dele opp i mindre biter dersom de skal brukes til innlæring av nye komandoer. Som snacks gir jeg hunden litt tørket kyllingfilèt eller okse"muskel".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå