Gå til innhold

Hjemmelaget lasagne. Skal man legge ostesausen lagvis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det kun på toppen med stødd ost oppå der igjen?

Jeg trodde det var kjøttdeigsaus, ostesaus, lasagne plater lagvis, men jeg tror de fleste andre kun har kjøttdeigsaus og lasgneplater lagvis, og så ostesaus på toppen med ost oppå.

Noen som vet hva som er rett?

Anonymous poster hash: b94ae...f00
Skrevet

Jeg har alltid et lag ostesaus mot lasagneplatene.

Anonymous poster hash: ef61a...d28
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg legg ostesaus nederst, så plater og så kjøttsaus. Så ostesaus igjen, så plater og så kjøttsaus. Så har eg på eit godt lag ostesaus til slutt. (Ja, eg brukar mykje ostesaus, men kvart lag treng ikkje å vere så tjukt.)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg gjør omvendt av Alt Godt. Hovedpoenget er at både kjøtt- og ostesaus skal lagvis.

Skrevet

Jeg gjør som alt godt og liker det best.

:heks:

Skrevet

Av og til har jeg ostesaus innimellom, av og til har jeg det bare på toppen. Gjør som du vil.

Skrevet

Eg legg ostesaus nederst, så plater og så kjøttsaus. Så ostesaus igjen, så plater og så kjøttsaus. Så har eg på eit godt lag ostesaus til slutt. (Ja, eg brukar mykje ostesaus, men kvart lag treng ikkje å vere så tjukt.)

Har du noe svar på hvorfor du gjør det akkurat slik? I mitt hode ville jeg aldri kommet på å gjøre det slik :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Har du noe svar på hvorfor du gjør det akkurat slik? I mitt hode ville jeg aldri kommet på å gjøre det slik :)

Fordi eg ikkje forkokar lasagneplatene. For å vere sikker på at dei vert ordentleg mjuke legg eg dei ned i ostesausen slik at dei kan trekke til seg væte.

Skrevet

Jeg legger kjøttsaus, lasagneplater, ostesaus, deretter et nytt lag med kjøttsaus, lasagneplater og ostesaus før jeg tar ost på toppen og putter det i stekeovnen.

• Liker 4
Skrevet

Jeg gjør akkurat samme som dette :) Og det har jeg lært av mamma :)

Skrevet

Kjøttsaus nederst, plater, ostesaus, kjøttsaus, plater, ostesaus og tilslutt ost.

• Liker 1
Skrevet

Er det bare jeg som ikke bruker ostesaus? Kun vanlig hvit saus og litt ost på toppen, selvsagt lagvis.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Er det bare jeg som ikke bruker ostesaus? Kun vanlig hvit saus og litt ost på toppen, selvsagt lagvis.

Du er ikke alene om det nei.

Her er det et tynt lag Bolognesesaus (kjøttsaus) nedest i formen, så et lag plater, et lag Bolognesesaus, et lag bechamel (hvit saus), et lag plater, fortsetter slik inntil formen er full.

Øverste lag er plater med bechamel saus og avsluttes med et lag paremesan på toppen, - og små smørklatter oppå parmesanen.

Skrevet

Ostesausen må være lagvis for å gi smak og for at lasagneplatene skal "kokes" skikkelig. Det lønner seg å dekke til med aluminiumsfolie halve steketiden før du har den av og strør ost på toppen som så blir gylden og fin den siste halve tiden.

Anonymous poster hash: 027ef...81c
Skrevet

Jeg legger kjøttsaus, lasagneplater, ostesaus, deretter et nytt lag med kjøttsaus, lasagneplater og ostesaus før jeg tar ost på toppen og putter det i stekeovnen.

This.

Kunne aldri lagt ostesausen nederst! Tvangstanker, sikkert. :ler:

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker heller ikke ostesaus. Ser ikke vitsen. Lasagne uten ostesaus er jo kjempegodt, så hvorfor lage to sauser? ;)

Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg bruker heller ikke ostesaus. Ser ikke vitsen. Lasagne uten ostesaus er jo kjempegodt, så hvorfor lage to sauser? ;)

Skilnaden er vel at hilli lagar ein kvit saus (bechamel)? Min saus er også ein bechamel, men eg har litt riven ost i den, i tillegg til riven ost på toppen.

Skrevet

Nei, du er ikke alene om det. Vi har kun ost som topping. Vi bruker hvit saus lagvis gjennom hele lasagnen.

I lasagnens hjemland Italia brukes heller ikke "ostesaus". Der brukes bechamel, og det er tykk vanlig hvit saus.

Anonymous poster hash: 6dbc3...9f9

• Liker 1
Skrevet

Nei, du er ikke alene om det. Vi har kun ost som topping. Vi bruker hvit saus lagvis gjennom hele lasagnen.

I lasagnens hjemland Italia brukes heller ikke "ostesaus". Der brukes bechamel, og det er tykk vanlig hvit saus.

Anonymous poster hash: 6dbc3...9f9

Ostesaus er bare bechamel med ost og jeg liker ekstra ostesmak i min lasagne. Det er mye italienerne ikke gjør med maten og drikken sin som er godt læll. :)

Anonymous poster hash: 26873...f50

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...