Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal undersøkes for endometriose, og skal derfor gjennom en laparoskopi. Gruer meg en del og har en del spørsmål, så synes det hadde vært fint å lese om noen andres erfaringer.

Hva slags preoperative forberedelser måtte du igjennom, hvor mange dager tok det før du kunne komme tilbake på jobb, fjernet de endometriose i samme inngrep?

Blir glad for svar, er så nervøs.

Anonymous poster hash: cca3c...d86
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok lapraskopi for flere år siden, og husker at jeg grudde meg veldig. Det gikk kjempefint og det var ingenting å grue seg for! Jeg var sykmeldt i en uke etter inngrepet, tror jeg. Hadde ikke endo, men de sa de skulle fjerne det med det samme dersom det var noe. Greit å ta det litt med ro de første par dagene, særlig med løfting og sånn, men man kommer seg fort! Var kvalm den første kvelden, men det ga seg også. Hadde fylt opp skuffen med paracet men trengte dem ikke. (Jeg grudde meg så mye at første planlagte operasjon ble utsatt). Husker ikke egentlig hva jeg måtte ha av forberedelse annet enn blodprøver...

Skrevet

TS

Takk for svar. Tror litt av grunnen til at jeg gruer meg sånn er at jeg er redd for at jeg skal ha endometriose. En uke er ikke så verst, og hvis du ikke trengte smertestillende etterpå så synes jeg det hørtes beroligende ut.

Skrevet

søsteren min fikk store smerter oppi skulderen, var vist luftsmerter. Hun ble så kvalm av dissa at hun måtte legges inn over natten.
Kan vere gereit å vere klar over, for er vist ganske vanlig å få disse luftsmertene. Og man venter liksom ikke å ha vondt andre steder en der man faktisk har hatt et inngrep ;)

Anonymous poster hash: 04814...2ed
Skrevet

Det er sant, jeg fikk også luftsmerter i skulderen. Det hadde jeg glemt... veldig rart å ha vondt i skulderen etter noe sånt! Men det gikk fint, tror kanskje man er ekstra uheldig om man får sånne smerter at man må legges inn...?

Jeg fikk beskjed om at det var ikke noe feil å finne med meg, men jeg kunne i grunnen godt tenkt meg at de fant noe... dette var vel ca 2008 (5 år siden), og til tross for at det ikke er noe i veien med verken meg eller mannen, måtte vi gjennom to IVF for å bli gravid. Lurer fortsatt på grunnen til at vi ikke får det til på egenhånd, og av og til hadde det vært greit å ha en diagnose å skylde på! ;)

Masse lykke til, går helt sikkert fint! :)

Skrevet

Det ble bare tatt BT av meg på forkontrollen også svarte jeg på ett skjema. På operasjonsdagen så skulle jeg dusje før jeg kom, også ble navelen rengjort ekstra med en q-tips og jeg ble sjekket at jeg var barbert (kun den øverste delen mot magen). Jeg skiftet og gikk den på operasjonsstuen sammen med en sykepleier.

Der ble det lagt inn en veneflon, jeg la meg på bordet slik at jeg lå godt også ventet vi på anestesilegen. Når han kom så startet de slik at jeg sovnet. Etter jeg sovnet la de inn kateter bla.

Jeg hadde veldig lite smerter, ikke de berømte skuldersmertene. Etter fire dager var jeg meg selv igjen bortsett fra jeg fikk en liten infeksjon i såret ved navlen. Så min erfaring er veldig god, fort gjort og lite smerter.

Anonymous poster hash: af270...74b
Skrevet

Mayami - Takk! Jeg kan forstå at det hadde vært fint å ha en forklaring på hvorfor dere ikke kunne bli gravide uten IVF. Det er slitsomt å ikke vite. For min del har jeg ikke forsøkt å bli gravid enda, så jeg håper at de ikke finner noe galt.

AnonymBruker - Jeg leste på nettet hvor en dame sa at hun fikk beskjed om å barbere seg fra 10 cm over navelen og helt ned til kjønnsleppene før operasjonen. Jeg syntes dette hørtes helt forferdelig ut. Det er vel kun kjønnshår som er over skambenet som måtte fjernes? Kan ikke forstå at man skal behøve å barbere magen. Det kateteret du hadde, var det der fortsatt etter operasjonen? Godt å høre at du hadde en god opplevelse, selv om det er trist at det er så mange som får postoperative sårinfeksjoner!

Skrevet

AnonymBruker - Jeg leste på nettet hvor en dame sa at hun fikk beskjed om å barbere seg fra 10 cm over navelen og helt ned til kjønnsleppene før operasjonen. Jeg syntes dette hørtes helt forferdelig ut. Det er vel kun kjønnshår som er over skambenet som måtte fjernes? Kan ikke forstå at man skal behøve å barbere magen. Det kateteret du hadde, var det der fortsatt etter operasjonen? Godt å høre at du hadde en god opplevelse, selv om det er trist at det er så mange som får postoperative sårinfeksjoner!

Det var bare over skambeinet som måtte barberes ja. Magen høres jo rart ut, det er jo så små hår og et bitte lite snitt de lager så det lille håret bryr dem seg ingenting om.

Kateteret ble tatt ut når jeg lå på postoperativ, det ble tatt ut så fort jeg våknet.

Etterpå ble jeg trillet opp til avdelingen og fikk slappet av og spist litt før jeg dro hjem.

Anonymous poster hash: af270...74b

Skrevet

Heldigvis, skjeggstubb på magen ville ikke vært noe greit. Har aldri fått kateter før så gruer meg litt til det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...