Gå til innhold

Epilepsi og (modifisert) ketogen diett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har epilepsi og har prøvd diettbehandling, evt kjenner noen som har prøvd?

Jeg har epilepsi og vurderer dette, skal selvsagt diskutere det med lege, men vil gjerne høre andres erfaringer også. Hvordan fungerer det på anfallene, hvordan er det rent praktisk i hverdagen, og hvordan påvirker dette helsen ellers?

Takknemlig for svar :)

Anonymous poster hash: ac9f0...65e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil anbefale deg å bruke Google scoolar til å søke på dette tema, da får du opp forskningnaserte resultater.

Anonymous poster hash: 02e90...6cc

• Liker 1
Skrevet

Har selv epilepsi. De som snakker dietter har bare dårlige erfaringer. Virker ikkje. Men nå er det noen år siden det var tema. Men då var det snakk om ein med mye fet mat. De aller fleste vil nok anbefale vanlig variert kosthold.

Skrevet

Igjen, vil anbefale deg å lese forskningsbasert informasjon!

Anonymous poster hash: 02e90...6cc

Skrevet

Tja, jeg fikk epilepsi da jeg var 5 år og var avhengig av medisiner for å være anfallsfri frem til for ca 2 år siden, da jeg la om til lavkarbo. Sluttet med medksiner 2 måneder inn i kostholdet og har vært anfalsfri siden. Spiser jeg for lite fett og mye karbohydrater over tid merker jeg slike små epileptiske rykninger i f eks armer og ben. Hvis jeg var deg ville jeg ha fått til ett samarbeid med legen. For noen funker det, for andre ikke.

og ikke hør på de som påstår at lavkarbo er å drikke smult, fløte og baconfett. Lavkarbo er kjempevariert og sunt kosthold med masse masse grønnsaker og rent kjøtt og fete, velsmakende meieriprodukter istddet for vondt margarin og lettprodukter tilsatt ekstra karbohydrater og tåpelige tilsetningsstoffer. Vgs vektklubb og lignende ala grete roede har som formål å skremme folk fra lavkarbo og over på lavkalori fordi det er det de tjener penger på.

Anonymous poster hash: a8ac7...27b

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar. Leser forskning på dette, i tillegg til at jeg som sagt skal snakke med lege om det.

Umedisinert har jeg anfall i gjennomsnitt 1-2 ganger i mnd, for det meste små anfall. Krampeanfall har jeg bare 2-3 ganger i året. Jeg har vært anfallsfri i nesten ett år nå på medisiner, men de er svært sterke og jeg sliter med bivirkninger av en annen verden... Føler meg jo sykere nå enn når jeg har anfall! Så føler ikke at det er verd det, når jeg faktisk ikke har anfall så fryktelig ofte. Hadde jeg hatt anfall daglig hadde det jo vært noe helt annet. Vurderer å slutte på medisiner (i samråd med lege) og legge om kostholdet så mye jeg klarer å leve med... Vil heller ha noen anfall nå og da enn dette medisin-helvetet.

TS

Skrevet

Takk for svar. Leser forskning på dette, i tillegg til at jeg som sagt skal snakke med lege om det. Umedisinert har jeg anfall i gjennomsnitt 1-2 ganger i mnd, for det meste små anfall. Krampeanfall har jeg bare 2-3 ganger i året. Jeg har vært anfallsfri i nesten ett år nå på medisiner, men de er svært sterke og jeg sliter med bivirkninger av en annen verden... Føler meg jo sykere nå enn når jeg har anfall! Så føler ikke at det er verd det, når jeg faktisk ikke har anfall så fryktelig ofte. Hadde jeg hatt anfall daglig hadde det jo vært noe helt annet. Vurderer å slutte på medisiner (i samråd med lege) og legge om kostholdet så mye jeg klarer å leve med... Vil heller ha noen anfall nå og da enn dette medisin-helvetet. TS Anonymous poster hash: ac9f0...65e

hvilke medisiner bruker du? Jeg brukte Lamictal og hadde ingen problemer på dem, men det er deilig å være medisinfri! Som sagt, ta kontakt med legen din og si at du har hørt mye positivt om ketogen kost og at du er villig til å prøve det. Kanskje du kan ta kontakt med Hexebergklinikken? Hun er veldig flink med karbohydratserte kosthold rundt sykdommer og er en klok dame .

Skrevet

hvilke medisiner bruker du? Jeg brukte Lamictal og hadde ingen problemer på dem, men det er deilig å være medisinfri! Som sagt, ta kontakt med legen din og si at du har hørt mye positivt om ketogen kost og at du er villig til å prøve det. Kanskje du kan ta kontakt med Hexebergklinikken? Hun er veldig flink med karbohydratserte kosthold rundt sykdommer og er en klok dame .

Jeg bruker to forholdsvis nye preparater som heter Vimpat og Trobalt. Har vært innom det meste tidligere... Lamictal, Tegretol, Orfiril, Keppra osv. Dette er vel det tiende og ellevte preparatet jeg bruker. Dette er første gangen jeg har blitt anfallsfri over tid. Er selvsagt kjempefornøyd med det, men bivirkningene er ikke hyggelige...

Skrevet

Jeg bruker to forholdsvis nye preparater som heter Vimpat og Trobalt. Har vært innom det meste tidligere... Lamictal, Tegretol, Orfiril, Keppra osv. Dette er vel det tiende og ellevte preparatet jeg bruker. Dette er første gangen jeg har blitt anfallsfri over tid. Er selvsagt kjempefornøyd med det, men bivirkningene er ikke hyggelige... Anonymous poster hash: ac9f0...65e

Det skjønner jeg godt, og jeg syns det er bra at du vurderer å prøve den ketogene dietten for å se om ting bedrer seg. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med medlemmene på www.lavkarbo.no og høre med dem. Der er det mange med god erfaring fra lavkarbokost mot sykdommer. Her inne vil nok flesteparten prøve å skremme deg vekk fra tanken.

• Liker 1
Skrevet

Det skjønner jeg godt, og jeg syns det er bra at du vurderer å prøve den ketogene dietten for å se om ting bedrer seg. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med medlemmene på www.lavkarbo.no og høre med dem. Der er det mange med god erfaring fra lavkarbokost mot sykdommer. Her inne vil nok flesteparten prøve å skremme deg vekk fra tanken.

Takk for råd.

Jeg er ikke udelt positiv til lavkarbo o.l selv, selv om det utvilsomt kan ha god effekt på mange sykdommer, er jeg skeptisk til hva det gjør med resten av helsa... Har bl.a lest at man kan få veldig høyt kolesterol og blodtrykk, samt menstruasjonsforstyrrelser - ikke akkurat sunt noe av det...

TS

Skrevet

Takk for råd.

Jeg er ikke udelt positiv til lavkarbo o.l selv, selv om det utvilsomt kan ha god effekt på mange sykdommer, er jeg skeptisk til hva det gjør med resten av helsa... Har bl.a lest at man kan få veldig høyt kolesterol og blodtrykk, samt menstruasjonsforstyrrelser - ikke akkurat sunt noe av det...

TS

Jeg ser den. Men hvis jeg var deg så ville jeg gått inn på lavkarbo.no og hørt med dem. Noen av mendlemmene har levd på lavkarbo i over 30 år. Og jeg kjenner selv mennesker som har levd på lavkarbo kosthold i 10-20 år og har supre blodverdier og kolesterolverdier. Supraspinatus her inne er mer erfaren enn meg innen lavkarbo så du kunne kanskje sende en PM til han også hvis du er usikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...