AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #1 Skrevet 13. september 2013 Hei. Jeg er gravid nå i uke 13 og jeg sliter mye på jobben. Jeg jobber som hjelpepleier i hjemmesykepleien og vi har tunge arbeidsdager. Jeg er kun ekstravakt og har jobbet som det 70/80% i snart 2 år. Ulempen med å være ekstravakt er at vi har mye lenger brukerlister enn de faste ansatte og vi får ikke tilrettelagt arbeidet i samme grad. Har jeg avtalte vakter for en mnd fremover så kan jeg få tilrettelagt de vaktene men, jeg får ingen nye vakter pga at sjefen da vet at de må tilrettelegges og de taper penger på meg... Tilretteleggingen går blant annet på litt kortere brukerlister, slippe å gå til de aller tyngste brukerne våre med tanke på tunge løft og å slippe å gå til mennesker som røyker inne. Men, dette lar seg tydeligvis ikke gjøre. Etter at katta kom ut av sekken ang graviditeten så sitter jeg her for andre uken på rad uten en eneste tlf om noen vakter, før ringte de nesten vær dag. Det jeg egentlig lurer på er om det er stuereint å gå til lege å få sykemelding pga dette eller om det blir sett ned på av samfunnet generelt?? Mannen min er ikke rik og vi har en 4 åring å forsørge, så det å leve på en inntekt til permisjonen starter om nesten 6 mnd blir umulig... Anonymous poster hash: a167c...a97
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #2 Skrevet 13. september 2013 Vet ikke hvordan det er siden du ikke har noe fast, men jeg ble sykmeldt fra deler av stillingen min + ekstravakter da jeg var gravid (hadde 50% fast, men jobbet endel ekstra). Fikk da det jeg hadde fast + et gjennomsnitt av det jeg jobbet ekstra siste månedene rød jeg ble gravid. Er du organisert? Isåfall bør du høre med hovedtillitsvalgt evt forbundet ditt. Anonymous poster hash: 724d8...ff1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #3 Skrevet 14. september 2013 Tviler desverre på at du har noe krav om å bli sykemeldt siden du bare er vikar. Men det er jo selvsagt lov å prøve. Lykke til. Anonymous poster hash: aea21...903
Yesterday Skrevet 14. september 2013 #4 Skrevet 14. september 2013 Så lenge man har vært i jobb de siste 4 uker har man krav på sykemelding, uansett om det er fast jobb, tilkalling eller et vikariat. Kravet er bare at man har betalt skatt for de siste 4 ukene. Men jeg trur ikke at du TS kommer noen vei med å kontakte fagforeningen, da du ikke har kontrakt med avtalte vakter fremover som vikarer har. Ditt arbeidsforhold er på en måte over hver dag du er ferdig på jobb der og har ingen avtalte vakter, og starter igjen så fort de ringer deg og du har sagt ja til en eller flere vakter. Så en fagforening kan ikke gå inn å kreve at de skal gi deg vakter fremover og med tilrettelegging. Jeg har selv jobbet ekstra i hjemmetjenesten og når jeg ble gravid så kuttet de meg ut, men heldigvis fikk jeg et vikariat i en barnehage som assistent. Så det løste seg for meg. Men jeg fikk tidlig bekkenløsning med smerter og etterhvert ble det så ille at jeg nå har vært sykemeldt i 2,5 mnd og er sykemeldt frem til jeg går ut i permisjon om få uker. Jeg ville ringt rundt i morgen til skoler, barnehager, butikker (du kan jo sitte i kassa og ikke løfte varer) ol. arbeidsplasser hvor det ikke er tunge løft (barnehager kan ha noe løft men jeg slapp det selv om jeg var vikar på en småbarnsavdeling). Og satse på at du får en annen jobb. Du kan ikke sykemelde deg fordi du har blitt arbeidsløs. Du har jo blitt det da hjemmetjenesten sikkert ikke vil bruke deg lenger. Men ikke fortell de når du ringer at du er gravid (for da blir du mest sannsynlig avvist), når du får komme til de og jobbe så kan du jo si at du sliter med ryggen, og etterhvert fortelle at det er pga gravid. Du er ikke pliktig til å informere noen arbeidsgiver ennå om at du er gravid. MEN da du har jobbet 70-80% i to år har du selvsagt krav på dagpenger! Men legg ved en legeerklæring på at du er gravid sånn at NAV da ikke kan kreve at du skal ta jobber som gravide ikke bør ta, som jobber tunge løft. Så om du ikke kommer noen vei med å ringe rundt til arbeidsplasser så dra til fastlegen så fort som mulig for en slik erklæring og dra helst samme dag på NAV og søk om dagpenger. Du får dagpenger fra den dagen du søker, ikke fra tidligere, så det lønner seg å søke så fort som mulig. Du kan kombinere dagpenger og det å jobbe ekstra, men pass på timene, det vil du få info av hos NAV. Du kan selvsagt prøve å få en sykemelding men alle gravide må unngå tunge løft og blir lettere sliten, så du er ikke alene om det så du er ikke syk eller har ekstra med gravidplager (sånn som jeg oppfatter det). Min fastlege hadde iallefall avvist deg og ikke gitt deg sykemelding, du er gravid, ikke syk 1
Yesterday Skrevet 14. september 2013 #5 Skrevet 14. september 2013 En annen ting, jeg skjønner ikke hvorfor dere som jobber ekstra i hjemmetjenesten i din kommune har lengre lister enn de faste, det er jo veldig urettferdig! Der jeg jobbet var det ikke sånn. Det var noen sykepleierlister som var kortere men det pga de må bruke mer tid hos dem de er hos, så tidsmessig var ikke listene kortere. 1
malifika Skrevet 14. september 2013 #6 Skrevet 14. september 2013 Så lenge man har vært i jobb de siste 4 uker har man krav på sykemelding, uansett om det er fast jobb, tilkalling eller et vikariat. Kravet er bare at man har betalt skatt for de siste 4 ukene. Men jeg trur ikke at du TS kommer noen vei med å kontakte fagforeningen, da du ikke har kontrakt med avtalte vakter fremover som vikarer har. Ditt arbeidsforhold er på en måte over hver dag du er ferdig på jobb der og har ingen avtalte vakter, og starter igjen så fort de ringer deg og du har sagt ja til en eller flere vakter. Så en fagforening kan ikke gå inn å kreve at de skal gi deg vakter fremover og med tilrettelegging. Jeg har selv jobbet ekstra i hjemmetjenesten og når jeg ble gravid så kuttet de meg ut, men heldigvis fikk jeg et vikariat i en barnehage som assistent. Så det løste seg for meg. Men jeg fikk tidlig bekkenløsning med smerter og etterhvert ble det så ille at jeg nå har vært sykemeldt i 2,5 mnd og er sykemeldt frem til jeg går ut i permisjon om få uker. Jeg ville ringt rundt i morgen til skoler, barnehager, butikker (du kan jo sitte i kassa og ikke løfte varer) ol. arbeidsplasser hvor det ikke er tunge løft (barnehager kan ha noe løft men jeg slapp det selv om jeg var vikar på en småbarnsavdeling). Og satse på at du får en annen jobb. Du kan ikke sykemelde deg fordi du har blitt arbeidsløs. Du har jo blitt det da hjemmetjenesten sikkert ikke vil bruke deg lenger. Men ikke fortell de når du ringer at du er gravid (for da blir du mest sannsynlig avvist), når du får komme til de og jobbe så kan du jo si at du sliter med ryggen, og etterhvert fortelle at det er pga gravid. Du er ikke pliktig til å informere noen arbeidsgiver ennå om at du er gravid. MEN da du har jobbet 70-80% i to år har du selvsagt krav på dagpenger! Men legg ved en legeerklæring på at du er gravid sånn at NAV da ikke kan kreve at du skal ta jobber som gravide ikke bør ta, som jobber tunge løft. Så om du ikke kommer noen vei med å ringe rundt til arbeidsplasser så dra til fastlegen så fort som mulig for en slik erklæring og dra helst samme dag på NAV og søk om dagpenger. Du får dagpenger fra den dagen du søker, ikke fra tidligere, så det lønner seg å søke så fort som mulig. Du kan kombinere dagpenger og det å jobbe ekstra, men pass på timene, det vil du få info av hos NAV. Du kan selvsagt prøve å få en sykemelding men alle gravide må unngå tunge løft og blir lettere sliten, så du er ikke alene om det så du er ikke syk eller har ekstra med gravidplager (sånn som jeg oppfatter det). Min fastlege hadde iallefall avvist deg og ikke gitt deg sykemelding, du er gravid, ikke syk dette med 4 u
Yesterday Skrevet 14. september 2013 #8 Skrevet 14. september 2013 Hehe ser nå at jeg skrev feil ang i morgen, tenkte at det er søndag i dag Så ring på rundt på mandag ikke søndag
Gjest abcdefgh Skrevet 14. september 2013 #9 Skrevet 14. september 2013 Det er ikke stuereint å prøve og få sykemelding pga du ikke får vakter nei. Om legen gir sykemelding pga det bør h*n miste autorisasjonen sin. Ville heller prøvd og fått meg ny jobb.
malifika Skrevet 14. september 2013 #10 Skrevet 14. september 2013 dette med 4 u Hæ? Haha, nettet falt ut mens jeg skrev. Jeg tenkte på at dette med å ha vært i jobb de 4 siste ukene før sykemelding ikke kan stemme?? Hva med hvis man har ferie? Ekstravakter har jo også rett til ferie men, de får jo ikke betalt ferieperioden og betaler derfor ikke skatt. Sett at man er fem uker i utlandet og skader seg/blir syk og kommer hjem til Norge og blir sykemeldt. Er det da sånn at man ikke har rett til sykepenger?? I såfall kan jo ikke vikarer/ekstravakter ha ferie for da risikerer de å miste en trygderettighet??
Yesterday Skrevet 14. september 2013 #11 Skrevet 14. september 2013 (endret) rt i jobb de 4 siste ukene før sykemelding ikke kan stemme?? Hva med hvis man har ferie? Ekstravakter har jo også rett til ferie men, de får jo ikke betalt ferieperioden og betaler derfor ikke skatt. Sett at man er fem uker i utlandet og skader seg/blir syk og kommer hjem til Norge og blir sykemeldt. Er det da sånn at man ikke har rett til sykepenger?? I såfall kan jo ikke vikarer/ekstravakter ha ferie for da risikerer de å miste en trygderettighet?? Endret 14. september 2013 av Yesterday
Amarinda Skrevet 14. september 2013 #12 Skrevet 14. september 2013 Kan du ta kontakt med lederen en gang til, evt tillitsvalgt på jobben? Og fortelle hvordan du opplever situasjonen. Argumentere med at de trenger erfarne vikarer like mye som du trenger jobben. Selv om du gjør noe mindre, betyr det ikke at du gjør noen dårligere jobb. Alternativt ville jeg tatt kontakt med andre arbeidsplasser og hørt om du kunne fått ekstratimer der?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #13 Skrevet 14. september 2013 Gravide damer er så kyniske å egoistiske, glad jeg jobber i en bransje så å si fri fra kvinnfolk... Anonymous poster hash: 36455...3e0
sol87 Skrevet 14. september 2013 #14 Skrevet 14. september 2013 Tviler desverre på at du har noe krav om å bli sykemeldt siden du bare er vikar. Men det er jo selvsagt lov å prøve. Lykke til. Anonymous poster hash: aea21...903 Kan ikke folk slutte å gi svar på spørsmål når de verken vet eller har giddet å sjekke fakta? 1
sol87 Skrevet 14. september 2013 #15 Skrevet 14. september 2013 Gravide damer er så kyniske å egoistiske, glad jeg jobber i en bransje så å si fri fra kvinnfolk... Anonymous poster hash: 36455...3e0 Det er nok kvinnfolkene glade for også. 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #16 Skrevet 14. september 2013 Jeg synes du skal bestille en time hos fastlegen din å ta en samtale om dette der. Gravide har rettigheter i et arbeidsforhold, også vikarer. Arbeidsgiver har plikter ift gravide arbeidstakere ift tilrettelegging, og dersom arbeidsgiver ikke kan/vil tilrettelegge har du krav på svangerskapspenger. De beregnes på samme måte som sykepenger og som vikar vil det regnes ut et gjennomsnitt av det du har jobbet til nå (det er ulikt hvordan man regner dette). Du kan også lese deg opp på nav.no eller ta en tlf til de også de til å hjelpe deg. Anonymous poster hash: ee8f1...c30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå