Gå til innhold

Uregelmessig mens. Hvordan vite eggløsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har uregelmessig menstrasjon. Dvs at jeg ofte "hopper" over mensen en måned, så kommer den plutselig tilbake igjen måneden etter.

Derfor vet jeg jo aldri når jeg har eggløsning...

Jeg har kjøpt meg slike sticks for å sjekke eggløsning, men vil jo ikke kaste de vekk ved å teste når jeg mest sansynlig hopper over menstrasjon..

Er det ikke ca to uker etter første mensdag at man har eggløsning?

Hvordan kan jeg vite at jeg begynner å få det, så jeg kan ta en test siden jeg ikke vil holde på å ta tester hele tiden i tilfelle jeg bare hopper over...?

Anonymous poster hash: a93a5...c10
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du har uregelmessig mens, har du også urglm eggløsning, eller noen sykluser uten eggløsning. Lutealfasen (tid fra eggløsning til mens) er vanligvis ganske stabil hos en kvinne, men det er jo for sent å beregne i ettertid når eggløsningen sannsynligvis var, hvis en hadde tenkt å bruke eggløsningen til å lage baby.

Du må derfor belage deg på å svi av mange billigtester, eller kanskje bruke temping, eller kanskje bare ha velig ofte sex uansett hvor du tror du er i syklus. Veldig uregelmessig sex kan bety hormonforstyrrelse, f.eks pga pcos, så du bør kanskje få sjekket blodprøver hos legen. Hvis du nylig har sluttet med hormonprevensjon er uregelmessig mens svært vanlig, og er bare at systemet ikke er kommet i rute enda.

Endret av Biloba
Skrevet

Når man har uregelmessig mens har man ofte ikke eggløsning, så dersom du prøver å bli gravid bør du kartlegge dette. For det er temping den beste metoden, da ser du når du om du har eggløsning og god progesteronutviling i lutealfasen.

Temping kan imidlertid ikke forutse eggløsning, bare påvise at den har vært. Og er derfor ikke en metode for å time sex. Er det målet ditt må du teste hver dag. Billigtester er greie for et slikt formål.

Mange kjenner også tydlige tegn. Jeg får slim og kjenner tydlige stikninger, så vet akkurat når jeg har eggløsning.

Men med et normalt sexliv er det ingen vits i å stresse for å finne eggløsning. Sex hver 2-4 dag er mer enn nok for å bli gravid.

Skrevet

Hvis du har uregelmessig mens, har du også urglm eggløsning, eller noen sykluser uten eggløsning. Lutealfasen (tid fra eggløsning til mens) er vanligvis ganske stabil hos en kvinne, men det er jo for sent å beregne i ettertid når eggløsningen sannsynligvis var, hvis en hadde tenkt å bruke eggløsningen til å lage baby.

Du må derfor belage deg på å svi av mange billigtester, eller kanskje bruke temping, eller kanskje bare ha velig ofte sex uansett hvor du tror du er i syklus. Veldig uregelmessig sex kan bety hormonforstyrrelse, f.eks pga pcos, så du bør kanskje få sjekket blodprøver hos legen. Hvis du nylig har sluttet med hormonprevensjon er uregelmessig mens svært vanlig, og er bare at systemet ikke er kommet i rute enda.

Jeg har ikke hormonforstyrrelse og jeg har ikke gått på prevensjon på 10 år. Uregelmessig mens ligger i min familie.

Jeg må nesten bare prøve meg frem da. Jeg fikk mensen i går, og får bare håpe jeg vil få eggløsning om ca 2 uker. Men jeg bruker å hoppe over nesten hver måned, så lite sannsynlig at jeg får det nå..Kjøper tester fra billigetester.no. Kjempe bra side!

Skrevet

Når man har uregelmessig mens har man ofte ikke eggløsning, så dersom du prøver å bli gravid bør du kartlegge dette. For det er temping den beste metoden, da ser du når du om du har eggløsning og god progesteronutviling i lutealfasen.

Temping kan imidlertid ikke forutse eggløsning, bare påvise at den har vært. Og er derfor ikke en metode for å time sex. Er det målet ditt må du teste hver dag. Billigtester er greie for et slikt formål.

Mange kjenner også tydlige tegn. Jeg får slim og kjenner tydlige stikninger, så vet akkurat når jeg har eggløsning.

Men med et normalt sexliv er det ingen vits i å stresse for å finne eggløsning. Sex hver 2-4 dag er mer enn nok for å bli gravid.

Hva er temping? Jeg vet forresten at jeg har eggløsning for har sjekket dette hos legen.

Skrevet

Hva er temping? Jeg vet forresten at jeg har eggløsning for har sjekket dette hos legen.

Man kan ha eggløsningsfrie sykluser innimellom, eller dårlig kvalitet på eggene. Dette er tilfellet for min del, og årsaken til uregelmessig mens. Men tester hos legen viser at jeg har eggløsning da de riktige hormonene stiger på riktig tid. (progesteron, som gyn måler for å påvise eggløsning).

Temping vil si at du måler temperaturen til samme tidspunkt hver morgen før du står opp. Etter eggløsning vil man få et temphopp på 0,2 - 0,5 grader som varer frem til mens. Google, så finner du en del informasjon.

Skrevet

Hva med å kjøpe billig teststimmel på ebay? Kjøpte min for ca 50kr for 50 stykker ;)

Anonymous poster hash: 3e51c...4e2

Skrevet

Hva med å kjøpe billig teststimmel på ebay? Kjøpte min for ca 50kr for 50 stykker ;)

Anonymous poster hash: 3e51c...4e2

Jeg fant. Men ville ikke kjøpe fra hong kong selgerene, så valgte en litt dyrere fra UK. Ble 160 kr for 50 tester. Kjøpte også termometer til temping for en hundrings fra samme selger.

Skrevet

hadde vært fint om noen kunne linket til eggløsningstester som dere har kjøpt, jeg har lyst å bestille :)

Anonymous poster hash: bf724...f29
Skrevet

Bare søk på ovulation på ebay og det kommer opp hundrevis :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...