Gå til innhold

Skal strikke lusekofte el.l., tips til hvilken? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har så lyst til å strikke en god og varm jakke, type lusekofte, til meg selv. Men så var det dette med å bestemme seg for en, da. Hvilken er din favoritt? Har du kanskje strikket en selv, og har gode/dårlige erfaringer med mønster eller garn etc. til noe sånt? Jeg har strikket nok til at jeg tør bryne meg på et sånt prosjekt, men er ikke særlig erfaren på mønsterstrikk.

Anonymous poster hash: c4706...bbc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo begynne med å spørre hvilken garntykkelse du tenker på? :) Sisu/pinne 3 eller smart/falk/pinne3,5? Eller tykkere?

Anonymous poster hash: de558...8d6
Skrevet

Setesdalskofte, mariuskofte eller fanakofte? :)

Skrevet

Jeg har strikket setesdalskofte før. Synes den er kjempefin. Nå skal jeg strikke fanfakofte til datteren min, i mørk sennepsgul og naturhvitt. Har strikket den i genser tidligere, og den har i hvert fall mye enklere mønster, og hvis du er som meg, som liker å se på tv eller skravle samtidig som jeg strikker, så er jo det veldig greit. :)

Anonymous poster hash: 9aa72...c1a
Skrevet

Hei,

Jeg har så lyst til å strikke en god og varm jakke, type lusekofte, til meg selv. Men så var det dette med å bestemme seg for en, da. Hvilken er din favoritt? Har du kanskje strikket en selv, og har gode/dårlige erfaringer med mønster eller garn etc. til noe sånt? Jeg har strikket nok til at jeg tør bryne meg på et sånt prosjekt, men er ikke særlig erfaren på mønsterstrikk.

Uansett hvilket mønster du velger pass på å ikke stramme trådene mellom lusene. da vil lusene forsvinne eller bli veldig små.

Anonymous poster hash: 7df8d...b66

Skrevet

Hei,

Da ville jeg begynt med å øve litt på mønsterstrikk - strikke lue og votter f.eks? :)

Å strikke ei kofte er ikke så vanskelig, men dritt å gjøre et så stort arbeid og ikke få det fint.

Sånn generelt er store sprang (lang avstand mellom hver gang en farge brukes) vanskeligere å få pent enn korte. Så de oppskriftene som kan se vanskelige ut med masse mønster er som oftes lettest å strikke og få pent :)

Anonymous poster hash: de558...8d6

Skrevet (endret)

,

Endret av Fantomina
Skrevet

Er sikkert lurt å begynne på noe enklere enn en kofte hvis man ikke er erfaren i mønsterstrikk. Selbuvotter er raske og morsomme å lage, og man blir flink på dette med mønster :)

Skrevet

Eller start på en i baby/barnestørrelse, så får du lært mønsteret og teknikken uten å måtte strikke veldig mye. Marius er enkel å starte med!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...