Gå til innhold

Fant ut istad at jeg (18) er gravid, aner ikke hva jeg skal gjøre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei... Håper å få litt råd og støtte, føler meg helt alene i en umulig situasjon.

Jeg er atten år og har nettopp begynt mitt siste år på vgs. I det siste har jeg vært veldig syk og da latt være å ta ppiller, så tok "fri" i 2 uker og ikke en... Mistet litt tellingen når jeg var så dårlig.

Så fikk jeg ikke mensen når jeg egentlig skulle hatt det, for litt over en uke siden og jeg begynte å føle murringer så jeg dro til legen hvor jeg fikk bekfreftet at jeg var gravid...

Jeg har en samboer (21) som jeg har vært sammen med i ca 1 år nå, og han vil beholde. Men her er problemet:

- Jeg er ikke ferdig med vgs, og kommer ikke til å bli ferdig før jeg da får ungen og vil da bli forsinket nok et år (har byttet linje, så mista et år)

- Han har ikke jobb, fagbrev eller bestått alle fag fra vgs.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, har egentlig ikke noe imot abort, men merker det er vanskelig når det er meg det gjelder.

Om dette hadde skjedd om 1 år fra nå, hadde saken vært noe helt annet for da hadde det kunne gått å få barn, selvfølgelig litt stramt og vanskelig, men sånn som det er nå ser nesten situasjonen umulig ut...

Jeg er redd og føler meg alene i dette. Kjæresten min er der for meg, men jeg tror ikke han kjenner det like sterkt som meg...

Hjelp eller innspill eller noe?

Anonymous poster hash: d4659...cf6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør ferdig utdanning først! Du ser jo mange av de som velger å beholde barnet under vgs havner på luksusfellen. Mener ikke noe vondt med det, men vent til dere begge har en fast jobb og inntekt, et trygt sted og bo osv. Vill dere få mye mer ut av tiden med barnet.

Gutt 18

Anonymous poster hash: f0af1...09c

• Liker 12
Skrevet

Behold barnet selvfølgelig, hvem trenger utdannelse når man har barn? Man får barnetrygd, og hvis man får flere barn får man mere trygd, og mere, og mere. Å være mor er ett yrke i seg selv!

Og bare se på unge mødre serien, hvor mye morro de har det? Er jo ikke akkurat slik at det å ha barn hindrer dem i å ta en fest eller ti?

Skrevet

Abort høres helt klart mest fornuftig ut i deres situasjon...

Anonymous poster hash: 04360...e92

• Liker 8
Skrevet

Fjern det,ta utdanning,bli voksen,ha ett stabilt samliv,og først da kan du tenke på barn. Lykke til!

Anonymous poster hash: 67119...689
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe rett svar i en slik situasjon. Det er du, og bare du, som må kjenne på hva som blir rett for deg. Det er helt klart mye som vil bli endret med et barn i ung alder. Det vil som du nevner bli utfordringer med utdannelse, ditt eget liv vil komme på 2.plass da barnet kommer først, du vil miste friheten til å gjøre om du selv ønsker når du ønsker det.

Men så bor vi også i Norge og det er fullt mulig å utdanne seg med barn, du vil få økonomisk støtte og hjelp av staten så du vil klare å kombinere mammarollen med studier etc.

Du må rett og slett kjenne etter hva som føles rett for deg.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke noe rett svar i en slik situasjon. Det er du, og bare du, som må kjenne på hva som blir rett for deg. Det er helt klart mye som vil bli endret med et barn i ung alder. Det vil som du nevner bli utfordringer med utdannelse, ditt eget liv vil komme på 2.plass da barnet kommer først, du vil miste friheten til å gjøre om du selv ønsker når du ønsker det.

Men så bor vi også i Norge og det er fullt mulig å utdanne seg med barn, du vil få økonomisk støtte og hjelp av staten så du vil klare å kombinere mammarollen med studier etc.

Du må rett og slett kjenne etter hva som føles rett for deg.

Jo det er et rett svar i denne situasjonen.

Fornuftig svar:

Ta utdannelse først, få barn senere. Det vil være langt bedre for deg selv, og enda bedre enn det igjen for barnet.

Barn av unge mødre har mangfoldige ganger større kjangse til å bli tapere her i livet enn barn av voksne mødre som normalt sett klarer seg bedre.

Følerisvar:

Det er kjeeeempetrist å måtte ta abort, så du burde ikke ta det.

Det blir som å si at det er kjempetrist å klippe kredittkortet når man får enorme regninger, og at man derfor burde ta opp forbrukslån for å betale dem slik at man kan bruke enda mer penger. Å få barn som 18 åring er tilsvarende idiotisk.

Anonymous poster hash: 7e04e...29b

• Liker 2
Skrevet

kanskje du kan adoptere det bort.. mye bedre enn å drepe det, og da vet du uansett at barnet får en god fremtid med en god familie :)

Skrevet

Et liv er viktigst, utdannelsen kan du ta igjen.

Anonymous poster hash: 14cea...7fa

Skrevet

Synes du skal ta kontakt med Amathea jeg, de kan hjelpe deg gjennom dette her.

Dette må du kjenne på selv, og ta en valg som passer DEG! :)

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror det mest relevante her er... vil du bære fram dette barnet?

Tenk gjennom det. Er du villig til å utsette VGS et år? Er du villig til å påta deg ansvaret det er å ha et barn? Og har du lyst på et barn nå?

Anonymous poster hash: 9b8bc...b39
  • Liker 1
Skrevet

TS her

Jeg tror det faller på å ta abort. Jeg hadde ingen planer om dette og føler at jeg (eller vi) ikke er i den situasjonen hvor vi kan gi dette barnet det livet vi vil gi det.

Jeg føler meg ikke klar i det hele tatt og føler at om jeg gir opp så mye av mitt liv, så kommer dette til å gå utover denne ungen så mye at det er for det beste å vente.

Jeg er bare redd... for å angre, eller for å aldri kunne bli gravid igjen og da gi opp sjansen...

Har noen erfaringer med abort eller lignende?

Takk for alle svar.

Hilsen fortvilet og trist jente.

Skrevet

TS her Jeg tror det faller på å ta abort. Jeg hadde ingen planer om dette og føler at jeg (eller vi) ikke er i den situasjonen hvor vi kan gi dette barnet det livet vi vil gi det.Jeg føler meg ikke klar i det hele tatt og føler at om jeg gir opp så mye av mitt liv, så kommer dette til å gå utover denne ungen så mye at det er for det beste å vente. Jeg er bare redd... for å angre, eller for å aldri kunne bli gravid igjen og da gi opp sjansen... Har noen erfaringer med abort eller lignende? Takk for alle svar. Hilsen fortvilet og trist jente. Anonymous poster hash: d4659...cf6

Kan nok være lurt å ta turen til Amathea som en annen skrev. De har god erfaring på å hjelpe i slike situasjoner :)

http://www.amathea.no/index.aspx?cat=1003

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er greit å opplyse om at Amathea tidligere het "Alternativ til abort". Altså i utgangspunktet en abortkritisk organisasjon. Jeg har ikke erfaring med dem, så jeg aner ikke om de har endret sitt standpunkt, men jeg ville vært litt skeptisk...

Jeg synes det høres ut som du har mest lyst å ta abort. Det er du som bestemmer dette, fordi det er du som må leve med resultatet (også barefaren selvsagt, men det er ikke hans kropp). Jeg skjønner godt at dette er vanskelig, men har ikke erfaringer å dele. Kanskje du kunne snakket med helsesøster på skolen?

P.S: Ikke hør på de som kaller abort å "drepe" et barn. Det er bare tull. Det er ikke noe barn enda, og det er du som velger om du vil at det skal bli et barn.

• Liker 5
Skrevet

kanskje du kan adoptere det bort.. mye bedre enn å drepe det, og da vet du uansett at barnet får en god fremtid med en god familie :)

Ærlig talt, håper du ikke er en voksen dame, for en ting å si til en fortvilt 18 år gammel jente...flytt til ett middelalder land, de finnes fortsatt..drepe det...hjelpes..

• Liker 3
Skrevet

TS her

Jeg tror det faller på å ta abort. Jeg hadde ingen planer om dette og føler at jeg (eller vi) ikke er i den situasjonen hvor vi kan gi dette barnet det livet vi vil gi det.

Jeg føler meg ikke klar i det hele tatt og føler at om jeg gir opp så mye av mitt liv, så kommer dette til å gå utover denne ungen så mye at det er for det beste å vente.

Jeg er bare redd... for å angre, eller for å aldri kunne bli gravid igjen og da gi opp sjansen...

Har noen erfaringer med abort eller lignende?

Takk for alle svar.

Hilsen fortvilet og trist jente.

Har flere veninder som tok abort i den alderen du er i nå som i dag har fler planlagte barn de har fått i voksen alder, ingen av sliterne jeg kjenner er det pga tidligere aborter da de av samme årsaker som at de er slitere aldri har blitt gravide på uhell:)

Skrevet

Et liv er viktigst, utdannelsen kan du ta igjen.

Anonymous poster hash: 14cea...7fa

Liv? Sørger du over kyllingen når du skal kose deg med et bløtkokt egg?

• Liker 5
Skrevet

Hei,

Tok selv abort når jeg var rundt den alderen, av samme grunner som de du har.
Utdanning, økonomi, jobb, erfaring osv.
Kan jo si at det var en kjip situasjon, siden jeg ønsket å beholde samtidig som jeg ikke ønsket å sette et barn til i et liv som ikke var "bra" nok.

Det er vanskelig i seg selv å få barn, om ikke værre når ting ikke ligger mer til rette. I dag er jeg 27, og skal snart få mitt første barn(!), og til og med nå er det situasjoner som ikke er perfekte, og gjør derfor noen ting vanskeligere enn det kunne vært. Er alenemor, det er dyrt, tidkrevende og helt annerledes enn jeg så for meg, MEN jeg er heldigvis ferdig med begge utdanninger, har fast jobb, plass å bo, flott familie rundt meg, og da blir de små tingene lettere å komme seg i gjennom.

Når jeg ser ting nå, forhold til hvordan det kunne vært, så er jeg glad for valget jeg tok. Ung, uten økonomi, jobb, utdanning, stabilitet osv ville vært en hard kamp å kjempe.

MEN, du skal ikke velge bort et barn om det ikke føles rett. Er kampen en kamp du mener er verdt å kjempe, så beholder du, for det meste ordner seg etterhvert (venninner som har beholdt i den alderen, alt er bra med de i dag:)), om du ikke er klar for det så er det INGEN skam i å velge det som er best for deg og ditt fremtidige barn, abort.

Lykke til TS :)

Anonymous poster hash: 85b7c...079
  • Liker 1
Skrevet

Liv? Sørger du over kyllingen når du skal kose deg med et bløtkokt egg?

Ikke meningen å le meg skakk i hjel på denne tråden (her jeg sitter), MEN - har ei venninne som faktisk gjør dette o.O

Hun koker ikke egg, spiser ikke egg, dyr etc, og forbanner oss andre jenter om vi koker et egg i nærheten av henne.

Det er et liv som hun sier, og vi har drept det. Gadh, bare uttrykket hennes når vi tar ut egget fra kjøleskapet og ned i kasserollen, det er priceless!

Husker hun "redda" egga engang etter hun hadde lest ei bok eller noe, tok alle ut av kjøleskapet, opp i en boks med pledd og drit, og skulle ruge dem fine(?). De råtna tilslutt, og venninna mi tror jeg aldri har hatt det så vondt...

Anonymous poster hash: 85b7c...079

• Liker 2
Skrevet

Synes du høres fornuftig ut, TS. Støtter deg i valget, uansett hva det blir. Jeg vet også om flere jenter som har tatt abort på din alder. Det er jo en erfaring som blir sittende, men samtidig vet jeg at disse jentene alle, uten unntak, har fått familier senere i livet, og gode jobber og utdannelse.

Anonymous poster hash: 49a55...413

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...