Gjest Byliv Skrevet 12. september 2013 #1 Skrevet 12. september 2013 Hei! Jeg har slitt med inngrodd tånegl en god stund. Nå begynner det å bli ømt på selve tåa. Mor sa at hvis det ble blått så kunne tåa kun amputeres bort. Like greit. Når jeg sammenligner tåa med tåa på den andre foten, så er den jo så klart blå, men da er den jo like så vel grønn, lilla, rosa, og whatever I FORHOLD. Sammenligner jeg tåa med en blåfarge, så er den WAY OUT av fare. Aleris er et valg? Kan man ta time på dagen og bare møte opp? Hvor mye koster det, når det står du kun betaler offentlig egenandel? I tillegg, har sett på sidene deres, ordet Tå og Negl er ikke nevnt noe sted der, på NOEN linker på siden... Har time hos fastlegen om 3 uker, kan jeg holde den i sjakk til da? Hvordan? Hvis tåa er amputerbar nå, så hvorfor stresse i det hele tatt? Uansett for sent. Grønnsåpe har jeg hørt hjelper, men det er jo bare kortvarig glede? Noen råd? Meninger? Tips?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #2 Skrevet 12. september 2013 Du kan trøste deg med at det finnes andre løsninger enn amputasjon! Samboeren min slet mye med inngrodde tånegler på begge stortåene, og klarte tilslutt ikke å gå med andre sko enn slippers. I første omgang fikk han fjernet hele neglen i håp om at den skulle gro ut litt annerledes, dette hjalp ikke. Han fikk tilslutt gjort et inngrep hos legen hvor de fjernet noen mm. på hver side av neglen helt ned til roten, rett og slett for å gjøre neglen smalere slik at den ikke gror inn i tåa. Slik jeg forstod det brukte legen også en slags syre slik at det som ble fjernet ikke gror ut igjen. Han har ikke hatt noen problemer med tærne etter dette. Forhør deg med fastlegen din når du har time der. Vet ikke om det er alle leger som utfører slike inngrep, min samboer ble henvist til en annen lege enn sin fastlege for dette. Anonymous poster hash: f4574...723 1
Gjest Byliv Skrevet 12. september 2013 #3 Skrevet 12. september 2013 Problemet er at jeg nå har kanskje fått betennelse i tåa av dette... Selve inngrodde tånegl må man aldri amputere for, men faktum om misfarging på foten?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #4 Skrevet 12. september 2013 Tro meg, det er en svært dårlig løsning å amputere tåa. Tærne er viktig for balansefølelsen din. Amputasjon er kun noe man gjør dersom det er koldbrann i selve tåa. Anonymous poster hash: 02cdc...e52 9
Ruskemor Skrevet 12. september 2013 #5 Skrevet 12. september 2013 å amputere tåa er nok siste løsning vil jeg tro. Selv har jeg slitt med inngrodde tånegler i mange år, og har operert begges storetærene flere ganger. Har vært hos volvat, aleris og blitt henvist av fast lege. Er mest fornøyd med aleris. Tror det koster rundt 1700kr men det må du nesten ringe å høre om (kan godt hende jeg tar feil, lenge siden jeg opererte sist). Jeg ville ha ringt til dem å høre, både hva det koster og når de har tid. Den ene gangen jeg var der fikk jeg time på dagen og en annen gang tok det 3 dager. Men andre ord ikke sikkert du trenger å vente lenge. Det tar ikke langt tid å operere. Men det er helt forferdelig vondt og du bør belage deg på smertestillende og hvile en stund. Men det blir som regel mye bedre når du har gjort det og alt er grodd.
Gjest Jigsaw Skrevet 12. september 2013 #6 Skrevet 12. september 2013 (endret) Jeg knuste stortåa mi i påske og den sprakk foran på tuppen, oppe nederst på neglen og på venstresiden og neglen satt fast foran og spratt opp bak hvor den sprakk og neglen falt av etter 1mnd, og grodde ut etter 3mnd og grodde nedover. Jeg har hatt tre småoperasjoner (blir fler) hvor jeg tar smertstillende og legen retter opp neglen og skjærer bort unødvendig hud som irriterer tåa. Jeg får ofte stikkende følelser i den og den...har masse forskjellige farger. Grønn blå, med brun væske som lekker opp av tåa der legen har "operert". Tar grønnsåpe/saltbad hver dag og tar jod på innimellom. Hvis det var noe til hjelp. Endret 12. september 2013 av Jigsaw
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #7 Skrevet 12. september 2013 Hallo. Beklager, men er du helt dum i hodet? Om du har kommet så langt at tåen faktisk er blå så får du deg en HASTETIME, evt et besøk hos legevakt eller et privatlegesenter. Det er ikke barebare å amputere storetåa. Det er mye smerter + at storetåen er veldig viktig for balansen. Lege. I morgen. Anonymous poster hash: 1ceb8...3c5 8
Gjest Eurodice Skrevet 12. september 2013 #8 Skrevet 12. september 2013 Du kunne i første omgang la en fotterapeut undersøke tåen din.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #9 Skrevet 12. september 2013 Hvis tåa er blitt blå og det går en blå strek oppover foten er det blodforgiftning og det må behandles med en gang! Ring legen i morgen å få en hastetime, du trenger mest sannsynlig antibiotika. Anonymous poster hash: f9d5e...1b9 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #10 Skrevet 12. september 2013 Nå begynner det å bli ømt på selve tåa. Har time hos fastlegen om 3 uker, kan jeg holde den i sjakk til da? Hvordan? Noen råd? Meninger? Tips? KOM DEG PÅ LEGEVAKTA! evt - RING LEGEKONTORET I MORRA TIDLIG OG FÅ EN HASTETIME! Du venter ikke 3 uker med en betennelse i stortåa....! Å amputere vil være absolutt siste utvei, for du vil få veldige balanseproblemer uten den tåa. Men dess fortere du kommer til lege dess lettere er det å få tatt knekken på betennelsen. Anonymous poster hash: 229ea...3b4 4
Gjest Jigsaw Skrevet 12. september 2013 #11 Skrevet 12. september 2013 Hvis tåa er blitt blå og det går en blå strek oppover foten er det blodforgiftning og det må behandles med en gang! Ring legen i morgen å få en hastetime, du trenger mest sannsynlig antibiotika.Anonymous poster hash: f9d5e...1b9 Sant - men ifølge legen min skjer det så sjeldent at det er mest sannsynlig ikke tilfellet - pluss at hvis man har fått såppass alvorlige synptomer som en strek oppover tåa er det allerede for sent hvis du ikke er på vei til sykehuset mtp alvoligheten av blodforgiftning.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #12 Skrevet 12. september 2013 Du kunne i første omgang la en fotterapeut undersøke tåen din. Du går ikke til en fotfiler med betennelse. Især ikke når det er så ille at du lurer på om den bør amputeres. Anonymous poster hash: 229ea...3b4 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #13 Skrevet 12. september 2013 Ikke sikkert du må amputere hele tåa, høres litt overdramatisk ut basert på beskrivelsen din. Jeg hadde det da jeg var barn, og husker ikke mye av det, men de skar rett og slett bort den delen av tåa og negelen som var inngrodd kan du si. Så ene tåa mi er litt smalere enn den på den andre foten. Det du kan gjøre er å ringe legen din og høre om det er ok å vente og gi en beskrivelse rett og slett, siden det er 3 uker til du skal inn til legen. Hør også om det er mulig å få en tidligere time/hastetime. Litt alvorlig å må amputere en tå om det kan unngås... Anonymous poster hash: 904fe...7fb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #14 Skrevet 12. september 2013 Jeg har operert den ene tåa, var kun med lokalbedøvelse og neglen har aldri grodd inn under huden igjen. På den andre stortåa er det fortsatt inngrodd, men når det begynner å gjøre vondt klipper jeg bare et lite hakk og drar ut neglen selv. Gjort det i mange år så null problem, selv om folk mener jeg er fullstendig gal. Du har gått altfor lenge om tåa har forandret farge, og du må nok ikke amputere tåa. Anonymous poster hash: 5bb9f...8cc
Gjest Byliv Skrevet 12. september 2013 #15 Skrevet 12. september 2013 Har gjort en slik operasjon før. Vet hva jeg går til. Nei, den er ikke blå-blå slik du ser på blåfarger, men mere litt øm. Ingen blodstripe som går oppover. Merker ikke STORE smerter når jeg går, og høres ut som deres situasjon var verre enn min. Men å dra helt til Aleris for å få vite at jeg må vente 3 dager... Gamble på å treffe rett på? Grønnsåpe og salve som hjelpemiddel for å holde den i sjakk?
Gjest Eurodice Skrevet 12. september 2013 #16 Skrevet 12. september 2013 (endret) Du går ikke til en fotfiler med betennelse. Især ikke når det er så ille at du lurer på om den bør amputeres. Anonymous poster hash: 229ea...3b4 Det er en viss forskjell på en vanlig fotpleier og en fotterapeut med utdannelse. Jeg har selv noen ganger hatt betennelse og hovne tær på grunn av inngrodde negler. Det har gått bra hos fotterapeut for mitt vedkommende. Endret 12. september 2013 av Arabella 2
Gjest Byliv Skrevet 19. september 2013 #17 Skrevet 19. september 2013 Operasjon ferdig. Fikk smertestillende. En pakke jeg skulle ta ved behov. En annen som jeg skal ta 3 ganger dagen. Men skal jeg begynne med den jeg skal ta fast allerede nå? Eller til bedøvelsen er over/i kveld, i morgen, eller?
Gjest Morgun Skrevet 19. september 2013 #18 Skrevet 19. september 2013 Operasjon ferdig. Fikk smertestillende. En pakke jeg skulle ta ved behov. En annen som jeg skal ta 3 ganger dagen. Men skal jeg begynne med den jeg skal ta fast allerede nå? Eller til bedøvelsen er over/i kveld, i morgen, eller? Kjære vene, skulle du ikke ha spurt de på klinikken om det? Det er ikke tillatt å gi råd om medisiner her på KG. 2
Gjest Lille-pus Skrevet 19. september 2013 #19 Skrevet 19. september 2013 Operasjon ferdig. Fikk smertestillende. En pakke jeg skulle ta ved behov. En annen som jeg skal ta 3 ganger dagen. Men skal jeg begynne med den jeg skal ta fast allerede nå? Eller til bedøvelsen er over/i kveld, i morgen, eller? Du ringer til klinikken og spør - det er de som vet. 1
Gjest Byliv Skrevet 20. september 2013 #20 Skrevet 20. september 2013 Hvorfor har ikke bedøvelsen gått 100 % over ennå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå