Gå til innhold

Hvilke viner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det vært diskutert endel om hvor mye vin man skal kjøpe inn (til tross for gode råd er jeg enda usikker på hvor mye vi skal kjøpe inn, men det er nå så..), men mitt spørsmål er : HVILKE viner skal vi kjøpe inn??

Vi skal ha koldtbord med hovedvekt på kjøtt - endel rein og muligens elg. I tillegg blir det spekemat og laks i flere varianter + litt krabbe.

Jeg kjenner jo kjempemange gode viner, men når det er vel 60 mennsker som skal ha sitt, så har jeg lite lyst til å bruke 100,- kroner pr. flaske!

Så - har noen gode, og RIMELIGE viner å anbefale? Selv synes jeg Boheme (som jo er grisebillig) er god, men den er kanskje litt for lett til mat? Jeg vil jo gjerne ha en vin som smaker litt - noe de rimeligste vinene ofte ikke gjør...

I tillegg er jeg ganske så blank på hvitviner, for det har jeg liksom sluttet å drikke, etter at jeg fikk smaken på rødvin.

Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vinene som jeg skal anbefale koster like under 100-lappen pr flaske.

Til gjengjeld er de skikkelig gode. Vi kjøpte en flaske av hver for å smake, og de forsvant fort. icon_wink.gif

Vi skal ha fisk til forrett og ble anbefalt en hvitvin som heter "Ch. Bonnet 2000/2001"

Denne koster 99,90 pr flaske.

Skal ha reinsteik til hovedrett og fikk her anbefalt en rødvin som heter "Farneta Chianti". Den koster 93,50 pr flaske.

Begge var i allefall nydelige!!!

Gjør som oss og spør betjeningen på vinmonopolet. De kan anbefale viner for deg!

Klem fra Smurfa!

Gjest Anonymous
Skrevet

Er helt enig i hvitvinen Ch. Bonnet som er nevnt ovenfor, den hadde vi til forretten. Vi hadde rødvinen La Chasse 1998 til hovedrett, hjortestek, og den var bare helt perfekt!! Ca kr 70,- på polet. Den passer også til elg og annet vilt. NB Det finnes to typer med samme navn og label, en australsk og en fransk. Vi valgte den franske.

Skrevet

Det er mange som bruker Gato Negro og La Vida (rødviner). De er gode synes jeg. Hvitvin har jeg ikke funnet enda icon_smile.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

La Chasse er også nyydelig!!!

Kjenner mange som mener det samme.

Den koster ca 107 kr på polet, men dersom du har mulighet til å få kjøpt den i Sverige sparer du masse penger!

Kjøpte den der selv i helga og da betalte vi 45 norske kr pr flaske icon_eek.gif

Helt utrolig!

Klem fra Smurfa ( som ikke tok seg tid til å logge seg inn.. Snakk om latskap... icon_smile.gif )

Gjest perle
Skrevet

Klart det finnes gode viner godt under 100-lappen som kan drikkes til mat. Er ingen ekspert selv, men det er jo de på polet. Hva med å spørre dem?

Kan ellers foreslå Campuget, som er en fransk rødvin. Desverre tror jeg at den bare finnes på papp.... Tar seg litt dårlig ut i et bryllup, kanskje icon_smile.gif Men den er veldig god, da. Og billig!

Gjest Jamila
Skrevet

Ang pappvin: på Ikea og Skeidar har de rimelige glass karafler. Hva med å helle over pappvin i disse og servere vinen fra karaffel? Veldig stilig med blanke karafler, og ingen kan gjette at det er pappvin som er i de!

Skal forresten teste La Chasse; høres ut som et bra tips! icon_smile.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med Amigo? Noen som har smakt den vinen? Er den å anbefale?12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Det er viktig å tenke på at vinen skal passe både til maten og til ALLE (eller så mange som mulig) av gjestene. En del av vinene som er nevnt i tidligere innlegg KAN være litt spesielle for enkelte ganer.

La Chasse er god, uten tvil, men passer best til kraftig mat (og personlig er jeg mest glad i den Sør-Afrikanske utgaven).

Amigo er en grei italiener, men i likhet med La Vida har den kanskje litt litte fylde.

Gato Negro er grei, og idéen med karafler bør dere absolutt tenke igjennom. Det kan jo også benyttes vanlige, pene mugger. Vet ikke hvor bryllupet skal stå, men det kan jo tenkes at dere kan alliere dere med et hotell og få lånt/leid karafler.

Jeg vil anbefale Chenet (flasken med den skjeve halsen) som dere også får på kartong. Det er en rund, fyldig, lettlikt vin, som går bra til mye forskjellig mat (viktig i og med at dere skal ha koldtbord).

Hvis dere går for vi på flaske, kan dere prøve Marques de Caceres (terningkast 6 i VG).

Tror jeg har skrevet nok nå, så jeg dropper utredning om hvitvin, men tipser enkelt om:

Gatao Vinho Verde (portugisisk, svakt perlende), og

Vina Sol (frisk, grei)

Men husk at det er DERES dag! Hvis dere har en spesiell vin som dere liker godt, og gjerne kunne tenke dere - så hold på denne!

Lykke til på den store dagen!!!

Stor klem fra "Hovmesteren"

Skrevet

Vi skal ha:

Blue nun gold edition som apretiff

to typer å velge mellom tilmiddag av både rød, og hvit:

Hvit: Reiler( gammel klassiker de fleste liker den) og capella

Rød: Arpi, og Tinto selecto

disse vinene, borsett fra apretiff vinen, koster rett i underkant av 70 kr flaske, og er gode viner.

Men det hører med at vi skal ha koldtbord, så da kan en velge lette viner, siden de skal til mange typer mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...