Gå til innhold

Noen som kan foto? Canon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er amatørfotograf som er veldig glad i å ta bilder, men har aldri skjønt stort av opptikkene og de forskjellige tallene mht blenderåpning, lukkertid osv.

Dermed sliter jeg litt med å vite hvilket objektiv jeg trenger. (Skal prøve å få lest meg opp på det, men akkurat nå har jeg ikke tid! )Er det noen som kan hjelpe meg?:)

Det skal hovedsakelig brukes til å ta bilder av barna mine, og akkurat nå bruker jeg bare standardobjektivet.

Jeg synes det fokuserer sakte (dette problemet sitter kanskje i huset?) også har jeg problemer med at jeg ikke kan få høy nok lukkertid uten at bildet blir for mørkt innendørs. Alternativet er uklare (lyse) bilder.

Finnes det et objektiv som er bedre på dette? Helst ikke til veldig mange tusen.

Jeg har Canon EOS 550D

Anonymous poster hash: 84040...d3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HOVEDPROBLEMET er nok at du ikke har satt deg inn i hvordan et speilrefleks fungerer. Altså at blender, iso og lukkertid henger sammen. Nå er jo ikke det medfølgende objektivet spesiellt godt, men kunnskap om de tidligere nevnte begrepene er alfa omega.

Jeg vil gå så langt som å påstå at folk flest kunne klart seg like bra (om ikke bedre) med et kompaktkamera så lenge de ikke vil bruke tid og energi på å sette seg inn i basisen.

Nå sier jeg absolutt ikke dette for å være frekk, det er mer et råd om å ta deg en kveld eller to for å lese deg opp på dette.

Når det kommer til objektiv er det jeg er mest fornøyd med veldig rimelig. Det er et fastobjektiv på 50mm 1.8 til rundt 800 kroner. Merk at du ikke kan zoome med dette, men det gir utrolig gode, klare bilder til den prisen!

• Liker 1
Skrevet

HOVEDPROBLEMET er nok at du ikke har satt deg inn i hvordan et speilrefleks fungerer. Altså at blender, iso og lukkertid henger sammen. Nå er jo ikke det medfølgende objektivet spesiellt godt, men kunnskap om de tidligere nevnte begrepene er alfa omega.

Jeg vil gå så langt som å påstå at folk flest kunne klart seg like bra (om ikke bedre) med et kompaktkamera så lenge de ikke vil bruke tid og energi på å sette seg inn i basisen.

Nå sier jeg absolutt ikke dette for å være frekk, det er mer et råd om å ta deg en kveld eller to for å lese deg opp på dette.

Når det kommer til objektiv er det jeg er mest fornøyd med veldig rimelig. Det er et fastobjektiv på 50mm 1.8 til rundt 800 kroner. Merk at du ikke kan zoome med dette, men det gir utrolig gode, klare bilder til den prisen!

Tusen takk for svar. Har fått tips om dette objektivet før, men var ikke sikker på om det dekket det jeg spurte om.

Du har selvfølgelig helt rett. Jeg har holdt på med foto i mange år, og kunne faktisk en del om det, men etter hvert har jeg glemt mye og utstyret har fornyet seg såpass at jeg har falt ut.rett og slett :)

Men bare så detver sagt, så har jeg vunnet flere konkurranser opp gjennom og har fått mye ros for bildene mine. Bildene med slr'en har en dybde dom jeg aldri får med et kompaktkamera.

Men jeg er idiot når det kommer til tall ;)

Skrevet

Det var TS ;)

Skrevet

Enig med thinkywinky i at det er lurt å sette seg inn i helt basic fototerminologi. Også enig i objektivvalg. Til innendørs bruk er det ofte helt bortkastet med zoom, og man har god bruk for et objektiv som er lyssterkt (kan samle mye lys). Blendertall er en god indikasjon, lavere tall er bedre.

Skrevet

Har dere noen gode nettsider hvor jeg kan lese meg litt opp da? Vil gjerne på fotokurs igjen etter hvert, men har små barn, så er begrenset hva jeg får til akkurat nå :)

Ts

Skrevet

Her har du en tråd fra diskusjon.no med gode bilder for å illustrere.

Her er en grunnleggende artikkel fra Teknofil.

Her er en fra fotomagasinet.

Ellers er det bare å google så finner du nok gode artikler rundt det du lurer på etter å ha lest disse.

Når det kommer til det at du har vunnet flere konkurranser tyder det på at du har blikk for gode bilder! Det er en veldig god egenskap. Det er enklere å lære det tekniske enn det kreative for å si det slik. Litt kjedelig teoretisk innføring først, så en god posjon prøving og feiling på egenhånd så er du plutselig en superfotograf som behersker de mulighetene kameraet gir deg :)

Skrevet

Er enig, det er lurt å sette seg inn i alt med iso, blender, lukkertider osv.

Jeg har gått kurs hos Naturfotografen.com. Dette kan absolutt anbefales. Her får du alt forklart på en enkel og grei måte. Nybegynnerkurset er på lørdag og søndag. Den første tiden benyttes til teori inne. Deretter går man ut og forsøker seg på makro og landskap. Dag to får man holde på med naturfoto - sitter i kamflasje og har fugler og ekorn i søkeren, og man får også noen timer i fotostudio.

Har også vært tilbake der noen ganger på vg kurs med mer kreativ fotografering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...