Gå til innhold

Hjeeelp! Selvfølelse/selvbilde/psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg er en jente som trenger litt hjelp anngående selvfølelse og lignende.

Jeg har en kjæreste som jeg er kjempe glad i. Vi har vært sammen i over 4 år og stor trives.. <3

jeg sliter med flere ting så jeg starter bare med det første.

Hver gang kjæresten min går ut på byen, og jeg ikke er med så sitter jeg bare å venter på en tlf dagen etter at det har skjedd noe, Ikke som han har gjort men noe jenter har gjort på han osv.. Har aldri tenkt på hvorfor det er slikt før en venninne sa det at det kan være at jeg føler de er bedre enn meg. jeg vet ikke helt om dette stemmer fordi jeg klarer ikke sette ord på det.

men om en jente kommer flørtende til han så er jeg redd hun skal gjøre noe på han, fordi gjør hun jo det så kan det jo ødelegge for oss. Jeg stoler på han så det er ikke noe problem, men er jentene rundt han jeg sliter med.
Han liker å få oppmerksomhet fra jenter så han lar selfølgelig dem flørte med han. og hver eneste gang han er ute så får jeg høre hun som gjorde det og hun gjorde det. Dette sliter på meg fordi jeg vet at jeg har en kjekk kjæreste siden det er blitt bekreftet av flere.

det andre er at: når jeg ser meg i speilet så ser jeg ingenting vakkert, alt jeg ser er en sliten jente som ikke ser bra ut.. Jeg får også opp hvorfor vil nån være i lag med en jente som er så stygg..
Uten sminke så er det enda værre, da synes jeg at jeg ser ut som et monster nærmest. Jeg sliter veldig med å "se" skjønnheten i meg selv. Har vell mye med selvbilde og selvfølelsen min å gjøre.
Jeg er veldig usikker på meg selv..

Det tredje er at: Jeg har "mistet" to av de menneskene som sto meg ganske nært fordi de ga meg bare dårlig energi og ødela bare for meg, så jeg måtte ta en avgjørelse og velge dem bort.

Nå sitter jeg igjenn med nesten ingen venner og føler meg helt venneslaus. har ingen å finne på noe med på fritiden.. :s

Sitter hjemme for det meste av tiden nå fordi jeg faktisk ikke har noen venner å være med. føler meg ganske ensom..
Jeg prøver finne på noe med nye folk, men får en sånn skrekk at kanskje det blir helt kleint, kanskje jeg ikke har noe å si, kanskje jeg dummer meg ut osv at jeg avlyser i siste liten.. finner på unnskyldninger ogsånt...
jeg trur også det ligger mye i at jeg er redd for å ta dem for nært fordi jeg vil ikke bli dolket i ryggen og ødelagt for igjenn...

Nå når jeg er ferdig med teksten så føler jeg meg helt dum som sitter her å skriver hvordan jeg er... jeg høres ut som en grusom person. :s

Så nå lurer jeg på! Er dette noe man kan gjøre noe med?
Hva kan jeg gjøre?
har fått beskjed om at jeg burde søke psykolog, men er dette så ille?!

Trenger tips å råd for å komme meg inn i livet ! å elske meg selv blir nåkk jeg ikke å gjøre men kanskje å se litt mer positivt... ;o

mvh osislove

Endret av Osislove
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Høres ut som du kunne trengt noen profesjonelle å prate med.

Man trenger ikke være en "stereotypisk gal person" for å få hjelp, du ville nok blitt overrasket over hvor mange tilsynelatende normale og friske mennesker som går i terapi.

Du høres veldig ung ut. Ta kontakt med legen din. Hvis du har et godt forhold til han/ henne ville jeg kanskje ha skrevet ut det du skrev her?

Det er mye god hjelp å få.

Lykke til

Anonymous poster hash: 7c172...732

Skrevet

Vil virkelig anbefale deg psykolog, jeg hadde det som deg og jeg ble så mye bedre av det. Det er viktig å lære seg å gi litt faen i ting, og ikke bry seg om hva andre mener. Nå er det jo individuelt hvor mye man får ut av å gå til psykolog, men det er verdt et forsøk :)

Anonymous poster hash: af596...9cd

Skrevet

For meg var det en 4 år lang kamp med meg selv som til slutt endte med innleggelse og psykologhjelp. Verdt det? Absolutt, men hadde jeg visste det jeg vet nå hadde jeg bedt om hjelp mye tidligere. Det er mye man kan fikse alene, selvbildet sitt er ikke en av disse tingene.

Det å få hjelp til å sortere tanker og sette ting i perspektiv er så utrolig nyttig. Jeg hjelper nå andre med å kvitte seg med sjalusi og vonde tanker, men hadde noen kontaktet meg som hadde det så vondt som deg hadde jeg videresendt deg til en av mine samarbeidspartnere som har psykologer. Spesielt ei som bruker mye kognitiv terapi er veldig bra!

Ta en prat med fastlegen din, eventuelt direkte kontakt med en psykolog så skal du se at du vil se din verdi og få et bedre forhold med kjæresten din og tankene dine! Lykke til! <3

Skrevet (endret)

:)

Endret av Osislove
Skrevet

For meg var det en 4 år lang kamp med meg selv som til slutt endte med innleggelse og psykologhjelp. Verdt det? Absolutt, men hadde jeg visste det jeg vet nå hadde jeg bedt om hjelp mye tidligere. Det er mye man kan fikse alene, selvbildet sitt er ikke en av disse tingene.

Det å få hjelp til å sortere tanker og sette ting i perspektiv er så utrolig nyttig. Jeg hjelper nå andre med å kvitte seg med sjalusi og vonde tanker, men hadde noen kontaktet meg som hadde det så vondt som deg hadde jeg videresendt deg til en av mine samarbeidspartnere som har psykologer. Spesielt ei som bruker mye kognitiv terapi er veldig bra!

Ta en prat med fastlegen din, eventuelt direkte kontakt med en psykolog så skal du se at du vil se din verdi og få et bedre forhold med kjæresten din og tankene dine! Lykke til! <3

Ah okei, så det er faktisk så ille. Jeg har aldri tenkt det som om jeg trenger hjelp. har nesten blirr fornermet når noen har sagt jeg burde søke psykolog. Men skjønner jo nå at man kanskje burde ta tak i det og få hjelp.

Har også telfon skrekk.. jeg klarer ikke snakke i tlf med familien min en gang fordi når det blir helt stille får jeg nesten panikk og finner en unnskyldning for å legge på.

Flere i familien klager på at jeg er så dårlig på og ringe dem og slikt.. har sagt i fra at jeg har tlf skrekk så nå forstår de dette.

Når jeg skal ringe til leger, sykehus, osv så kommer ordene mine helt feil ut, jeg får litt panikk også blir det bare rot i snakkingen min. Så slipper jeg ringe gjør jeg helst det.

Sliter selv med sjalusi og vonde tanker så det er vell bare toppen av kransekaken :)

Ja jeg må vell gjøre det.. sånn som hun andre sa at jeg skal ta å skrive ut innelgget for å si dette blir jeg ikke klare, det er lettest for meg å skrive og få ut alt..

Det er vell det at man klarer vell ikke innrømme selv det som egentlig er sant eller..?

Skrevet

Ah okei, så det er faktisk så ille. Jeg har aldri tenkt det som om jeg trenger hjelp. har nesten blirr fornermet når noen har sagt jeg burde søke psykolog. Men skjønner jo nå at man kanskje burde ta tak i det og få hjelp.

Det er nok fordi det fortsatt er så skremmende å skulle gå til psykolog, men selv psykologer går til psykologer. Det er helt normalt å benytte seg av andre menneskers kunnskap for å få det bedre med seg selv, så dette er ikke noe du skal være flau over. Du skal heller være stolt over at du innser du trenger å få litt hjelp, og når du har fått hjelpen vil du være så glad for at du tok tak i dette.

Jeg har ødelagt mange menneskelige relasjoner pga mitt dårlige selvbildet og nå som jeg har "funnet meg selv" og har det bra med meg selv er livet så ekstremt mye bedre! :) Jeg har ikke telefonangst, jeg er ikke like redd for å drite meg ut, eller blir like sint når noen kritiserer meg. Jeg takler rett og slett hverdagen mye bedre. Og det at du kuttet ut de som gav deg dårlig energi var nok et steg i riktig retning for det er såååå mange der ute som har det som oss, men som ikke jobber med det. Istedenfor prøver de å rakke ned på andre og ønske at andre ikke skal lykkes.

Ikke bli en av de, men ta tak i dette og inse hvor stor verdi du har! <3

Skrevet

Det er nok fordi det fortsatt er så skremmende å skulle gå til psykolog, men selv psykologer går til psykologer. Det er helt normalt å benytte seg av andre menneskers kunnskap for å få det bedre med seg selv, så dette er ikke noe du skal være flau over. Du skal heller være stolt over at du innser du trenger å få litt hjelp, og når du har fått hjelpen vil du være så glad for at du tok tak i dette.

Jeg har ødelagt mange menneskelige relasjoner pga mitt dårlige selvbildet og nå som jeg har "funnet meg selv" og har det bra med meg selv er livet så ekstremt mye bedre! :) Jeg har ikke telefonangst, jeg er ikke like redd for å drite meg ut, eller blir like sint når noen kritiserer meg. Jeg takler rett og slett hverdagen mye bedre. Og det at du kuttet ut de som gav deg dårlig energi var nok et steg i riktig retning for det er såååå mange der ute som har det som oss, men som ikke jobber med det. Istedenfor prøver de å rakke ned på andre og ønske at andre ikke skal lykkes.

Ikke bli en av de, men ta tak i dette og inse hvor stor verdi du har! <3

jeg skal prøve gå til psykolog å prøve se om jeg klarer det. er veldig skremmende men skal gi det er forsøk..

men jeg lurer på om å gå til psykolog vil gå ut over jobben?

Skrevet (endret)

jeg skal prøve gå til psykolog å prøve se om jeg klarer det. er veldig skremmende men skal gi det er forsøk..

men jeg lurer på om å gå til psykolog vil gå ut over jobben?

Sjekk om du kan få en psykolog som også har timer etter arbeidstid. Eventuelt så kan du få henvisning via fastlegen men det kan hende du må kjempe litt for å få desverre.. mange som ikke ser nødvendigheten i å henvise til psykolog for å forebygge depresjon og andre psykiske lidelser..

Endret av Nettinettet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...