Gå til innhold

Når pleier morgenkvalme/kvalme inntreffe? Var du kvalm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i begynnelsen av min 6 uke. Ikke noe kvalm enda, men gruer meg. tenker hver dag jeg står opp at dette kan være dagen jeg blir kvalm.

Hater kvalme! Og jeg jobber som vikar. Hva skal jeg gjøre hvis jeg blir kvalm? Sykemelder man seg eller hva?

Anonymous poster hash: 1d213...4e9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den dukker opp mellom uke 4 og 7 for de fleste. Du kan bli sykmeldt selv om du er vikar, da vil du få samme lønn som før. Om du er tilkallingsvikar tror jeg det er noe med at man kun får betalt for de vaktene man er satt opp på... Men du kan få gjennomsnittslønna di fra NAV hvis du blir langvarig syk.

Håper uansett du slipper!

Skrevet

Det er jo ikke alle som sliter med det, så ville ikke bekymret meg for det før det evt. blir et problem. Blir du så kvalm at det går utover jobben og hverdagen ellers, bør du nok ta det opp med legen og finne ut av om sykemelding kan være aktuelt.

Skrevet

Jeg var knapt kvalm gjennom hele svangerskapet, jeg var frisk og fin, og jobbet nesten helt hele svangerskapet uten noe problem.

Anonymous poster hash: 45d54...8b2
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Kvalmen begynte så smått i uke 5 og ble bare verre og verre til det gikk over i uke 17-18.

Jeg var stort sett sykmeldt 50% slik at jeg fikk litt bedre tid på morgenen.

Skrevet

Kvalm med oppkast fra uke 5-16 og fra uke 28 til nå... Sykemeldt.

Anonymous poster hash: 8676e...ed1

Skrevet

Jeg har vært gravid 2 ganger. I mitt første svangerskap kom kvalmen i uke7-8. Men jeg hadde det veldig lett. Var bare kvalm noen få minutter om morgenen. Og en og annen hel dag. Kvalmen ga seg rundt uke 13. Jeg var aldri så kvalm at jeg kastet opp, men hendte jeg måtte brekke meg.

I andre svangerskap kom kvalmen i uke 5, og da var jeg kvalm døgnet rundt til uke 9. Da ga den seg helt plutselig. Var aldri så kvalm at jeg kastet opp denne gangen heller.

Som gravid må man tåle å kjenne på litt vondter og ubehag. Og jeg syns ikke at bare kvalme er sykmeldingsgrunn. Men om man er så kvalm at man kaster opp gjennom hele dagen så er det mer grunn til sykmelding.

Anonymous poster hash: 7e883...ae2
Skrevet

Hos meg begynte det i uke 4 og var ordentlig kvalm fra uke 5. Hele denne uken har jeg kastet opp daglig, er nå uke 7+5.

Skrevet

av mine tre svangerskap var jeg kvalm bare i det 3. svangerskapet, ble jeg kvalm rundt uke 10-11 og var kvalm i 14 -15 uker

var så ille at jeg ikke kunne flytte blikket uten å kaste opp, kunne heller ikke spise eller drikke uten at det kom opp igjen -døgnet rundt,

jeg fikk tabletter på dag tre, og en tablett tygd mellom fortennene og en bitteliten dråpe vann for å skylle den ned med,og sitte helt stille og holde blikket helt i ro i en halvtime, hver morgen, og tablett hver kveld før kvalmen kom tilbake, og på den måten kunne jeg være mamma for de andre to barna mine

Anonymous poster hash: abdfa...293
Skrevet

Min kvalme begynte littegranne i slutten av uke 5, men da var jeg egentlig mest trøtt og generelt slapp... Uke 6 derimot! Nå er jeg kvalm! Enda ikke spydd da...

Anonymous poster hash: e10b6...6ab
Skrevet

Jeg har ikke vært kvalm et minutt, er ikke alle som blir det. Så prøv å ikke ta sorgens på forskudd, det er mulig du slipper unna :)

Skrevet

Ingenting foreløpig i uke 25, var på det verste uggen i generell forstand - men ikke så jeg ville vært borte fra noe spesielt. Det lille jeg merket holdt jeg i sjakk ved å spise ofte og lite, typisk friske ting og småsyrlige ting. Var en periode jeg hadde litt mer lyst på Farris bare fordi jeg var småuggen, men vil ikke kalle det kvalm akkurat.

Ingen i min familie har slitt spesielt med kvalme, så mulig det er "genetisk". Har vært mye kvalm ellers i livet, så jeg trodde jeg ville være grønn i 9 mnd i strekk ;)

Anonymous poster hash: 9c2a7...4fb
Skrevet

Man trenger ikke bli plaget med kvalme, jeg fantes ikke kvalm et eneste sekund av svangerskapet.

Skrevet (endret)

Kvalm fra ca uke 5-18. Pause i et par uker,men deretter var den tilbake igjen fra uke 21-27. Ikke kun morgenkvalm. Var stort sett hele døgnet, men kastet ikke opp. Jobbet hele tiden.

Endret av Semydfe
Skrevet

Jeg har 2 unger og ikke vært kvalm en eneste gang under graviditetene.

Skrevet

Ikke gå å vær redd for det, det er ikke sikkert du blir dårlig i det hele tatt :) Selv ble jeg kvalm i uke 6-21. Men det var verst før uke 13. Men dette overlever man og er verdt det til slutt ;)

Skrevet

Jeg ble ikke kvalm, er i uke 23 nå. Var en anelse uggen sånn litt av og på rundt uke 8, tror jeg det var, men ikke noe som lagde problemer og ikke varig heller, bare et visst ubehag når jeg ikke hadde spist på en stund. Jeg hater kvalme selv, det er den verste følelsen i verden, så jeg var ganske redd for den biten, men slapp billig unna. Fikk til gjengjeld bekkenløsning fra uke 8... :sur: Flertallet av de som blir kvalme blir ikke rammet så alvorlig at de trenger sykemelding og er dårlige hele tiden. Prøv å ikke ta sorgene på forskudd, oddsen for at du blir en av dem som får det verst er ikke spesielt store.

Skrevet

Uvelheten startet for min del like etter positiv test, dvs i uke 4. Allerede i uke 5 kommenterte folk at jeg så blek og dårlig ut. Da jeg var rett over 6 uker på vei, forverret den seg betraktelig. Jeg klarte ikke å få i meg mat og knapt drikke og selv den minste bevegelse førte til tørre brekninger. Jeg tilbrakte de neste ukene i senga eller på sofaen og var fullt sykemeldt. Da jeg var på svangerskapskontroll i uke 9, veide jeg 5 kg mindre enn før graviditeten. Etter uke 10-11 begynte jeg å merke en liten forbedring, og jeg klarte faktisk å få i meg litt mat. Da jeg var 12 uker på vei var formen god nok til at jeg begynte i jobb igjen. Men jeg var fortsatt uvel store deler av dagen, og det ga seg ikke før nærmere uke 18-19.

Håper du slipper unna kvalmen! Men husk at om du blir dårlig, varer den for de fleste ikke så lenge.

Anonymous poster hash: da39d...6be
Skrevet

Hadde et snev av kvalme rundt uke 8, varte til ca uke 12/13. Begge gangene jeg var gravid. men aldri så mye at det hindret meg fra å gå på jobb eller noe. Hadde bare innvirkning på hva jeg hadde lyst til å spise.

Anonymous poster hash: c5c0d...2dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...