Gå til innhold

jogging vondt i korsryggen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp startet å jogge og merker jeg får vondt i korsryggen når jeg jogger i oppoverbakke. Er dette noe som vil gi seg når jeg kommer i bedre form?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være noe stabiliseringsmuskulatur som er svak. Var det hos meg ihvertfall, og har hatt supergod hjelp av trene sideplanke 3 ganger i uka.

Anbefaler deg å lese dette.

Anonymous poster hash: 9d1d3...0db
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Anbefaler også at du sjekker at du har ordentlige sko.

Skrevet

Løper du på asfalt? Trent motbakkeløp i flere år, og selv i start gjorde det ikke vondt i ryggen, men så løper jeg aldri på asfalt.

Anonymous poster hash: 1cd24...658
Skrevet

Takk skal prøve på sideplank. Skoene er ok. Løp i marka utenfor stiene.

Skrevet

Merkelig at du får vondt bare i oppoverbakke. Merker du om det er muskulært eller fra ryggen (ryggrad / skjelett)?

Jeg ville trenet mye og forskjellige core øvelser, og ikke bare sideplanke. Jeg har selv skjelettdefekter i ryggen, men er nå ganske bra og det tror jeg skyldes mye coretrening.

Anonymous poster hash: 80e33...b6b
Skrevet

Merkelig at du får vondt bare i oppoverbakke. Merker du om det er muskulært eller fra ryggen (ryggrad / skjelett)?

Jeg ville trenet mye og forskjellige core øvelser, og ikke bare sideplanke. Jeg har selv skjelettdefekter i ryggen, men er nå ganske bra og det tror jeg skyldes mye coretrening.

Er ikke sikker på om det er muskulært eller fra ryggen, hvordan kjenner man det?

Skrevet

Er ikke sikker på om det er muskulært eller fra ryggen, hvordan kjenner man det?

Noen ganger kan man kjenne at det er muskelaturen som spenner seg, andre ganger at smerten opptrer nært ryggraden. :) Uansett, årsaken kan sikkert komme av samme problem, dvs at du spenner deg for å beskytte noe langs ryggraden. Jeg er ingen ekspert som du skjønner av min uttrykksmåte, men ryggen min er som nevnt f**, så jeg har god personlig erfaring.

Og som nevnt anbefaler jeg på det varmeste varierte core-øvelser. Det kan aldri gjøre noen skade og er viktig for å forebygge skader. Jeg har tidligere hatt problemer bare jeg har satt ned benet feil og problemer for å bøye meg for helt vanlige daglige gjøremål. Jeg har blitt advart mot å jogge, iallefall utvise stor forsiktighet. Forleden jogget jeg i rolig tempo i 1,5 t uten problemer i ettertid, så det var en positiv overraskelse. Jeg hadde aldri trodd jeg kunne ha jogget så lenge uten å få smerter.

(Vanligvis løper jeg intervall en gang i uken og varierer ellers med annen trening.)

Men hvis du har noen feil eller svakheter med ryggen din, tren core! Og varierte øvelser. Du finner sikkert mange gode øvelser på YouTube, eller på apper som du kan laste ned og som kanskje kan gjøre det lettere å gjennomføre.

Du kan jo også vurdere å få sjekket ryggen din, hvis problemet vedvarer.

Skrevet

Takk skal prøve core, jogget i dag og merket at smertene kom igjen og kjente dembare ved bratte oppoverbakker.

Hvor lenge måtte du trene core før du merket bedring?

Skrevet

Takk skal prøve core, jogget i dag og merket at smertene kom igjen og kjente dembare ved bratte oppoverbakker.

Hvor lenge måtte du trene core før du merket bedring?

Tror det som hjalp mest var at timeplanen på treningssenteret passet på en slik måte at jeg hver uke fikk minst 30 ren core time og 2 styrketimer med vektlegging på core . (Er elendig til å gjøre øvelser på egen hånd.) Til sammen blir det en del. Tror det må ha vært rundt ett års tid kanskje før jeg merket at jeg følte at jeg måtte ha blitt merkbart sterkere. Jeg gikk riktignok ikke direkte fra mye smerter /problemer til "helt fin". Det har kommet og gått i perioder. Men jeg er overbevist om at det at jeg plutselig fikk så mange core øvelser inn på min treningsplan den siste tiden, har forandret noe for meg.

Jeg er riktignok "tungtrent" (ting tar veldig lang tid og jeg bygger ikke styrke raskt) så kanskje det går raskere for deg. Jeg har også veldig stort utbytte av varierte øvelser, både sikkert fordi det har større effekt på musklene og du klarer å aktivere flere muskler, men også fordi jeg tror at ikke alle øvelser passer alle. Når man varierer får man dermed høyere sannsynlighet for å treffe øvelser som egen kropp har best utbytte av.

Men jeg ville sjekket ryggen min hvis jeg var deg. Det kan jo tenkes at du har spesielle problemer som lege eller fysioterapaut faktisk har gode råd for (selv om det er sjeldent :) ).

Skrevet

pass på at du lander på tåballene og ikke hele foten (helen), men antar du ikke gjør dette når du løper i oppoverbakke uansett.. Er mye mer belastende å lande på hele fotsålen.

Anonymous poster hash: 0f061...970
Gjest Blondie65
Skrevet

Har du vondt også etter at treningen er ferdig eller er det "der og da"? Hvis der "bare" er der og da kan det jo være at det er uvant muskelbelastning.

Skrevet

Har du vondt også etter at treningen er ferdig eller er det "der og da"? Hvis der "bare" er der og da kan det jo være at det er uvant muskelbelastning.

Har vondt etterpå også, men da er det ikke direkte vondt jeg bare kjenner litt ubehag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...