AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #1 Skrevet 13. september 2013 Lurer på hva slags bunad dere har, og hvilken ville dere helst hatt? Hører dere til det stedet bunaden er i fra? Anonymous poster hash: 1de30...6e4
Rosewood Skrevet 13. september 2013 #2 Skrevet 13. september 2013 Rogalandsbunad med blått skjørt og beige vest. Jeg hadde Hardangerbunad før, men jeg ønsket meg Rogalandsbunad, og fikk det til konfirmasjonsgave. Jeg er ikke helt sikker på hvilken tilknytning vi har til Hardanger, men det er mange i hjembyen min, som er i Rogaland, som bruker den. Omtrent like vanlig som Rogalandsbunad
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #3 Skrevet 13. september 2013 Nordfjord. Har tilknytning til en plass i Nordfjord gjennom flere hundre år tilbake, men jeg er oppvokst i en annen del av landet. Anonymous poster hash: e0b5a...d8a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #4 Skrevet 13. september 2013 Hardangerbunad. Morssiden er derfra, så ja, tilknytning har jeg. Ville ikke byttet - Hardanger er et av de vakreste stedene på jord, synes jeg, og jeg føler meg hjemme der, så det føles veldig riktig. Dessuten er bunaden veldig pen. Anonymous poster hash: 7fb68...ff2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #5 Skrevet 13. september 2013 Har Hardangerbunad som jeg fikk i konfirmasjonen. Min mormor er derifra og ville aldri byttet eller hatt noen andre fordi det er min mormor og mor som har lagd den Betyr mye for meg. Anonymous poster hash: b0dd9...564
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #6 Skrevet 13. september 2013 Har Sunnmørs/Ørskogbunad, den mest vanlige av sunnmørsbunadene. Er sunnmøring. Anonymous poster hash: 7d090...272
Gjest BettyBoop Skrevet 13. september 2013 #7 Skrevet 13. september 2013 Ofotenbunaden. Liker den men angrer bittebittelitt på at jeg ikke valgte nordlandsbunaden
Chiqette Skrevet 13. september 2013 #8 Skrevet 13. september 2013 Jeg har vestfoldsbunad, og valgte selvsagt den fordi jeg er fra Vestfold
Brimi Skrevet 13. september 2013 #9 Skrevet 13. september 2013 (endret) Hadde Målselv bunad en gang. Synes den er veldig fin:) Edit: farmors og farfars slekt kommer derifra:) Endret 13. september 2013 av Brimi
skruf Skrevet 13. september 2013 #10 Skrevet 13. september 2013 Har Ørskogbunad/sunnmørsbunad. Er ikke derifra, men fikk den av svigermor. Arvet også alt sølvet etter oldemoren til mannen min:)
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #11 Skrevet 13. september 2013 Hardangerbunad, kommer der fra og kunne ikke tenkt meg noe annetAnonymous poster hash: 8dae9...c13
Gjest Kiara! Skrevet 13. september 2013 #13 Skrevet 13. september 2013 Øst-Telemark brodert av mormor. Vi er fra Telemark å hos oss er det tradisjon at kvinnene har fortrinnsvis Øst-Telemark bundad, søsteren min har arvet mormors tenåringsbunad som er fra Vest-Telemark. Før ville jeg gjerne ha Bø stakken, men glad jeg holdt meg til Øst. Det brede beltet hadde ikke kledd meg like godt siden jeg er ganske formfull.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #14 Skrevet 13. september 2013 Blå nordlandsbunad. Jeg er fjerde generasjon som har bunaden, og det er litt ekstra stas at det er oldemoren min som har sydd den og at bestemor/mor har gått med den. Blir jo stadig tatt for å være en nordlending, men har aldri satt foten min nord for Trondheim. (for ordens skyld, det var min mor som vandret sørover). Anonymous poster hash: 5a22c...757
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #15 Skrevet 13. september 2013 Rogalandsbunad - Frafjord, min mor har sydd den, så jeg ville ikke byttet den med noe! Er fra Stavanger, så det er et naturlig valg Anonymous poster hash: 16717...cdd
snuppah Skrevet 13. september 2013 #16 Skrevet 13. september 2013 Har blå nordlandsbunad som er brodert av bestemor Bor selv på Sørlandet men pappa sin side av familien er fra nord.
hjärterdam Skrevet 13. september 2013 #17 Skrevet 13. september 2013 Jeg får sydd nord-trønderbunaden nå, dvs rustrød floanbunad. Mamma broderer den. Er fra området den hører til og kunne ikke tenke meg noen annen nå. Mamma og hennes søstre pluss mormor har den blå, mens søstrene mine har den rustrøde, det hadde også oldemor ligger mye minner/familiegreier i den for meg
Gjest Lille-pus Skrevet 13. september 2013 #18 Skrevet 13. september 2013 (endret) Beltestakk. Jeg er Myllargutens 6-menning Edit: Og døpt i langkirken fra 1150, den med demonvegen... Sauherad kyrkje.. hvor prest Willumsen hadde sitt virke og sin gjerning da han (u)frivillig kom med sitt lovforslag i 1818 og dermed la grunnlaget for utviklingen av beltestakken fra rautrøyebunaden (den normale ØstTelemarkbunaden) Han hadde nok sett seg passelig forarget på den kvinnelige delen av meigheten og deres fargerike bekledning (rautrøya spesielt), og i hans lovforslag gav meget detaljerte instrukser for bekledning. Endret 13. september 2013 av Lille-pus
irislily Skrevet 13. september 2013 #19 Skrevet 13. september 2013 Graffer bunad min fars mor er der i fra Ville ikke hatt noen andre bunader, føler den er veldig "meg". hadde hardanger som barn pga min mors mor.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #20 Skrevet 13. september 2013 Beltestakk fra Telemark. Er ikke selv oppvokst i Telemark, men hele slekta er fra Øst-Telemark, og jeg er der flere ganger i året. Passet ekstra bra at jeg har fått meg mann fra Telemark og :-).Anonymous poster hash: e9de7...7b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå