AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #321 Skrevet 23. november 2013 Yeah, right.. Det der må du lenger ut i skauen med. Vel, det er sant. Statistikken viser det. Forskjellen er ikke enorm, men ateister og agnostikere scorer i gjennomsnitt høyere enn det religiøse gjør. De vet også mer om religion enn religiøse gjør, med unntak av jødene - de scoret også høyt. Og det er jo naturlig. Mye av religion er kultur, men å tro på noe så fundamentalt uten beviser appellerer selvsagt mer til de med en IQ under gjennomsnittet enn de over. Hehe Jeg har hatt mange interessante diskusjoner med de, og det er jo bare gøy Jeg har jo vært ærlig og sakt hva jeg mener, likeså har de, og man må jo respektere hverandre Jo, men skal respektere hverandre, men du trenger ikke respektere alt folk mener. Det er forskjell på de to tingene. Jeg respekterer ikke at folk tror kommunisme er gjennomførbart heller, selv om jeg kan respektere mennesket som mener det. Det er ikke sånn at "alt er like bra". Anonymous poster hash: 643a9...6c1 4
Yme Skrevet 23. november 2013 #322 Skrevet 23. november 2013 Litt unødvendig og komme med kallenavn og fornærmelser, som trekker ned et ellers godt inntrykk. Og siden jeg ville bidra til og holde tråden på temaet, ble det som det ble. Det var et "skarpt" innlegg, i motsetning til de andre jeg har skrevet i denne tråden, og ja, det er unødvendig, og en veldig barnslig måte å holde på, når man diskuterer med folk.
jabx Skrevet 24. november 2013 #323 Skrevet 24. november 2013 Her setter du likhetstegn mellom dobbeltmoral og ironi... Hvordan da? Og siden jeg ville bidra til og holde tråden på temaet, ble det som det ble. Tull. Du bidro til å spore av. Jeg må le når du driver og toner ned et ellers skarpt innlegg! Ateister er akkurat like fanatiske som jøder, muslimer og katolikker, det er bare det at de ikke vil være bekjent av det. Ateister har ikke noe å være fanatiske over. De tror ikke på Gud, og det er alt en ateist er. Du kan ikke sammenligne ateisme (som ikke er en ideologi) med forskjellige ideologier. 4
Skvaldersjura Skrevet 24. november 2013 #324 Skrevet 24. november 2013 (endret) Ateister har ikke noe å være fanatiske over. De tror ikke på Gud, og det er alt en ateist er. Du kan ikke sammenligne ateisme (som ikke er en ideologi) med forskjellige ideologier. Selvsagt har de det! De går lenger i å forsvare seg og sin ideologi enn noen andre idealister! Endret 24. november 2013 av Skvaldersjura
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #325 Skrevet 24. november 2013 Selvsagt har de det! De går lenger i å forsvare seg og sin ideologi enn noen andre idealister! For å svare på samme argumentasjonsnivå som dine innlegg: Næhei, så. Anonymous poster hash: 84afb...bef 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #326 Skrevet 24. november 2013 Selvsagt har de det! De går lenger i å forsvare seg og sin ideologi enn noen andre idealister! Jeg tror prosentandelen fanatisk religiøse selvmordsbombere er større enn ateistiske som ikke tror på noe liv etter døden. Anonymous poster hash: 34325...1e4 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #327 Skrevet 24. november 2013 Men må innrømme at det er lettere å argumentere mot materialister enn ateister, både vitenskapelig sett og å påvirke folk emosjonelt. Materialisme fører uungåelig til Nihilisme, og er ikke mange som er interessert i å ha det livssynet. Anonymous poster hash: 81c41...81a Lykke til med å argumentere mot nihilisme. Anonymous poster hash: 7ae72...685
jabx Skrevet 24. november 2013 #328 Skrevet 24. november 2013 Selvsagt har de det! De går lenger i å forsvare seg og sin ideologi enn noen andre idealister! Nei, for ateisme er ingen ideologi. En ideologi krever et sett av ideer, men ateisme handler bare om at man ikke tror på Gud. 2
jabx Skrevet 24. november 2013 #329 Skrevet 24. november 2013 Lykke til med å argumentere mot nihilisme. Hvorfor skulle man argumentere mot det? Det er da ikke noe galt i det.
Skvaldersjura Skrevet 24. november 2013 #330 Skrevet 24. november 2013 (endret) Nei, for ateisme er ingen ideologi. En ideologi krever et sett av ideer, men ateisme handler bare om at man ikke tror på Gud. Potet - Potitt Koker ned til hvordan du ønsker å se det. Endret 24. november 2013 av Skvaldersjura
jabx Skrevet 24. november 2013 #331 Skrevet 24. november 2013 Potet - Potitt Koker ned til hvordan du ønsker å se det. Nei, det koker ned til definisjonen av ateisme, som altså per definisjon ikke kan være en ideologi. 3
Gjest Lurifix Skrevet 24. november 2013 #332 Skrevet 24. november 2013 Hvis ateisme er en ideologi, så må det å ikke tro på julenissen også være en ideologi og kan noen seriøst mene det? Nei.
Skvaldersjura Skrevet 24. november 2013 #333 Skrevet 24. november 2013 Nei, det koker ned til definisjonen av ateisme, som altså per definisjon ikke kan være en ideologi. Jasså, det var interessant. Så hvordan stiller man seg til spørsmålet om tro? Mangler ateister tro på Gud eller har de kunnskap om at Gud ikke finnes? 1
jabx Skrevet 24. november 2013 #334 Skrevet 24. november 2013 Jasså, det var interessant. Så hvordan stiller man seg til spørsmålet om tro? Mangler ateister tro på Gud eller har de kunnskap om at Gud ikke finnes? Ateisme betyr at noen ikke tror på Gud, uavhengig av grunn. Ateisme betyr "fravær av teisme", altså fravær av tro. 1
Skvaldersjura Skrevet 24. november 2013 #335 Skrevet 24. november 2013 Ateisme betyr at noen ikke tror på Gud, uavhengig av grunn. Ateisme betyr "fravær av teisme", altså fravær av tro. Og hva er det som egentlig er fraværende, da? Benekter du at Gud eksisterer, med empiriske bevis? Eller tror du bare ikke på Gud?
jabx Skrevet 24. november 2013 #336 Skrevet 24. november 2013 Og hva er det som egentlig er fraværende, da? Benekter du at Gud eksisterer, med empiriske bevis? Eller tror du bare ikke på Gud? Eh, hvor mange ganger kan jeg formulere det at ateisme er å ikke tro på Gud? Altså, fravær av tro. Om man begrunner det eller ikke, eller eventuelt hvordan, har ikke noe med ateisme å gjøre. Ateisme er kun at man ikke tror på Gud. 1
Skvaldersjura Skrevet 24. november 2013 #337 Skrevet 24. november 2013 Eh, hvor mange ganger kan jeg formulere det at ateisme er å ikke tro på Gud? Altså, fravær av tro. Om man begrunner det eller ikke, eller eventuelt hvordan, har ikke noe med ateisme å gjøre. Ateisme er kun at man ikke tror på Gud. Noen former for organisert ateisme, oppfyller definisjonen på hva en religion ER. Og andre former av ateisme oppfyller definisjonen på hva en religion GJØR. En prestestudent sa en gang til meg at de aller fleste på menighetsfakultetet mister troen på Gud etter det fjerde året der. Har du definert dem som ateister, ville det blitt et brukbart paradoks.
strawberry Skrevet 24. november 2013 #338 Skrevet 24. november 2013 Bare jeg som føler for å skrive "kristne er arrogante"? 3
Yme Skrevet 24. november 2013 #339 Skrevet 24. november 2013 (endret) Noen former for organisert ateisme, oppfyller definisjonen på hva en religion ER. Og andre former av ateisme oppfyller definisjonen på hva en religion GJØR. Det finnes bare 2 variasjoner av ateisme, og det er agnostisk ateisme, og gnostisk ateisme. Det ene omhandler folk som ikke tror på noe gud, rett og slett bare fordi de mangler tro, mens det andre omhandler mennesker som mener at teisme er falskt, og at dette med religion bare er vas og tull. Så... Hvem av dem oppfyller definisjonen på hva en religion ER, og hvem av dem oppfyller definisjonen på hva religion GJØR? Endret 24. november 2013 av Yme 1
Mann 42 Skrevet 25. november 2013 #340 Skrevet 25. november 2013 Bare jeg som føler for å skrive "kristne er arrogante"? Nope. Det er en utbredt oppfatning. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå