Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har i løpet av året klart å komme meg ned i en vekt jeg trives med. Var på mitt tyngste 125 kilo og veier idag 81 kilo. Er 184 høy og med denne vekten tilsier dette en normal bmi(som var målet mitt fra starten av). Jeg er altså ikke lenger interessert i å gå ned i vekt, men å opprettholde det jeg veier. Dette har vist seg å være vanskeligere enn jeg hadde trodd og jeg går fortsatt ned selv om jeg føler jeg spiser nok.

Jeg har derfor prøvd å se på hvor mange kalorier en mann i min størrelse og aktivitet skal ha i seg for å holde vekten og dette varierer fra side til side. Generelt sett blir jeg anbefalt å holde meg til litt over 3000 kalorier dagen. Jeg synes bare dette høres i overkant mye ut og håper noen kan belyse hva dette faktisk betyr for meg og mitt kosthold.

I forhold til trening kan jeg nevne at jeg trener kondisjon 5 ganger i uken(45min-1time med høy intensitet) og ellers aktiv i form av at jeg går mye + at jeg sykler om det lar seg gjøre(for eksempel til jobb, butikk etc). Så er generelt sett veldig aktiv.

Håper noen kan hjelpe meg på rett vei! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver ikke alderen din, noe som trengst for å beregne grunnforbrenningen..

Kaloribehovet ditt om du var 30 år (jeg tastet 30 da jeg måtte gjette, men prøv selv med riktig alder) er 1891.7 kalorier per dag. Så må du plusse på hvor aktiv du er i tillegg. Med 5 timer tung kondisjonstrening i uka synes jeg ikke 3000 kalorier høres mye ut om du bare vil vedlikeholde vekta.

Anonymous poster hash: 0134c...896
Skrevet

Jeg visste det var noe jeg glemte, jeg er 23 år. Om kalkulasjonen på denne siden stemmer vil jeg kunne vedlikeholde vekten med 3300 kalorier. Er nok overgangen fra kosthold med hensikt å gå ned i vekt uten trening, til vedlikehold med mye trening som gjør at det virker mye. Er jo mye fra det jeg gjorde før. Takker for svar! Så nå er utfordringen å få i seg nok kalorier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...