Gå til innhold

Fjerne føflekk hos fastlegen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 17 år. Så lenge jeg kan huske har jeg hatt en føflekk på størrelse med en pekefingernagl på rumpa, jeg har lenge hatt lyst å fjerne den, men nå har jeg bestemt meg for å gjøre det snart.
Jeg har også en føflekk i ansiktet vedsiden av munnen jeg ikke liker. Grunnen til at jeg ikke liker den er fordi den stikker utover, og det synes ikke jeg er noe pent.
Jeg vil at dette skal gjøres så bra som mulig og vil helst ikke ha noe synlige arr. Kan jeg fjerne de hos fastlegen da? Moren min har fjernet mange føflekker der, men jeg vil selvfølgelig ha det beste spesielt når det kommer til den i ansiktet. Er det da bedre å fjerne de hos en hudlege?
Noen som vet hvordan det funker å fjerne føflekker? Noen som har noe erfaringer å dele?

Anonymous poster hash: f1dfa...456
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har netopp fjernet en føflekk hos fastlegen min.Hun satt først en sprøyte med bedøvelse,og så skjærte hun den vekk.

Var det vondt? Måtte du sy? Sa legen noe om hvor lang tid det tok før det grodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om henvisning til hudlege, som kan brenne eller ta vekk med laser. Fastlegen skjærer vekk med bedøvelse. Jeg har prøvd alle alternativene, og vil si at det blir peneste av å skjære vekk. Det eneste som gjør vondt, er bedøvelsen. Men siden du har på rumpa, så vil det antakeligvis ikke være så vondt som hos meg, da jeg tok på ryggmargen (ikke noe fett). Er litt ømt et par dager etter, men merker ikke noe nevneverdig smerte. Det kommer så klart litt på operasjonsevnene til legen, hvor pent det blir :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje best å ta det hos hudlege, særlig den i ansiktet, siden han/hun antagelig har mer erfaring med å få fjernet føflekker på minst mulig arrfremkallende måte.

Har fjernet tre føflekker hos fastlege, men har stygge arr. Huden min er ikke så veldig tilgivende, så jeg får klumpete arr (keloide arr).

Det er ikke særlig vondt, bare stikket fra bedøvelsen som, ja, stikker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be spesielt om en henvisning til kirurgisk avdeling (bløtdelskirurgi), eller ta det privat.

Kirurgene syr i to lag, og bruker diatermi for å forhindre at det blir blødning i etterkant.

Anonymous poster hash: dea46...16b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det vondt? Måtte du sy? Sa legen noe om hvor lang tid det tok før det grodde?

Jeg merka den sprøyta litt,men det var overlevbart.Mått jo sy,hun skjærte jo vekk noe fra ryggen min. Nei hun sa ikke noe om det,men det tar nok ikke allverdens med tid :)

Ser flere her skriver om stygge arr,og det kan ikke jeg svare på ennå,men jeg fjerna på ryggen så det vil å ikke bli like synlig som i ansiktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det privat hos plastisk kirurg, og det ble veldig stygt. Fjernet med laser. Ei venninne av meg skar bort hos fastlegen og det ble ikke synlig etterpå. Derfor føler jeg at pengene jeg betalte var ganske bortkastede. Det har nok mest med hvordan huden din er, og ikke like mye med metoden. Får du lett arr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri ha fjernet føflekk hos fastlege. Hvor mange ganger tror du h*n gjør det pr år?

Hvor mye faglig litteratur tror du h*n leser om dette emnet?

Jeg gikk til fastlegen fordi jeg hadde oppdaget en ny føflekk på ryggen som klødde og blødde. Fastlegen så på den og var umiddelbart klar til å skjære den vekk. Jeg insisterte på en henvisning til hudlege, og fastlegen ble sur og hevdet at hudleger ikke likte sånt.

Jeg fikk time hos hudlege ikke så lenge etterpå. Da var "føflekken" forsvunnet. Jeg husker ikke hva han kalte fenomenet, men han hadde iallefall en ide om hva som var skjedd. Så min fastlegen var altså i ferd med å skjære bort noe som slett ikke var en føflekk-

Uansett fikk jeg sjekket de øvrige føflekkene mine på kroppen av hudlegen.

Så det understreker bare min oppfatning: Fastleger har ikke peiling. De kan bare det mest elementære. I tilfelle det hadde vært mistanke om noe ondartet, ville jeg heller ikke stolt på at fastlegen ville skåret tistrekkelig rundt. En i min omgivelser måtte også minne legen om å sende føflekken til analyse. (Det bør alltid gjøres.) Fastlegen hadde ikke tenkt på det!

Anonymous poster hash: 54a79...99e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare fjernet hos fastlegen, og fikk et arr som var tre ganger større enn selve føflekken. Var vondt å ta den, men det var fordi han skjærte hvor det ikke var bedøvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det understreker bare min oppfatning: Fastleger har ikke peiling. De kan bare det mest elementære. I tilfelle det hadde vært mistanke om noe ondartet, ville jeg heller ikke stolt på at fastlegen ville skåret tistrekkelig rundt. En i min omgivelser måtte også minne legen om å sende føflekken til analyse. (Det bør alltid gjøres.) Fastlegen hadde ikke tenkt på det!

Anonymous poster hash: 54a79...99e

Det er synd å høre at du opplevde det du opplevde,og jeg forstår at du blir sint på legen din pga dette.Men når det er sagt synes jeg det er feil at du skriver så bastant at fastleger ikke har peiling.De er ulike som alle andre mennesker.Selvom din lege var crappy betyr det ikke at en annen lege vil gjøre en god jobb på det feltet.Og når man tar med innlegget til badabing i betrakning understreker det poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få det gjort av en kirurg, jeg har arr etter operasjoner på magen som nesten ikke er synlig. Men arret etter føflekken som fastlegen fjernet er kjempestygt.

Endret av Chenet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest caramiacaramella

Jeg ble henvist til en hudlege av min fastlege da jeg ville fjerne en føflekk på ansiktet mitt. Han brant den vekk over et par timer uten bedøvelse, og det gjorde ikke noe særlig vondt - det bare svei litt. Jeg betalte 1500 kr for det og var egentlig veldig misfornøyd med resultatet siden han ikke fjernet hele føflekken, bare gjorde den litt mindre. Synes det var veldig kjipt når det i utgangspunktet var en liten føflekk og det kostet såpass mye. Keep in mind at du ikke nødvendigvis får resultatet du er ute etter, og hvis jeg var deg ville jeg tenkt godt over om det er verdt pengene. Føflekker er ofte noe vi merker veldig selv og kanskje er flaue over mens andre ikke tenker noe særlig over det :) Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt fastlegen min fjerne føflekker, aldri. Ville bedt om henvisning til plastikkirurg for den i ansiktet, evt en veldig god hudlege. Samboeren min har fjernet to føflekker på ryggen, fastlegen som gjorde det, ser ut som han har blitt knivstukket, arrene ser helt jævlige ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjernet mange med fastlegen. Noen har gitt arr og andre ikke. Ikke noe stress det. Fjerner du føflekker pga kosmetiske årsaker bør du helt klart benytte deg av privatklinikker og betale for det selv. Så kan legene bruke tiden og ressursene sin på det de skal. Utrede og behandle folk for sykdom.

Endret av abcdefgh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

. Så kan legene bruke tiden og ressursene sin på det de skal. Utrede og behandle folk for sykdom.

Å fjerne en føflekk tar ikke lange tiden,så hvorfor skal man bruke masse penger på å gjøre det på en klinikk når legen har kompetansen til å gjøre det.Det er faktisk ikke alle som har råd til å gjøre det på en klinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fjerne en føflekk tar ikke lange tiden,så hvorfor skal man bruke masse penger på å gjøre det på en klinikk når legen har kompetansen til å gjøre det.Det er faktisk ikke alle som har råd til å gjøre det på en klinikk.

Fordi hun skal gjøre det pga kosmetiske årsaker og ikke av helsemessige årsaker. Offentlige leger bør bruke tid på reelle helseproblemer. Fastlegene er overarbeidet nok som det er allerede. Om man har lite penger så er det vel naturlig og ikke prioritere luksusting som kosmetiske operasjoner.

Endret av abcdefgh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd å høre at du opplevde det du opplevde,og jeg forstår at du blir sint på legen din pga dette.Men når det er sagt synes jeg det er feil at du skriver så bastant at fastleger ikke har peiling.De er ulike som alle andre mennesker.Selvom din lege var crappy betyr det ikke at en annen lege vil gjøre en god jobb på det feltet.Og når man tar med innlegget til badabing i betrakning understreker det poenget mitt.

Kan også legge til at føflekken min ble kastet i søpla og aldri sendt inn..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...