Gå til innhold

Strikke - legge opp masker på rundpinne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg litt!

Jeg er nybegynner på strikking, og skal prøve å strikke en lue på rundpinne. Jeg har sett på instruksjonsvideoene inne på garnstudio.no, og ser der at de har en video for å legge opp vanlig, og en for å legge opp på rundpinne. Jeg trodde dette var det samme, eller må jeg legge opp annerledes når jeg skal bruke rundpinne?

Takknemlig for svar!

Anonymous poster hash: d7723...492
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg legger opp på samme måte uavhengig av pinner.

Anonymous poster hash: 5e2e6...5b7

Skrevet

Jeg og legger opp på samme måte som når jeg legger opp på pinner:)

Skrevet

Takketakk, begge to! :)

-ts

Skrevet

Nei, du legger opp vanlig, bare begynner å strikke i andre enden.

Skrevet

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg litt!

Jeg er nybegynner på strikking, og skal prøve å strikke en lue på rundpinne. Jeg har sett på instruksjonsvideoene inne på garnstudio.no, og ser der at de har en video for å legge opp vanlig, og en for å legge opp på rundpinne. Jeg trodde dette var det samme, eller må jeg legge opp annerledes når jeg skal bruke rundpinne?

Takknemlig for svar!

De videoene finnes også på engelsk og brukes av mange internasjonalt, så tipper det er derfor de har to videoer. I USA især er det danna seg en oppfatning av at det er vanskelig å strikke rundt, og rundpinner er skumle greier - så de trenger litt ekstra "håndholding" bare :)

Anonymous poster hash: e6d92...f1b

Skrevet

Bare pass på at opplegget ikke er vridd når du begynner å strikke. :)

Skrevet

Hei igjen, og takk for svar!

Har strikket noen runder nå, og er i gang med vrangbord. Har da på en eller annen måte klart å legge til en ekstra maske. Klarer ikke å se hvor den har sneket seg inn :o(

Dere kyndige strikkere: kan jeg eliminere en maske ytterst i en av kantene uten at det blir stygt, eller vil det synes veldig godt på vrangborden til slutt? Borden skal være på 4-5 cm (er nå på ca 1,5 cm), og jeg vet ikke hvordan jeg rekker opp bare en omgang (vet den ekstra masken kom iløpet av siste omgang) uten at hele arbeidet går tapt.

Tips? :o)

-ts

Skrevet

Hvis du ikke vil rekke opp, ville jeg bare strikket to masker sammen der det er en for mye. Strikk to masker samtidig akkurat som om du skulle strikket en maske.

Når det gjelder opplegg, pleier jeg å legge pinnene ved siden av hverandre og legge opp på begge pinnene samtidig. Og så dra ut den ene pinnen når jeg er ferdig med å legge opp og så strikke som vanlig. Da sikrer du at du ikke legger opp for stramt, noe som er fort gjort. Eller du kan legge opp på en tykkere pinne og så bytte til den du skal bruke når du begynner å strikke. Evt. til neste gang. ;)

Skrevet

Om vrangborden har forskjøvet seg, sånn at de rette/vrange maskene har kommet et hakk for langt bort liksom, så må du rekke opp den omgangen for å få det pent.

Om vrangborden ikke har forskjøvet seg er det bare å strikke to masker sammen.

Å rekke opp er ikke vanskelig da :) tenkt på det å strikke baklengs?

Anonymous poster hash: e6d92...f1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...