Gå til innhold

Strikke etter mønster - hjelp til tolking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal strikke en genser og i kanten nederest skal jeg gjøre følgende:

ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over

Hva er det de mener jeg skal gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du skal strikke hullmønster.

Mitt forslag til "oversettelse":

Flytt maske 1 over fra venstre pinne til høyre pinne, uten å strikke den.

Strikk så to masker i samme slengen. Altså stikk høyre strikkepinnespiss innunder to masker, istedenfor en.

Stikk den venstre strikkepinnespissen inn den masken som du først flyttet over til høyre pinne, og dra den med deg over masken ytterst på høyre strikkepinne (den masken du strikket som var to i en sleng).

Skrevet

Tusen takk :)

Kommer sikkert flere spørsmål!

Og ja, det er noen hull der...

Skrevet

Hvilken genser er det du strikker? :)

MunaMadan forklarte fint, ville bare legge til litt forklaring :) Når du feller sånn så vil arbeidet dra seg sammen så det dannes en spiss etterhvert på det stedet (om fellinga gjentas på flere omganger) så tipper du øker/lager kast på hver side av denne fellinga? :)

Anonymous poster hash: d529f...7a9
Skrevet (endret)

Ja, det stemmer. Kast på hver side også skal det bli en spiss nederst.

Jeg har klart å gjøre noe galt da, så antallet går ikke opp. Må stoppe midt i en rapport når jeg kommer til enden/starten.

Så det får bare bli litt skakt og gæærnt nederst.

Strikker denne http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=143&d_id=15&lang=no#pattern_content

15-1.jpg

Jeg kan egentlig bare rett og vrang og flette-strikk. Har aldri laget genser før, men det skal jeg gjøre nå :)

Learning by doing!

Endret av Mynona
Skrevet

Takk :) Håper min blir fin og :P

Etter jeg er ferdig med kanten nederst er det jo bare rett frem, så det burde jo gå fint.

Skrevet

Learning by doing er i grunn måten å lære strikking på :)

Veldig fin genser! :) Pytt, pytt om det ikke går helt opp. Bare pass på at du får økt like mange masker som du feller (eller omvendt) når rapporten jukses til.

Omgangens begynnelse/slutt plasserer du i siden (når du feller til ermer), da vil det ikke synes noe særlig når genseren er på :)

Anonymous poster hash: d529f...7a9
Skrevet

Ja, det var det jeg tenkte også :)

Jeg vet jo hvor mange masker som skal være når jeg er ferdig med denne kanten, så da får jeg bare øke eller felle av litt når jeg kommer til bolen for å få riktig antall :) Trikse litt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...