AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #1 Skrevet 14. september 2013 Vi er et par i midten av 30 årene, 2 barn, 2 biler, begge i jobb . Vi tenker å kjøpe bolig til rundt 5 mill. Har spart opp 1 mill i egenkapital men fortsatt synes lånet er litt høyt. Har snakket med mine foreldre, som har nedbetalt hus og forholdsvis god økonomi og oppsparte midler, men de nekter å hjelpe oss økonomisk. Hvor vanlig er det at foreldre hjelper "barna" økommisk og evt. hvor mye/hva slags støtte er vanlig å få ? Anonymous poster hash: 3d1fe...2eb
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #2 Skrevet 14. september 2013 Midten av 30 årene? Hjelp av foreldre?? Spiller vel ingen rolle om dere har lån i banken eller hos foreldre? La nå foreldrene deres leve livet, og ta hånd om dere selv. Noen ganger må man forlate redet. Anonymous poster hash: fb359...07e 12
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #3 Skrevet 14. september 2013 vet ikke hvor vanlig det er, men verken jeg eller mine to søsken har fått hjelp. Første bolig kjøpte jeg alene, bolig nr to sammen med samboer. Han fikk heller ikke hjelp hjemmefra. (men vi har heller ikke kjøpt til 5 mill!) Mine foreldre støtter meg i form av å gi meg råd når jeg ber om det. Anonymous poster hash: f8427...0fd
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #4 Skrevet 14. september 2013 Vi er et par i midten av 30 årene, 2 barn, 2 biler, begge i jobb . Vi tenker å kjøpe bolig til rundt 5 mill. Har spart opp 1 mill i egenkapital men fortsatt synes lånet er litt høyt. Har snakket med mine foreldre, som har nedbetalt hus og forholdsvis god økonomi og oppsparte midler, men de nekter å hjelpe oss økonomisk. Hvor vanlig er det at foreldre hjelper "barna" økommisk og evt. hvor mye/hva slags støtte er vanlig å få ? Anonymous poster hash: 3d1fe...2eb Hvorfor må kjøpe så dyr bolig? Det finnes masse bra boliger til under 5 millioner? Anonymous poster hash: 4d868...e0a
ToveM Skrevet 14. september 2013 #5 Skrevet 14. september 2013 Vi måtte jobbe selv for å kjøpe bolig, og det får jammen ungene våre gjøre og. Eldstemann her har kjøpt bolig uten hjelp fra oss. Vi har selv lån på boligen, og har mer enn nok med det. Skal heller hjelpe de litt hvis/når vi selv arver i fremtiden. Både mine og mannen sine foreldre lever i beste velgående med egne boliger. Men håper de lever godt i en del år til. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #6 Skrevet 14. september 2013 Det er veldig vanlig å få støtte fra foreldre i forbindelse med boligkjøp. Men da er det snakk om studenter og førstegangsetablere, gjerne i første halvdel av tjueårene, for å kunne komme seg inn i boligmarkedet i det hele tatt. Par i midten av 30-årene, 2 barn, 2 biler... haha! Troller du, TS? Regner med dette ikke er den første boligen deres... Anonymous poster hash: 622f3...ce7 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #7 Skrevet 14. september 2013 Vi er et par i midten av 30 årene, 2 barn, 2 biler, begge i jobb . Vi tenker å kjøpe bolig til rundt 5 mill. Har spart opp 1 mill i egenkapital men fortsatt synes lånet er litt høyt. Har snakket med mine foreldre, som har nedbetalt hus og forholdsvis god økonomi og oppsparte midler, men de nekter å hjelpe oss økonomisk. Hvor vanlig er det at foreldre hjelper "barna" økommisk og evt. hvor mye/hva slags støtte er vanlig å få ? Anonymous poster hash: 3d1fe...2eb Er ganske vanlig å hjelpe ungene sine - men ikke når de er i midten av 30 årene med to biler allerede vel? Foreldre flest som hjelper gir litt hjelp til en liten leilighet, ikke et hus til 5 millioner... ikke de foreldrene jeg kjenner i alle fall. Anonymous poster hash: b1af9...57f 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #8 Skrevet 14. september 2013 synes det er veldig spesielt å forvente hjelp fra foreldre når man er i midten av 30-årene og skal kjøpe til 5 millioner, dere høres egoistiske og bortskjemte ut Anonymous poster hash: b4336...31f 5
Horge Skrevet 14. september 2013 #9 Skrevet 14. september 2013 Vi er et par i midten av 30 årene, 2 barn, 2 biler, begge i jobb . Vi tenker å kjøpe bolig til rundt 5 mill.Hjelp til å dekke opp for kravet til egenkapital på den første boligen, som da anslagsvis koster pluss-minus 2 mill, ja.Hjelp for å kjøpe bolig nummer to eller tre, til en pris på 5 mill(!), når man er i midten av 30-årene og har to biler, ehhh... nei. 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #10 Skrevet 14. september 2013 I min krets er det helt normalt. Men da er det ikke som "hjelp" sånn sett. Men type forskudd på arv, som passer for å kunne kjøpe en fin bolig osv. Det er ikke snakk om å ta fra foreldrene penger, men å få penger man uansett hadde fått senere/til noe annet. Så mitt svar er at det er helt normalt i mine øyne. Anonymous poster hash: 3e910...096 2
Papakomopoulos Skrevet 14. september 2013 #11 Skrevet 14. september 2013 TS Her ! 5 millioner høres kanskje mye ut, men vi bor i et dyrt strøk og ønsker ikke flytte pga nærhet til skole og barnehage. Har allerede bolig men ønsker noe større. Foreldrene mine har råd til støtte, de har vel et par millioner i banken og nedbetalt hus og hytte. 2 biler høres kanskje ut som luksus men for de fleste som ikke bor i Oslo sentrum er det faktisk nødvendig pga jobb og elendig kollektivtilbud. Skulle gjerne bare hatt 1 bil hvis vi kunne.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #12 Skrevet 14. september 2013 Jeg ser ikke problemet. Vi har gjort det samme selv. Bor også i dyrt område, og foreldrene ville gjerne gi enger ifm nytt hus. Det var penger vi hadde fått på et tidspunkt uansett, så da ville de gi en når det faktisk var noe konkret vi kunne ha nytte av de. Og vi er i 30-årene tenk Fy og fy. Så lenge foreldrene dine er i situasjon der det passer seg, så er det jo bare hyggelig. Anonymous poster hash: 3e910...096
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #13 Skrevet 14. september 2013 Fikk 200 000 av pappa da vi kjøpte. Tror det er ganske vanlig, så lenge man har foreldre som har litt til overs. Anonymous poster hash: 82f10...001 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #14 Skrevet 14. september 2013 det er IKKE alle foreldre som har 200 000 å gi til barn og bolig og det er IKKE normalen. Folk lever i forskjellige verdener i dette landet altså, tydelig at noen er veldig godt vant Anonymous poster hash: b4336...31f 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #15 Skrevet 14. september 2013 Jeg ser ikke problemet. Vi har gjort det samme selv. Bor også i dyrt område, og foreldrene ville gjerne gi enger ifm nytt hus. Det var penger vi hadde fått på et tidspunkt uansett, så da ville de gi en når det faktisk var noe konkret vi kunne ha nytte av de. Og vi er i 30-årene tenk Fy og fy. Så lenge foreldrene dine er i situasjon der det passer seg, så er det jo bare hyggelig. Anonymous poster hash: 3e910...096 Men her vil ikke foreldrene til TS hjelpe, mens TS vil ha hjelp. Stor forskjell. Og jeg forstår foreldrene meget godt. Selv hadde jeg vært flau over å spørre mine foreldre. Er selv litt over 30, har dyrere hus enn TS ønsker, men har ikke fått noe hjelp hjemmefra. Anonymous poster hash: fb359...07e 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #16 Skrevet 14. september 2013 Men her vil ikke foreldrene til TS hjelpe, mens TS vil ha hjelp. Stor forskjell. Og jeg forstår foreldrene meget godt. Selv hadde jeg vært flau over å spørre mine foreldre. Er selv litt over 30, har dyrere hus enn TS ønsker, men har ikke fått noe hjelp hjemmefra. Anonymous poster hash: fb359...07e Ser det nå. Har ikke lest godt nok! Trodde det var snakk om at de hadde tilbudt seg jeg.. Nå er saken annerledes ja.Anonymous poster hash: 3e910...096
Kara W Skrevet 14. september 2013 #17 Skrevet 14. september 2013 det er IKKE alle foreldre som har 200 000 å gi til barn og bolig og det er IKKE normalen. Folk lever i forskjellige verdener i dette landet altså, tydelig at noen er veldig godt vant Anonymous poster hash: b4336...31f Ja det er forskjell på folk. Her jeg bor er det f,eks nærmest uvanlig å ikke få hjelp av foreldrene,. Er det et problem for deg? Virker nesten som om du mener at alle som får økonomisk støtte fra foreldrene sine til bolig er bortskjemte. TS, det er absolutt ikke uvanlig at foreldre gir støtte, enten i form av garanti, privat lån eller forskudd på arv. Det betyr derimot ikke at det er feil av foreldrene dine å nekte. Det er deres penger, og de må få lov til å gjøre det de vil med dem. Har du spurt dem hva dere grunner for å ikke ville hjelpe er?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #18 Skrevet 14. september 2013 det er ikke noe problem for meg personlig, det er mer et samfunnsproblem når flere generasjoner må trå til for å kunne kjøpe bolig, det sier noe om at prisnivået er altfor høyt Anonymous poster hash: b4336...31f
Gjest oreokaka Skrevet 14. september 2013 #19 Skrevet 14. september 2013 Jeg får hjelp OM jeg trenger (noe jeg forsåvidt ikke gjør), men jeg er 20 år og student uten jobb. Tviler på at jeg hadde fått hjelp om jeg var i midten av 30 årene, 2 barn og 2 biler. Tror kanskje jeg hadde vært litt flau for å spørre om hjelp også da. Særlig om jeg var i jobb også. Da skal man jo klare det fint på egenhånd, syntes jeg.
Kara W Skrevet 14. september 2013 #20 Skrevet 14. september 2013 det er ikke noe problem for meg personlig, det er mer et samfunnsproblem når flere generasjoner må trå til for å kunne kjøpe bolig, det sier noe om at prisnivået er altfor høyt Anonymous poster hash: b4336...31f Der kan jeg være enig med deg. Vi prøvde lenge å være fornuftige ift boligkjøp, og ville ikke bidra til stadig voksende boligpriser. Det var mange hus vi så på som vi tenkte at var ufornuftig priset, selv om vi kanskje hadde råd til dem. Men så dukket drømmehuset opp, og selv om vi prøvde å prute, så endte vi opp med å gi mer for det i frykt for å miste det, og at dersom vi ventet enda et år med å kjøpe hus ville vi ikke lenger ha råd til de husene vi ønsket oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå