Gå til innhold

formuleringer i program

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å lage kirkeprogrammet vårt, og lurer litt på hva jeg skal kalle noen av punktene. Ikke et stort og viktig problem akkurat, men det er np kjekt å få på plass. :) Vi skal ha et vanlig, tradisjonelt program med alle punktene og sangtekster og slikt, men vil også ha det litt uformelt siden bryllupet ikke akkurat blir så stivt.

- Inngang/Utgang, er dette greie ord? Jeg synes kanskje de er litt "stive", men jeg kommer ikke på noen mer uformelle ord.

- Ett av innslagene er lesing/fremføring av en tekst. Det er en skjønnlitterær tekst (altså ikke fra Bibelen og ikke dikt) som skal leses med litt innlevelse. Hva kaller man det punktet da? "Lesning"? "Tekst"? "Fremføring"? Gah, liker ikke noen av dem!

Og har dere med navn på vigsler?

Anonymous poster hash: bd17e...c08
Videoannonse
Annonse
Skrevet

alternativ til "inngang og utgang" er vel "preludium og postludium", men usikker på om dette bare brukes til vanlig kirke, og ikke vielser....? :klo:

Men er vel kanskje enda mer stivt også da ;)

Jeg syns det er fint når det blir litt personlig jeg da, at det står "Solosang av Jorid Hansen - brudens søster" Tekstopplesing av Erik Jensen - brudgommens forlover"

"Prest for dagen er Rasmus Andersen"

Men så er jeg lite formell på sånt, og hater søknader og slike ting der en må vere så innmari formell og stiv ;)

Skrevet

Vi hadde navn på prest, forlovere, sanger, organist, brudebarn etc bak på programmet

Anonymous poster hash: 15883...d6f
Skrevet

Inngang/ utgang er etter min mening mer uformelle betegnelser enn preludium og postludium. (Inngangs-)Prosesjon kan jo også brukes. :) Tekstopplesning eller tekstlesning er gode forslag til tekstinnslagposten.

I vårt program har vi listet opp og navngitt alle deltakerne med roller i seremonien på baksiden. Om man skriver navnene i selve programmet, blir det muligens mer uformelt? Altså feks solosang ved Anne (Larsen); tekstlesing ved prest Helge (Johansen) osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...