Gå til innhold

Lade mobil for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lurt å lade en ny mobil fullt før man bruker den, eller kan man lade den og bruke den samtidig?

Hilsen ei som er utålmodig med å utforske sin nye mobil :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke nødvendig å lade mobilen helt opp før man bruker den første gang. Dette var noe som gjaldt for tidligere generasjoners mobilbatterier.

• Liker 1
Skrevet

Nyere batterier har godt av å bli ladet ofte og helst ikke bli helt utladet. Etter det jeg har lest på diverse forumer.

Skrevet

å? Jeg har lest at man helst skal lade når batteriet er lavest. Men mulig det gjaldt de gamle mobilene.

Skrevet (endret)

Li-Ion and Li-Polymer batteries, if charged often, after about 1 month, would reach to their maximum performance, and you are recommended to charge them every time you find an outlet!

In stock Help application of my Sony Android device, In a section about Battery Life, it reads:

• Charge your phone often, This will not affect the lifespan of the battery.

Kilde

Lithium ion batteries are more common and in most new cell phones. They should be charged for five to six hours and should never be allowed to lose all power as this shortens their life. Charge these batteries when the battery meter shows one bar left. When first charging, ignore the "Battery Full" light and charge for the amount of hours stated as this lengthens the life of the battery.

Kilde

Lithium ion batteries do NOT need to be fully discharged, ever. You are essentially shortening the life of the battery. This is a holdover from NiCad batteries that did react well to this treatment. As for the full charge, a good charger will stop pushing current once the battery is full.

Kilde

And when lithium-ion batteries get too low—like, literally zero percent—they get seriously unstable, and dangerous to charge. To prevent explosion-type disasters if you do try to charge one, lithium-ion batteries have built-in self-destruct circuits that will disable (read: destroy) the battery for good, if it reaches rock bottom. And sure, that'll save you from a face full of battery-acid, but it'll also leave you short one battery.

Verd å ta en titt på denne artikkelen.

Endret av -Leon-
Skrevet

å? Jeg har lest at man helst skal lade når batteriet er lavest. Men mulig det gjaldt de gamle mobilene.

Yep.

Da var det snakk om en minneeffekt som kunne oppstå, om man bare klatteladet dem. Man får ikke tak i slike lengre annet enn som sånne løse batterier.

Anonymous poster hash: 869dd...445

Skrevet

Milde himmel - takk for oppdatering! :fnise:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg trodde det ikke var lurt å klattlade, hadde ikke fått med meg at det var kommet nye batterityper... Så jeg har ladet ut og ladet helt opp, når jeg har kunnet. Nå skal jeg slutte med det og heller lade når det passer meg.

Så, derfor, tusen takk for nyttig informasjon, Mortem og alle!

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet

Jeg trodde det ikke var lurt å klattlade, hadde ikke fått med meg at det var kommet nye batterityper... Så jeg har ladet ut og ladet helt opp, når jeg har kunnet. Nå skal jeg slutte med det og heller lade når det passer meg.

Så, derfor, tusen takk for nyttig informasjon, Mortem og alle!

Ja, samme her. Glad tråden kunne hjelpe andre og ikke bare meg :nigo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...