Gå til innhold

Melkeintoleranse hos 2 åring, muligens, eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter veldig lang tid med fæle bleier, fikk jeg et lite tips om muligens han kunne ha intoleranse for noe. Vi tok turen til lege, som tok sine blodprøver og sa at svarene ville komme om 6-8 uker, og de ville sannsynligvis ikke gi noe svar.

Frem til det skulle vi begynne å ta bort enkelte matvarer for en kort periode, for så å gradvis innføre det igjen. Vi begynner med melk, da det er det flest reagerer på. Så gir jeg beskjed i barnehagen om at han ikke skal ha melk og melkeprodukter. Får til svar at det er ingen problem, det fikser de med en gang. Jeg blir litt overrumlpet over hvor kjapp responsen var og tenker "jøss" de har nok vært borti det før og får egentlig litt dårlig samvittighet fordi vi hadde ikke tenkt å begynne så fort. Hadde en ferie uke i utlandet og ville vente til vi kom hjem igjen. Det er ikke bare bare å snu kostholdet på en uke, og i hvert fall ikke i utlandet når en ikke er vandt til det.

Vel hjemme igjen begynner vi å ta bort melkprodukter fra kosten hans. Og finner ut at det er jo omtrent melk i alt vi lager! Så kommer vi på foreldremøte hvor vi snakker med pedagogisk leder om maten de lager i barnehagen, og spør om de lager mat uten melk til alle eller om gutten vår får noe eget. Og hun blir bare et stort spørsmålstegn. Så viser det seg at hun jeg først sa det til, hadde oppfattet det som at gutten ikke skulle ha melk, så de har gitt han vann å drikke i stedet. Men de har fortsatt å gi han grøt, suppe, ost, smør osv....

Knall...

Vel, nå skulle vi da være skikkelig i gang, i barnehagen også. Har fått menyen deres så vi kan sørge for egne alternativer til han.Og jeg skal på stor butikk i morgen på jakt etter smør uten melk og mer rismelk.

Flere her med intoleranser som kan komme med tips? Er helt fersk på området.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er rart det skulle ta så lang tid med prøvene? Vi tok prikketest og fikk svar med en gang. De var negative på melk, men h*n hadde nok allikevel en sensitiv mage og skal unngå melk i et halvt år før det skal gjeninnføres forsiktig. Da hverken laktoSe eller melkeproteiner. Det er melk i MYE av ferdigmat/poser/supper så dere må belage dere på stor omveltning ifht kost. Vi er nettopp i startgropa selv.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

jeg fikk mine svar etter noen dager :s så det var da voldsomt så lang tid de skulle trenge.

det finnes Laktosefri melk (heelt lik vanlig melk bare uten melkesukker/protein). margarin uten melk, knekkebrød uten laktose osv osv. som regel tåler de med laktoseintoleranse div matvarer med melk (kalsium må vi ha). jeg tåler ikke vanlig melk, men kan spise div oster uten stress :)

Skrevet

jeg fikk mine svar etter noen dager :s så det var da voldsomt så lang tid de skulle trenge.

det finnes Laktosefri melk (heelt lik vanlig melk bare uten melkesukker/protein). margarin uten melk, knekkebrød uten laktose osv osv. som regel tåler de med laktoseintoleranse div matvarer med melk (kalsium må vi ha). jeg tåler ikke vanlig melk, men kan spise div oster uten stress :)

Det er melkeprotein i laktosefri melk. Det er kun melkesukkeret (laktosen) som er spaltet.

Vi kjører laktosefritt på gutten vår, men med små porsjoner av vanlig melk, som en halv brødskive med skinkeost eller noe annet smått i løpet av en dag. Dette for å gjøre magen gradvis vant til det, se på det som å "trene" enzymene til å spalte sukkeret. ;) men vi kjørte helt helt laktosefritt de første månedene da.

Spiser nesten som før da vi i utgangspunktet unngikk fabrikkmat, men vi unngår ikke mat som for eksempel svenske kjøttboller en dag.

Det beste er nok å kjøre helt fritt i noen måneder, har dere fått magen under kontroll over lengre tid, så kan dere prøve dere litt fram med ost og andre produkter som ikke inneholder mye melkesukker. Men først kan det nok Være greit å teste ut om han tåler melkeprotein slik at dere slipper ris eller havremelk. Tilrettelagt mat i barnehagen har dere krav på. De må bestille inn laktosefri melk og smør.

Skrevet

Jeg og syns det skulle ta lang tid med de prøvesvarene fra legen. Svigerinnen min syns det var rart at vi ikke var blitt henvist til prikketest, men jeg ser ikke helt at det kan ende bra på en 2,5 åring, og kanskje særlig med tanke på mindre symptomer enn gutten hennes hadde.

Heldigvis har vi i lang tid laget det meste av maten fra bunn, så til en viss grad har jeg kontroll på hva han spiser. Men det er først nå jeg begynner å bli klar over hvor mye melk vi faktisk har i kostholdet vårt. Smør, lefser, fiskekaker, fiskepinner, supper, sauser, sjokolade og alt pålegget det er melk i!!!

Fikk spørsmål fra pedagogisk leder om hvilke pålegg han kunne spise, og jeg hadde mest lyst til å svare at "finner du ut av det, gi meg gjerne beskjed..." Tror jeg kom på 4 ting, og en av de, syltetøy, spiser de ikke i barnehagen. Heldigvis elsker han kaviar og majones, men han kan ikke bare spise det...

Vet også om kjøttpålegg som skinke, salami, spekeskinke, makrell i tomat og så er det stopp.

Han begynner å bli litt bevisst på at han ikke skal ha melk, og har hatt kommentarer som "den er det ikke melk i!!" eller under middagen "Cola er det ikke melk i, så det kan jeg drikke!" Han har skjønt noe da. Skal sies at han drikker kanskje et glass cola en gang i måneden, om det er så ofte.

Men nå har vi faktisk hatt 7 dager uten melk, og ingen synlige forbedringer. 14 dager til i alle fall. Og om det ikke er det, så er det ny runde med å ta bort noe annet, undres om vi skal gå for egg eller gluten. Å ta bort lørdagsegget tror jeg kan bli krise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...