Gå til innhold

Småbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst til å bo på småbruk etter hvert med noen få dyr, som hest, geit/alpakka, hunder og høner. Men hva innebærer det egentlig av kostnader og vedlikehold??

Skjønner jo at det kommer mye an på størrelsen, men er det noen som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor på småbruk :) er veldig koselig, men UTROLIG mye arbeid! Jeg har lite småbruk, men lista over ting som må gjøres er alltid full...

For min del er det absolutt verdt det, da jeg trives godt og kan ha dyr :) kan skrive hva jeg må gjøre denne mnd:

Plante løk i alle bedene, klargjøre kjeller og låve for vinteren, klargjøre hønsehuset for vinteren, rense trappa, vaske alt av vinduer i hus og låve, klargjøre for snømåking(dvs plukke stein osv) og selvfølgelig vanlig husarbeid :)

Nå overtok jeg for ca 1 år siden, så jeg har endel ekstra, som å fikse litt i hele toppetasjen og hovedbadet :)

Anonymous poster hash: 5d1ed...e36

Skrevet

Jeg bor på småbruk :) er veldig koselig, men UTROLIG mye arbeid! Jeg har lite småbruk, men lista over ting som må gjøres er alltid full...

For min del er det absolutt verdt det, da jeg trives godt og kan ha dyr :) kan skrive hva jeg må gjøre denne mnd:

Plante løk i alle bedene, klargjøre kjeller og låve for vinteren, klargjøre hønsehuset for vinteren, rense trappa, vaske alt av vinduer i hus og låve, klargjøre for snømåking(dvs plukke stein osv) og selvfølgelig vanlig husarbeid :)

Nå overtok jeg for ca 1 år siden, så jeg har endel ekstra, som å fikse litt i hele toppetasjen og hovedbadet :)

Skjønner jo at det dreier seg om MYE jobb, men som du skriver, det er jo verdt det! Hva innebærer klargjøringen av de låve/hønsehus egentlig? Har mye erfaring med dyr, men dyr på småbruk er jo ikke slik en kan mye om fra før om man ikke har hatt gård... Redd for å ta meg vann over hodet, for dyr som kommer til meg blir der til den dagen de dør... Leste nettopp at høner bare legger egg i en kort periode av livet, så kommer vel til å ha et småbruk fullt av pensjonerte høner! :fnise:

Skrevet

For min del betyr klargjøring av låve en grundig vask rett og slett :) første etasje i låven er til dyr, andre etasje har jeg oppbevaring og treningsrom :)

Jeg fikk hønene i sommer, så det er ikke varmt nok til høsten :) derfor skal det inn litt varmelamper også skal det også vaskes ned!

Nå har ikke jeg ekstremt mange dyr da, bare noen for kosen sin skyld :)

Haha! Er gøøøøy med egne egg! Blir helt vill jeg!

Glemte forresten å si at jeg har mye bær og frukt i Hagen, så nå skal det snart høstes for fullt! Lager eplesaft og fryser ned, så det tar også tid ;)

Skrevet

Vi har et lite småbruk, og driver med hest. Her er det hest på helårs utegang, så det er lettvint, men innebærer jo selvsagt likevel en god del arbeid, og ikke minst kostnader.

I tillegg til at vi har vår egen hest leier vi ut plass til andre. Jeg tjener ikke et øre på det, men såpass at vår egen hest ikke koster oss noe i grovfor, i hvert fall. Ellers må jeg selv bære alt av utgifter til vedlikehold, strøm og vann i forbindelse med hesteholdet. I sommer la vi dekke for nesten 10 000 kr på en del av utegangsområdet, f.eks. Jeg har også investert i strømgjerde, og det beløp seg også til rundt 10.000. Nå skal det snart graves og legges isolert vannledning bort til hestene, sånn at vi slipper å bære vann, og jeg tør ikke tenke på hvor mange tusen det vil komme til å koste.

Det er mye arbeid å ha hest: det skal møkkes både ute og i leskuret deres, man må se til at de har vann hele tiden, og det skal fores. I tillegg må man hele tiden se til at strømgjerdet er i orden, om det må klippes greiner eller busker ved strømtråden, gjerdestolper som må støttes opp eller byttes, osv.

Ellers er det jo vedlikehold av husene, da. I sommer har vi malt et uthus, f.eks. Til neste år må vi legge om tak på låven.

Også ved. Vi har akkurat fått et digert lager med ved inn i skjulet. Alt er jo gjort her, fra felling til kløyving og stabling, så det er mye jobb.

Vi har også en hage med både rps, solbær og epler som skal i hus. Kun til eget bruk, da.

Nok å henge fingrene i, nok å bruke penger på, men veldig trivelig. :)

Anonymous poster hash: 6465d...12f
Skrevet

Tviler ikke på at det er mer enn nok å gjøre! Skal ikke drive med noe for andres del, bare en liten kjøkkenhage og frukttrær i tillegg til dyrene. Planlegger et par hester til familien, men ønsker å ha en såpass stor stall at man kan leie ut bokser, men det kommer jo an på hva vi finner! Hest har jeg drevet med i mange år da jeg var ung, men aldri eid selv. Heller ikke høner. Har stor sett hatt alle dyr det er mulig å ha i leilighet/hus, så litt peil har jeg jo.. Har 100% jobb så småbruket kan ikke bli større enn at man kan håndtere det ved siden. Alt av maling av hus ol. blir satt bort! :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...