Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2004 #1 Skrevet 27. april 2004 Jeg har et spørsmål jeg lurer litt på som i og for seg ikke har så mye med graviditeten i seg selv å gjøre. Men jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Har aldri tatt en hiv test før, og har hørt at det er vanlig å ta dette ved førstegangs kontroll ved graviditet. Jeg lurer på en ting, kan hiv smitte påvises ved vanlig gynekologisk undersøkelse (uten blodprøve)med kontroll av andre vanlige kjønnssykdommer? Vil det ikke være noe som ser unormalt ut i sjeden? Jeg bodde i USA en stund for 4 år siden, og hadde da ubeskyttet sex med en gutt fra Costa Rica. Dette hendte kanskje 4-5 ganger, husker ikke helt. Min venninne hadde sex med en kompis av ham, som sa at de pleide å ta regelmessige hiv tester en gang i året for å være sikker. Dette fikk jeg aldri konstatert fra han jeg hadde sex med, men jeg var veldig dum og naiv akkurat når det skjedde, og tenkte ikke da så mye på farer. Har hatt flere gynekologiske undersøkelser siden, men har aldri hatt noe som hels kjønnssykdommer. Hvor stor er sjansen for å ha blitt smittet om han var hiv positiv? Er selvfølgelig litt bekymret nå som jeg er gravid, og ønsker dette barnet over alt, og er så redd for at noe skal være galt. Er nesten redd for å ta blodprøve for å teste for hiv...
LilleBille Skrevet 27. april 2004 #2 Skrevet 27. april 2004 Vet ikke noe om sjanse for smitte el. Men den gangen jeg var gravid var HIV-tensten en vanlig test av blodprøvene som ble tatt ved første kontroll. (Og var du RH- tok de ny blodprøve på hver kontroll.. og ny HIV-test...)
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2004 #3 Skrevet 27. april 2004 Hiv test må tas ved blodprøve og du må gi ditt samtykke til det_ det tar ca en uke med resultatet ( varier sikkert litt) Bestill legetime du, og sjekk for alle typer kjønnsykdommer + hiv- test. Sjansen for at du har blitt smittet hvis han har HIV er relativ stor. Men kast bort tiden din med å spekulere- bestill legetime
Gjest gjest1 Skrevet 27. april 2004 #4 Skrevet 27. april 2004 Du får tatt prøven ved første kontroll hos legen. Tror ikke jeg godkjente noen ting jeg, det var ren rutine. At noen tar en test en gang i året for å sjekke er ikke bra nok. Du kan smittes mye i løpet av et år. Det man skal tenke på er at når du ligger med en mann, så ligger du med alle de han har ligget med de siste ti årene også når det kommer til faren for HIV. Og som sagt; testet han seg i februar og ble smittet i mars, så er han smittet når du ligger med ham i april, selv om han selv ikke vet det før i februar neste år når han tester seg igjen. Smitten synes ikke på noe som helst, og kan påvises kun ved blodprøve.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå