Gå til innhold

ikke kredittverdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ringte i dag for å overføre et internettabonnement over til ny adresse, da fikk jeg beskjed om at systemet oppga at jeg ikke var kredittverdig?? Jeg har betaler alle regninger, har aldri fått betalingsanmerkninger, er i fast jobb med ok inntekt . Jeg ble sist kredittsjekket forrige uke da jeg bestilte forsikring og alt var i orden,før det for noen måneder siden da jeg fikk innvilget boliglån. Har ingen inkassosaker eller utestående betalinger. sperret for noen år siden for kredittsjekk hos noen firmaer da jeg ble frastjålet bankkortet,kan det være denne sperren som henger igjen? Noen som har opplevd at det har vært feil med dette?

Anonymous poster hash: 61e29...2dd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvordan kan man bli "ikke kredittverdig" i forhold til det å flytte et internettabonnement, når man ikke har betalingsanmerkninger og nylig har blitt kredittsjekket og fått grønt lys i forhold til boliglån og forsikring??

Anonymous poster hash: 09d58...bba
Skrevet

ingen? fikk helt vondt i magen jeg nå, med tanke på dette og at de sa at de måtte sende en forespørsel og at jeg fikk svar på mandag:-(

Skrevet

Høres nå rart ut. Sikker på de hadde riktig person oppe på datasystemene sine? Kan jo være noen med samme navn som deg kanskje? Men om du har orden på økonomien så har du neppe noe å bekymre deg for, sikkert bare en feil:)

Anonymous poster hash: 76ca8...0ed
Skrevet

Høres nå rart ut. Sikker på de hadde riktig person oppe på datasystemene sine? Kan jo være noen med samme navn som deg kanskje? Men om du har orden på økonomien så har du neppe noe å bekymre deg for, sikkert bare en feil:)

Anonymous poster hash: 76ca8...0ed

ja, adressen stemte..Men kan det være slik at enkelte selskaper har sin egen kredittsscore som de bruker internt i selskapet? skjønner ingenting, fikk skikkelig sjokk for å si det sånn

Skrevet

Firmaer setter opp egne maler, utfra hvordan kunder de ønsker å ta inn.

Man kan derfor få avslag ett sted, og godkjent et annet.

Men, jeg er enig i at det er rart at du får avslag, så hadde bedt meg forklaring på hvorfor.

Anonymous poster hash: bd644...772

Skrevet

synes det er rart hvis jeg ikke vurderes til å være kredittverdig nok til å betale et beløp på 300 kr i måneden når jeg vurderes som kredittverdig av banken til å kunne betjene et boliglån på 1,3 millioner uten problemer

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Det er vel muligens nettopp FORDI du har høyt lån at du ikke lenger er kredittverdig?

• Liker 1
Skrevet

Det er vel muligens nettopp FORDI du har høyt lån at du ikke lenger er kredittverdig?

Vi har ikke gjeldsregister i Norge, så det har ingen sammenheng.

Jeg synes du skal ringe de som utførte kredittvurderingen for å få forklaring fra dem. Samboeren min opplevde det samme for litt siden, og da var det ingen anne forklaring enn et bug i systemet... Alt ordnet seg med en telefon.

Skrevet

ok, takk for svar, synes det er litt beroligende å vite at andre har opplevd feil i forhold til dette. Jeg prøvde å spørre om hvilket firma som hadde tatt kredittsjekken, men da fikk jeg til svar at det kunne de ikke se i sine systemer, det høres jo også litt rart ut

Skrevet

for en veldig pliktoppfyllende person som meg, som aldri har fått inkasso eller betalingsanmerkninger, så var det et stort sjokk å bli fortalt at jeg ikke er kredittverdig..

Skrevet

Om dette var en melding du fikk på et internettskjema. Så ville jeg bare kontaktet de på tlf istedenfor.

Jeg fikk en slik melding da jeg prøvde å skaffe meg mobilt bredbånd hos Netcom. Måtte ringe til de og så ble alt iorden. Var i samme situasjon med ingen anmerkninger/innkasso.

Skrevet

Jeg har selv innført en sperre for kredittsjekk på meg selv. Har da opplevd at når jeg f.eks. skulle søke om lån eller åpne konto et sted, at det ikke gikk og fikk forskjellige avslag eller systemfeil inntil jeg innså sammenhengen med kredittsperren. Det høres veldig ut som at du opplever det samme.

For å innføre eller oppheve sperre for kredittsjekk trenger du bare å kontakte to selskaper: Bisnode.no og Experian.

Det er bare disse som har egen baser for kredittvurderinger, andre selskaper som f.eks. Lindorf baserer seg på registerne til Bisnode eller Experian.

Skrevet

For en latterlig kommentar!! Å ha boliglån har absolutt ingen sammenheng med om man er kredittverdig eller ikke... Du eier vel ikke en dritt du siden du synes 1,3 mill i boliglån er mye...

Skrevet

Vet ikke om det har noen sammenheng, men byttet mobilabbonement i forrige uke, kredittsjekk var bra, dagen etter skulle jeg bytte internettabbonement og da fikk jeg "ikke kredittverdig". Har hatt en purring i hele mitt liv og aldri inkasso eller noe ubetalt. Kanskje det blir noe krøll om man sjekker det tett opptil forrige gang?

Anonymous poster hash: f39a6...9b6
Skrevet

Vet ikke om det har noen sammenheng, men byttet mobilabbonement i forrige uke, kredittsjekk var bra, dagen etter skulle jeg bytte internettabbonement og da fikk jeg "ikke kredittverdig". Har hatt en purring i hele mitt liv og aldri inkasso eller noe ubetalt. Kanskje det blir noe krøll om man sjekker det tett opptil forrige gang?

Anonymous poster hash: f39a6...9b6

Du kan kredittsjekkes 19 ganger på en dag, uten at det har noe å si.

Skrevet

Du kan kredittsjekkes 19 ganger på en dag, uten at det har noe å si.

Altså, ser ut som 19 var veldig konkret. Haha. Ubegrenset var poenget.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...