AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #1 Skrevet 14. september 2013 Hei, I ca. 2 - 3 år nå har jeg og en venninne alltid snakket om å ta oss en lengre ferietur etter vi bikket 20. Er snakk om en ganske dyr tur på 4 - 5 uker hvor vi skal kjøre rundt i store deler av Europa. Vi har begge gledet oss veldig - men kanskje spesielt venninnen min, som ofte har sagt ting som "nå er det bare 1,5 år igjen" eller "neste sommer skal vi på tur". Men nå sliter jeg ganske mye med om jeg vil reise i det hele tatt. Og det er mange grunner til det. Det at det er en dyr tur har ikke så alt for mye å si for meg, uansett om jeg er student, men det er heller det om jeg faktisk vil bruke 4 uker av sommeren min på å reise på tur med en jente som jeg egentlig ikke bruker tid sammen med lenger. Vi er blitt ganske forskjellige, skjønner dere. Hun bor fortsatt på det lille stedet som vi begge vokste opp på. Vi er barndomsvenner, som har blitt litt forskjellige. Jeg er student og har fortsatt mange år igjen på universitetet. Hun har ikke fullført noen form for utdanning, og jobber deltid på en liten lokal butikk. Hun har alltid vært ganske energisk og vært den "ville" av oss, men nå som vi faktisk er over 20 begge to, så blir det litt for mye. Hun gleder seg veldig til å "feste" i Europa - jeg vil aller helst se og oppleve mer av stedene enn å drikke. Hun henger med 15 - 16 åringer, hun bryr seg ikke noe om samfunnet og har i det hele tatt fått et veldig annerledes syn på livet enn det jeg har. Vi er rett og slett på forskjellige steder i livet. En annen ting er at hun er så avhengig av meg når vi først gjør noe. Som en sammenligning var det alltid jeg som måtte "hoppe uti" først når vi var mindre, fordi hun ikke turte. Nå som vi skal planlegge denne turen klager hun på at hun ikke vet hvordan det skal gjøres, og hun har mest lyst til å bare reise uten en plan, noe jeg ikke vil. Jeg føler alt ansvaret er på mine skuldre, i tillegg til at hun har et helt urealistisk syn på hvor mye vi kommer til å rekke på 4 uker. "Jeg håper vi rekker ***", håper vi får tid til å reise til ****", når jeg allerede har forklart henne at det nok ikke går, men at vi kan sitte oss ned, planlegge og se. Hun svarer bare at "jaja, vi får da se hvor mye vi får tid til" - igjen; ingen plan! Møter henne kanskje 1 - 2 ganger i året. Synes dette er vanskelig å forklare, men det er ikke det at jeg ikke lenger ønsker å reise på tur - jeg vil bare ikke reise med henne. Hun har gledet seg veldig mye, og sa faktisk på et tidspunkt til meg at "det eneste jeg gleder meg til i livet nå er turen vår". Hun har nok vært lit deprimert og suicidal, men tror det går bedre nå, men det viser bare hvor mye hun gleder seg til å reise. Jeg på min side orker ikke en måned med en person som er så annerledes enn det jeg er, hvor jeg får mye av ansvaret, og hvor hun helst vil feste. Anonymous poster hash: 9fc61...abc
Midnanne Skrevet 14. september 2013 #2 Skrevet 14. september 2013 (endret) Går det ann å eventuelt kutte turen til 2 uker istedet? Så blir det mer overkommelig for deg, og ikke alt for skuffende for venninna di. Og kanskje ta med noen flere/ felles venner? *skriveleif Endret 14. september 2013 av Midnanne 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #3 Skrevet 14. september 2013 Hva med å prøve en siste gang å planlegge dette - legg frem dine forventninger til turen, at du ikke har lyst å feste så mye, men heller være opplagt til å se og oppleve andre ting. Si også at du ønsker å ha en plan slik at dere vet hva dere kommer til å rekke. Hvis dere ikke kommer til enighet, kan du si at du er usikker på om du ønsker å reise likevel. Alternativet er jo å ta med 2 stk til, så kan dere dele dere litt hvis interessene spriker. Hun kan ta med en venninne, og du kan ta med en venninne du vet er litt roligere. Anonymous poster hash: e2713...d84 1
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2013 #4 Skrevet 14. september 2013 Å ta ferie mer enn en uke er ikke lurt, uansett. 1
hjertesukka Skrevet 14. september 2013 #5 Skrevet 14. september 2013 Dilemma ja.- Det er etter min erfaring lurt å diskutere på forhånd hvilke ønsker og behov man har. Så slipper man det når man plutselig står der utenfor en bar og den ene vil inn og den andre ikke. Har vært borti lignende turer der man ikke snakket sammen om personlige ønsker på forhånd omtrent og da blei det deretter. Men hun har jo sagt at hun gleder seg til festing, var det ikke så? Da ville jeg gjort det klart at jeg ikke er ute etter det, men helt andre opplevelser. Ellers syns jeg det er en god ide å ta med hver sin venninne. Da blir presset på deg mindre til å gjøre ting du ikke vil/har lyst til. Og som sagt før her, prøv å korte ned turen om mulig.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2013 #6 Skrevet 14. september 2013 Jeg ville latt dette vennskapet gli over, ved å gjøre meg opptatt, og heller ikke ta initiativ mer overfor henne. Og etter hvert, når dere ikke er venninner lenger, vil det heller ikke være naturlig å ta en slik tur sammen.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #7 Skrevet 14. september 2013 Først: Ta en skikkelig prat om turen, forventninger, ønsker og drømmer. Hva vil dere oppleve, hva er de ulike fokusområdene deres (hennes ser ut til å være festing, mens du i større grad vil ha opplevelser), hva er budsjett etc. Hvis ikke disse tingene er på plass FØR dere bestiller og reiser, vil det trolig ikke fungere i det hele tatt. Jeg har sett det flere ganger, at rammene MÅ på plass, og ekstra viktig er det på en så lang og dyr reise. Jeg mistenker at dere kommer til å stå ganske langt fra hverandre i forhold til ønsker og forventninger (viktig at dere begge er ærlige), og da ville jeg nok ymtet frempå om at det beste nok vil være å droppe denne turen. At dere nå er såpass ulike at å det kanskje vil ødelegge "vennskapet" helt med en sånn tur. Alternativt får du ta sjansen på å være brutalt ærlig, si det som det er. Godt mulig du mister en venn (men kanskje ikke så mye vennskap igjen?), men det er en sjanse du må ta selv... Anonymous poster hash: ce0b3...486
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #8 Skrevet 14. september 2013 Takk for svar. Jeg synes selv det er ganske vanskelig. Jeg har en plan om å forsøke å planlegge dette med henne. Har tidligere sagt til henne at jeg ikke vil reise for å feste. Da har hun svart noe i banene av "ja... men vi kan vel gå ut av og til". Samtidig som hun neste dag sitter og nærmest ramser opp de ulike byene vi MÅ gå ut i. Vi er begge enige om at vi ikke akkurat skal bruke ferien vår på ulike museum, og kan selv være enig i at vi kan gå ut en - to ganger. Min avsmak mot å gå ut med henne kan også ha noe med at hun drikker alt for mye, går med alt for lite klær, gjør alt for mye dumt. Ikke min type å gå ut sammen med... Vi har ingen felles venninner. Hennes venninner på "den andre siden" er akkurat som henne, og mange er ikke engang 18 år. Føler heller ikke jeg kan ta med noen av mine egne venninner pga. de rett og slett ikke passer sammen med denne venninnen min... så føler det blir litt vanskelig der, selv om jeg gjerne skulle hatt med litt flere folk (også pga. at leiebilutgiftene blir lavere osv). Er likevel redd for å miste henne, for uansett om det som noen av dere sier ikke er så mye vennskap igjen, så har vi det likevel gøy med hverandre, men vet ikke lenger om jeg klarer det i 4 uker. Er stygt redd for at jeg kommer til å ende opp med å lyve for henne, og bare si at jeg rett og slett ikke får fri fra jobben i 4 uker akkurat da... hun er helt utrolig dramatisk og blir forbanna med en gang noe ikke går i hennes retning. Vet 4 uker er en lang tur, og tipset om å kutte ned på lengden blir bra. Eneste er at venninnen min ikke vil kutte ned - hun vil aller helst reise 6 - 7 uker for å "oppleve mest mulig, greit å ta en lang tur når man først drar", men jeg begrenset det til 4 uker. Åhh nei, jeg aner ikke, synes det er ganske vanskelig dette her... om hun bare kunne tatt mer ansvar, kuttet ut planene om mye festing, så kunne det jo godt. Jeg orker ikke presset av å måtte planlegge en 4 uker lang tur helt alene (hun sier hun ikke vet hvordan man gjør det - det vet da ikke jeg heller!). Hun lener seg alltid på meg; "Hva skal jeg pakke da?", "Må jeg ta noen vaksiner?", "Når må vi bestille billetter / hvilket selskap skal vi reise med / hvilket kredittkort skal du ha med deg?" osv. Oh. Anonymous poster hash: 9fc61...abc
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2013 #9 Skrevet 14. september 2013 Hun høres en 10 - 15 år yngre enn deg. Stemmer dette?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #10 Skrevet 14. september 2013 Hva i all verden skal dere gjøre om kveldene om dere ikke skal gå ut? Å ta et par drinker, en brus eller noe er jo kjempekos. Hun ser vel ikke for seg å drikke seg drita hver kveld? Det virker som du ikke har lyst til å dra på tur med henne. Og da bør du jo bare si det til henne, i stedet for å fortsette planleggingen. Anonymous poster hash: e05f6...a23 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #11 Skrevet 14. september 2013 Ikke for å fornærme deg men: Bli litt tørr bak øra du også. Ja, dere er kanskje på litt forskjellige steder i livet nå og ses ikke som ofte som før, men dere er fortsatt bare over 20. Jeg syntes du fremstår litt veslevoksen og litt nedlatende ovenfor venninna di siden hun forsatt bor på stedet hun vokste opp og ennå ikke har tatt noen utdanning samt at hun kanskje ønsker å rase litt mer fra seg på en slik tur. Om dere har lovet hverandre å reise så bør du gjøre det, hun er fortsatt venninna di selv om du mener at hun ikke har utviklet seg i samme tempo som deg selv og du bør ta vare på vennskapet med mindre hun har gjort noe alvorlig mot deg (som ikke fremkommer i åpningsinnlegget). Selv om dere har forskjellige ønsker så kan dere fortsatt få en flott tur sammen. Hun kan bli med deg på litt sightseeing eller hva du nå ønsker å gjøre, og du kan bli med henne ut i blant. Og jeg skal være litt enig i din venninne; man behøver faktisk ikke planlegge ALT på en slik månedstur. Pek dere ut noen viktige momenter som dere skal oppleve og mye kan dere faktisk ta på sparket. De beste turene er etter erfaring der man ikke planlegger alt på forhånd. Det å gå ut og treffe lokale folk kan faktisk være veldig berikende i seg selv, for europeiske byer er mer enn de flotte monumentene og kjente stedene, det dreier seg også om folka som bor der - hvilket man bla. kan treffe på byen. Og mange steder i Europa betyr heller ikke å gå ut på byen å drikke seg sanseløs slik mange gjør her i Norge Anonymous poster hash: cc788...1d3 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #12 Skrevet 14. september 2013 Jeg syntes du fremstår litt veslevoksen og litt nedlatende ovenfor venninna di siden hun forsatt bor på stedet hun vokste opp og ennå ikke har tatt noen utdanning samt at hun kanskje ønsker å rase litt mer fra seg på en slik tur. Absolutt nedlatende ja! Hadde du selv vært mer moden TS, så hadde ikke dette vært et problem. Anonymous poster hash: e05f6...a23
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #13 Skrevet 14. september 2013 Du var veldig opptatt av å få frem hvor stakkarslig og lite verdensvant hun er i forhold til sterke selvstendige deg som tar utdannelse... Du har allerede satt deg selv på en pidestall ovenfor henne og denne turen vil nok ende i katastrofe og krangling. Men kan forestille meg en slik skuffelse av en tur man har gledet seg til så lenge blir kansellert. Forstår dere begge. Det er ikke moro å dra på tur med noen man ikke føler seg vel, men likevel må man tilpasse seg. Det er nok ikke kult for venninnen din å bli med på kulturiske begivenheter og oppleve nye steder når den man drar sammen med ikke er villig til å møtes på halvveien. Om du vil dra å oppleve ting, så hvorfor er det så vanskelig å forstå at andre har lyst til andre ting og heller gjøre begge deler? Dere er to om det. Hvorfor skal hun følge etter deg når ikke du er villig til å møte hennes behov også? Når man drar på ferie sammen så handler det om å tilpasse seg. Om du vil dra å se på steder på dagen, og hun gjerne blir med så må vel du også "ofre" deg og bli med på ting hun også synes er moro. Dere er tross alt to, selv om du ser på dine mål som viktigere. Personlig ville jeg valgt en "vill og morsom" en anyday fremfor en gledesdreper som kun ser sine egne behov. Anonymous poster hash: 90dbb...476 2
Bluegreen Skrevet 14. september 2013 #14 Skrevet 14. september 2013 Åhh nei, jeg aner ikke, synes det er ganske vanskelig dette her... om hun bare kunne tatt mer ansvar, kuttet ut planene om mye festing, så kunne det jo godt. Jeg orker ikke presset av å måtte planlegge en 4 uker lang tur helt alene (hun sier hun ikke vet hvordan man gjør det - det vet da ikke jeg heller!). Hun lener seg alltid på meg; "Hva skal jeg pakke da?", "Må jeg ta noen vaksiner?", "Når må vi bestille billetter / hvilket selskap skal vi reise med / hvilket kredittkort skal du ha med deg?" osv. Oh. Anonymous poster hash: 9fc61...abc Nå synes jeg du får ufortjent mye pes! Jeg skjønner godt situasjonen og har opplevd det samme med en barndomsveninne. Hun er ikke mindre utviklet enn meg, eller mindre verdensvant på noe vis, men vi utviklet oss i to helt ulike retninger i tillegg til at utgangspunktet var at jeg er et ordensmenneske som er temmelig introvert, mens hun overlever fint i kaos og situasjoner som jeg oppfatter som farlige.. Jeg tror også jeg ville vært tilbøyelig til å lyve, ved å si at jeg ikke får fri mer enn to uker, eller at jeg ikke kan ta sjansen på å gå glipp av mer enn to uker undervisning osv. Jeg tror derimot ikke jeg hadde hatt hjerte til å avlyse hele ferien.. Dessuten, siden det nok blir du som planlegger det meste, kan du jo sjekke om det er noen steder dere kan "gå ut", som overhode ikke har noe "bar street", men kun fine restauranter og noen rolige puber?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2013 #15 Skrevet 14. september 2013 Hvor realistisk er det egentlig at denne turen vil noen gang finne sted? Men så var det jo dette med falske forhåpninger da.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #16 Skrevet 14. september 2013 Igjen, takk for svar. Synes det er synd noen her tror jeg tror at jeg er bedre enn venninnen min. Det tror jeg ikke. Hun er faktisk en utrolig morsom jente som det er mye liv i. Men jeg lyver ikke når jeg sier at vi bare er på forskjellige deler av livet. Hvordan skal jeg ellers forklare at vi er blitt så forskjellige enn å fortelle hva som er sant? Vi har helt forskjellige vennegjenger med forskjellig fokus. Min vennegjeng møtes gjerne en onsdag for å dele to flasker vin, hennes vennegjeng drikker seg drita hver helg. Det er ikke slik at min vennegjeng aldri ender opp ravende full på byn, men da er det ikke noe vi har planlagt på forhånd - for henne er det å blacke-ut målet for en kveld. Kjenner henne såpass godt at for henne så er ikke det "å gå ut" det samme som å ta en drink eller to. Det er jo selvsagt noe jeg er mer enn villig til å gjøre hver kveld - for som noen av dere sier, hva annet skal vi ellers gjøre om kveldene? For henne er fest det å drikke seg drita. Har vært med henne på fest såpass mange ganger at jeg godt vet hvordan hun oppfører seg. På hjemstedet har hun flere ganger havnet i slosskamper med andre i fylla. Samtidig "holder jeg fast" på henne fordi hun var jo en av mine beste venninner da jeg var yngre. Brukte mange av ungdomsårene mine sammen med henne. Hun har aldri gjort noe alvorlig mot meg - det er ikke slik - og som sagt kan vi fortsatt ha det gøy sammen, men vi er blitt ganske forskjellig. Uansett om jeg lovet henne noe for 3 år siden føler jeg ikke jeg har en plikt til å holde det jeg sa den dag i dag. Burde kanskje sagt stopp tidligere, men jeg klarte det ikke, og nå som alt "nærmer seg" er det på tide å snart gjøre noe. Jeg har ikke NOE mot å ta en drink hver kveld, eller å gå ut noen ganger gjennom turen, men når jeg snakker med henne virker det som å gå ut er hennes eneste fokus. Hun snakker ikke om noe annet, ikke om noen severdigheter hun vil se eller noe slikt, bare de der festene. Jeg er selv en ganske åpen person som gjerne møter nye mennesker, så jeg vet jo godt at man møter folk uten å drikke seg drita. Angående planleggingen mener jeg ikke å planlegge hvert eneste skritt av turen, men jeg mener i det minste man må ha en grunnleggende tidsplan med ulike "hovedbyer" man skal til og ca. hvor lang tid det kommer til å ta - slik at man faktisk rekker flyet hjem igjen også. Vi er f.eks. begge enige om at vi ikke på forhånd vil bestille hvor vi skal sove på natten, så synes ikke jeg er helt forferdelig rigid om planleggingen... men å reise uten en plan, det synes jeg ikke er særlig OK... Anonymous poster hash: 9fc61...abc
Gjest Sne Skrevet 14. september 2013 #17 Skrevet 14. september 2013 Har hun plutselig fått en trang til å drikke seg drita på turen, eller var dere enige om mye festing, men du har vokst fra det? Hvis dere er så ulike at det ikke ville blitt stas å reise sammen, kan du fortelle henne det. Hun ser det sikkert selv også.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2013 #18 Skrevet 15. september 2013 Jeg synes venninnen din høres ut som en typisk 18-20- åring. Du høres ut som en 50- åring. Dere burde ikke dra på 4 ukers tur sammen, dersom dere skal beholde "vennskapet". Du høres ganske veslevokse og nedlatende ut, for å si det rett ut. Anonymous poster hash: c94fa...052 2
Tabris Skrevet 15. september 2013 #19 Skrevet 15. september 2013 Som andre skriver ovenfor, så ville jeg satt meg ned med henne og hatt en skikkelig gjennomgang. Jeg ville forklart hva jeg ønsker og så kunne hun forklart hva hun ønsker. Da kunne jeg fortalt at den type festing er ikke hva jeg ønsker å gjøre - kanskje dere vil forstå sammen at dere har for forskjellige ønsker til at en så lang ferie vil fungere? Jeg forstår heller ikke at du får så mye pes i tråden, jeg forstår deg godt, TS. Du kan jo si til henne rett ut: "Jeg synes turen vi planlegger kan bli litt vanskelig, for vi ønsker så forskjellige ting". 1
Gjest Ciegus Skrevet 15. september 2013 #20 Skrevet 15. september 2013 Jeg synes venninnen din høres ut som en typisk 18-20- åring. Du høres ut som en 50- åring. Dere burde ikke dra på 4 ukers tur sammen, dersom dere skal beholde "vennskapet". Du høres ganske veslevokse og nedlatende ut, for å si det rett ut. Anonymous poster hash: c94fa...052 Høres man ut som en 50åring om man ikke liker tanken på 4 uker med fylla i utlandet, eller fordi man vil ha noen planlagte rammer rundt en dyr tur? Jaja, da har tydeligvis 50 åringer mye mer spennende ferieturer... Dere bør diskutere forhåpningene deres, synes det er slemt og lite voksent å bare lyge... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå