Nefarian Skrevet 7. november 2013 #261 Skrevet 7. november 2013 Good Book av A.C. Grayling kan absolutt anbefales! ;D og, Tim Minchin er fabelaktig....
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #262 Skrevet 7. november 2013 Jeg bare lurte på en ting. Jeg har alltid sett på ateisme og materialisme som samme side av en sak, men dette er jo egentlig teoretisk sett feil. Så mitt spørsmål til ateister blir da: Er dere også materialister? Anonymous poster hash: 81c41...81a
Mann 42 Skrevet 7. november 2013 #263 Skrevet 7. november 2013 Jeg bare lurte på en ting. Jeg har alltid sett på ateisme og materialisme som samme side av en sak, men dette er jo egentlig teoretisk sett feil. Så mitt spørsmål til ateister blir da: Er dere også materialister? Anonymous poster hash: 81c41...81a Kan du utdype litt, så man vet hva du legger i ordet "materialisme"? Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om her.
Nefarian Skrevet 7. november 2013 #264 Skrevet 7. november 2013 Tja, jeg tenker at de aller fleste mennesker er delvis materialister. De fleste er heldigvis også humanister og idealister og en rekke andre ismer..... Ateister kan selvfølgelig også være "åndelige" som bare det. Jeg har veldig stor glede av kunst, musikk og teater, selv om jeg ikke tror på noe overnaturlig. Men jeg må også si at jeg ikke helt skjønner helt hva du tenker på.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #265 Skrevet 7. november 2013 Kan du utdype litt, så man vet hva du legger i ordet "materialisme"? Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om her. http://no.wikipedia.org/wiki/Materialisme Glemte at det er 2 forskjellige betydninger av det ordet.. Anonymous poster hash: 81c41...81a
Sapientia Skrevet 7. november 2013 #266 Skrevet 7. november 2013 (endret) Jeg bare lurte på en ting. Jeg har alltid sett på ateisme og materialisme som samme side av en sak, men dette er jo egentlig teoretisk sett feil. Så mitt spørsmål til ateister blir da: Er dere også materialister? Anonymous poster hash: 81c41...81a Ja, jeg er materialist (ikke kapitalist som mange forveksler med livssynet materialisme). Jeg har ingen tro på noe som helst åndelig, det er ikke kun guder jeg ikke har noen tro på. edit: men kaller meg stort sett ateist da det er mindre sjans for misforståelser og flere vet, eller tror de vet, hva det er. Og det er jo ikke feil, for jeg er jo også en ateist. Endret 7. november 2013 av AUG---UAG 1
Mann 42 Skrevet 7. november 2013 #267 Skrevet 7. november 2013 Vel, hvis vi skal ta utgangspkt i wikipedia-artikkelen, så vil jeg nok definere meg selv som materialist, jeg også. Tenker du at det har noen spesielle implikasjoner? Jeg tror vi eksisterer som materielle skapninger, og jeg tror ikke noen del av oss overlever vår fysiske død. I den grad vi har en sjel, så er den et produkt av det som foregår i den fysiske hjernen, og når hjernen ødelegges, så forsvinner personen, også. Vi har bare det ene livet, og ingen ny tilværelse venter oss på den andre siden av døden. Faktisk så tror jeg at livet bare har en side: innsiden. Det er som universet: Man kan ikke forlate det.
Lutetium 71 Skrevet 7. november 2013 #268 Skrevet 7. november 2013 Det er nok en materialist i Lutetium også. Det står godt til brukernavnet.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #269 Skrevet 8. november 2013 Nei altså jeg ville ikke fram til noe, er bare det at når noen kaller seg ateister tenker jeg automatisk at de også er materialister. Lurte bare på om det var feil av meg, noe det kanskje ser ut til at det ikke var Anonymous poster hash: 81c41...81a
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #270 Skrevet 8. november 2013 Men må innrømme at det er lettere å argumentere mot materialister enn ateister, både vitenskapelig sett og å påvirke folk emosjonelt. Materialisme fører uungåelig til Nihilisme, og er ikke mange som er interessert i å ha det livssynet. Anonymous poster hash: 81c41...81a
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #271 Skrevet 8. november 2013 Merkelig jeg må bare spør. Når har jeg sakt at det å være kristen betyr og være intellektuell ? Mens nok av ateistene på dette forumet tror at det og være ateist er det samme som å være intellektuell Anonymous poster hash: bfbd3...44a Ateister er nok gjerne litt mer reflektert og gjerne utstyrt med en større evne til å tenke kritisk. Istedet for å bare godta at "Guds veier er uransakelige", og bare godta at "Gud er god, og elsker oss alle", "vi er alle guds barn" osv, så tørr ateister å se litt anderledes på denne "Gud". Om vi alle er guds barn, så er han/hun tidenes dårligste far/mor våger nå jeg å påstå! Gud har kanskje litt for mange å ta hånd om? Har han mistet helt kontrollen? "Gud er god" - Vell, vi ateister (som også skal være guds barn), vi er ikke velkommen inn i hans rike fordi vi ikke tror på ham :O Gud har skapt fine blomster, solen og alt annet som er godt. Gud har også skapt Aids, kreft, bendelormen osv (eller var dette djevelen?). Vi har mange ulike religioner, og hvilken religion en tilhører bestemmes i stor grad hvor vi blir født og hva foreldrene tror på. Du som er kristen, har du noen gang tenkt at om du hadde blitt født i en annen verdensdel så hadde du kanskje trodd på noe annet? Kanskje buddhismen, eller kanskje du hadde vært muslim? Som kristen bør du iallefall kunne ha et godt forhold til muslimer da kristendommen og islam da disse to religionene har veldig mye til felles :/ Hva skjedde med alle disse menneskene som levde før guds sønn (Jesus) vandret her på jorden? De fikk aldri en sjanse til å komme inn i guds rike :/ Og vi som fulgte etter Jesu død, vi fikk bare en menneskeskapt bok å forholde oss til. Og så går det ikke an å se bort ifra hva som skjer i spesielt den katolske kirken. Mer trengs vel ikke å si? Hva med innføringen av kristendommen i Norge? Det er jo helt unaturlig at vi i Norge er kristne :S Vi skulle fortsatt trodd på Tor, Odin og gjengen, hadde det bare ikke vært for en brutal vikingkonge som drepte mennesker som ikke ville konvertere. Jeg har ikke vane for å diskutere religion og tro med andre enn meg selv, men en gang i blant blir jeg litt forbannet. Dere som er kristen må veldig gjerne være kristen, men da må vi som er ateister få lov til å være det. Jeg var en troende selv i mange år før jeg begynte å stille spørsmål ved det hele. Nå som jeg ikke er dette lenger, så merker jeg veldig tydelig den holdningen mange religiøse har til ateister. Det er en fordømming av dimensjoner. Man blir sett ned på, man får automatisk en "syktdom" som religiøse tror de kan helbrede gjennom å forkynne og omvende. Det er ikke den generelle ateist som tror den er bedre enn religiøse, heller omvendt. Vi ateister er fullt klar over at "det er så uendelig mye vi ikke vet", men forskjellen mellom ateister og religiøse er at vi blir nyskjerrig og søker svar, mens dere gir opp med en gang fordi det kan være en mulighet for at dere ikke vil like svaret. Anonymous poster hash: 444ea...81d 1
Version 2.0 Skrevet 8. november 2013 #272 Skrevet 8. november 2013 Jeg synes ateister er mye mer intelligente enn religiøse. Det viser seg jo også at de som er høyest utdannet i mange tilfeller innehar flere kunnskaper og ferdigheter enn de uutdannede, og disse utdannede er som regel ikke-religiøse. De store vitenskapsmennene var vel heller ikke særlig religiøse. Arroganse finner man blant alle typer mennesker. Jeg ser også litt ned på mennesker som f.eks tror på programmer som Åndenes makt. 2
Version 2.0 Skrevet 8. november 2013 #273 Skrevet 8. november 2013 Good Book av A.C. Grayling kan absolutt anbefales! ;D og, Tim Minchin er fabelaktig.... Elsker Tim Minchin! :D 1
SliceOfLife Skrevet 8. november 2013 #274 Skrevet 8. november 2013 Jeg synes ateister er mye mer intelligente enn religiøse. Det viser seg jo også at de som er høyest utdannet i mange tilfeller innehar flere kunnskaper og ferdigheter enn de uutdannede, og disse utdannede er som regel ikke-religiøse. De store vitenskapsmennene var vel heller ikke særlig religiøse. Arroganse finner man blant alle typer mennesker. Jeg ser også litt ned på mennesker som f.eks tror på programmer som Åndenes makt. Enig, men ikke bare når det gjelder utdanning, men forståelsen av logikk og de store spørsmålene. Det er vanskeligere å innse den brutale virkeligheten med at vi bare har ett liv - enn å tro at der kommer noe mer etter døden. Altså utdanning eller ei, ateister forstår seg så godt på liv og død at vi ikke søker dekning i religion for å gjøre det enklere å forstå og akseptere at vi ikke kommer til en himmel eller noe sånt etter døden. Jeg mener på at det er derfor mange er religiøse, fordi de ikke forstår, innser eller aksepterer den vitenskapelige delen av liv og død. Håper jeg fikk forklart hva jeg mener på en god måte her, men det er slik jeg ser det iallefall. De svake finner trøst i religion, de sterke forstår den logiske forklaringen uten å måtte tenke seg om 2 ganger. Religion tidligere i historien var vel ofte basert på at folk ikke visste, eller forsto seg på vitenskaplige/naturlige fenomen, historier ble fortalt fra generasjon til generasjon og ble til religiøse fortellinger osv. og så var det jo noen gode diktere på ferde. Det kan vel forklare hvorfor mange urfolk har sine egne guder - de vet ikke hvorfor sola dukker opp, hvorfor det plutselig kommer regn når det har vært tørke osv. så de tilber disse gudene sine som gir de varme og vann. Noen er mer mottagelige enn andre. Ser ikke på urfolk som dumme - men de er ikke undervist slik som vi er med informasjon fra omverdenen, de er isolerte (dermed FYFY til misjonærer som utnytter folk.) Den største arrogansen møter vi i juletider, synes jeg, ble ofte mobbet i barneskolen fordi jeg ikke er døpt, og "hvorfor vi feirer jul" når det en kristen tradisjon (kristnet tradisjon). "du har ikke noe navn" - fordi jeg ikke ble døpt. Har iallefall fått min dose med negativ respons til ateisme i min oppvekst, uten at jeg er noen anti-krist. Tvert imot så respekterer jeg alle likt uavhengig av religion. Dette innlegget er ikke ment som hets for kristne eller andre, men ville bare dele mine tanker siden jeg sjelden har noen å dele de med siden vi bor i en kjempe-religiøs plass i Norge.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #275 Skrevet 8. november 2013 Det er kanskje litt flaut å bruke wikipedia som en "sikker" kilde, eller? Du kan jo sjekke wikipedias kilder. http://news.discovery.com/space/asteroids-meteors-meteorites/asteroid-capture-earth-gravity-satellite-mini-moon-130207.htm Anonymous poster hash: c55cf...266
Mann 42 Skrevet 8. november 2013 #276 Skrevet 8. november 2013 Nei altså jeg ville ikke fram til noe, er bare det at når noen kaller seg ateister tenker jeg automatisk at de også er materialister. Lurte bare på om det var feil av meg, noe det kanskje ser ut til at det ikke var Anonymous poster hash: 81c41...81a Noen vil kanskje finne grunn til å innvende at et utvalg på 5 personer som er selvselektert, antakeligvis ikke duger til å danne grunnlag for noen bastante konklusjoner om spørsmålet.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #277 Skrevet 8. november 2013 Noen vil kanskje finne grunn til å innvende at et utvalg på 5 personer som er selvselektert, antakeligvis ikke duger til å danne grunnlag for noen bastante konklusjoner om spørsmålet. "noe det kanskje ser ut til at det ikke var" Ja dette var virkelig en bastant konklusjon. Anonymous poster hash: 81c41...81a
Mann 42 Skrevet 8. november 2013 #278 Skrevet 8. november 2013 Men må innrømme at det er lettere å argumentere mot materialister enn ateister, både vitenskapelig sett og å påvirke folk emosjonelt. Materialisme fører uungåelig til Nihilisme, og er ikke mange som er interessert i å ha det livssynet. Anonymous poster hash: 81c41...81a Så vidt jeg forstår, så er nihilisme ganske mange ting, og jeg kan ikke helt se at det i og for seg selv er noe negativt med å mene at f.eks moral ikke er noe som er gitt av noe utenfor oss selv. Eller at tilværelsen ikke har noen egentlig verdi ut over seg selv. Noen mener at det er et forferdelig negativt livssyn, preget av meningsløshet og desperasjon. Jeg tror ikke nødvendigvis det er sant. Jeg vil gjerne henvise til Sam Harris på dette punktet. Det er fullstendig rasjonelt å hevde at det FINNES visse måter å leve på som er bedre enn andre, og det er også fullstendig rasjonelt å hevde at vi som sosiale skapninger har et reelt behov for å danne samfunn. Og disse to grunnleggende forutsetningene kan danne grunnlag for en moralitet som er forankret i vårt vesen. Som jeg mener det fins mye godt i. Sett deg ned sammen med noen ikke-mishandlede små barn en gang, hvis du ikke skjønner hva jeg mener med at det finnes godt i vår natur. 3
Nefarian Skrevet 9. november 2013 #279 Skrevet 9. november 2013 Jeg synes ateister er mye mer intelligente enn religiøse. Det viser seg jo også at de som er høyest utdannet i mange tilfeller innehar flere kunnskaper og ferdigheter enn de uutdannede, og disse utdannede er som regel ikke-religiøse. De store vitenskapsmennene var vel heller ikke særlig religiøse. Arroganse finner man blant alle typer mennesker. Jeg ser også litt ned på mennesker som f.eks tror på programmer som Åndenes makt.Ja dessverre viser jo forskning at religiøse har del poeng lavere IQ enn ateister. Dette kommer i all sin synelighet frem hvis man tar en titt på kommentarfeltet på facebooksiden "Ja til å bære kors når og hvor jeg vil"Selvfølgelig superarrogant å si, men det er faktisk sannheten
Lutetium 71 Skrevet 9. november 2013 #280 Skrevet 9. november 2013 Good Book av A.C. Grayling kan absolutt anbefales! ;D og, Tim Minchin er fabelaktig.... Interessant fyr. It comes as no surprise that no wars have been fought, pogroms carried out, or burnings conducted at the stake, over rival theories in biology or astrophysics. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå