Gå til innhold

Lære nytt språk nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på når det er forsent å lære et barn et annet språk? Jeg er opprinnelig fra Tyrkia og mannen min er norsk. Jeg har alltid ville at mine barn skal lære seg mitt morsmål, men syns det er vanskelig å snakke tyrkisk hjemme med sønnen min, da jeg og mannen snakker norsk sammen.

Sønnen vår har nå fylt 14 måneder og vi har kun snakket norsk til han og han sier noen ord..

Er det forsent eller for vanskelig for sønnen min å lære seg tyrkisk nå? Jeg prøver å snakke tyrkisk noen ganger, men føler at han ser rart på meg og ikke forstår meg..

Anonymous poster hash: ddcd9...cce

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville begynt å snakke tyrkisk med en eneste gang. Jo mindre ungene er jo fortere tar de språk. Verre jo lenger du venter. Jeg har far fra midt-østen og han lærte meg aldri arabisk. Fikk noe morsmålundervisning på skolen, men da av en ufaglært og det hele endte med at jeg fortsatt ikke kan snakke. Om du er fra Tyrkia så har du vel også familie der og det vil være godt for barnet ditt å kunne kommunisere med familien sin.

Endret av Barcelone
  • Liker 2
Skrevet

Det er ikke for sent å lære sønnen din Tyrkisk. Å være tospråklig fra starten av er en kjempefordel! Bestevennen min er halvt norsk og halvt britisk, og de begynte å snakke britisk til ham da han var på din sønns alder, og han snakker både norsk og britisk som morsmål:)

Anonymous poster hash: 1228b...a91
  • Liker 1
Gjest pærecider
Skrevet

Snakk tyrkisk med en gang! Sønnen din blir fort vant. Vi har lett for å undervurdere barns evne til å lære språk. Er selv vokst opp med tre språk og snakker dem alle like bra, samt kjenner flere som og har en tospråklig bakgrunn, de sier at det har gitt dem kjempefordeler senere i livet. Det er imidlertid vanlig at barn kan ha en tendens til å mikse språkene, men ingen grunn til panikk, etterhvert vil de skille mellom begge språkene. Husker jeg gjorde det samme da jeg var liten, en herlig røre av norsk, engelsk og tegnspråk. Det er mest du som trenger å komme deg over den kneika det er å snakke tyrkisk til sønnen din. Etterhvert vil han forstå mer og mer. Kanskje han ikke vil snakke det i starten, men ikke undervurder hva som foregår i hjernen på sønnen din.

Skrevet

Her i huset snakker vi 3 språk. Jeg snakker norsk, far noe annet, og sammen snakker vi (jeg og mannen) engelsk. :)

• Liker 1
Skrevet

Niesen til ei venninne av meg lærer nederlandsk, arabisk, fransk, berbisk og engelsk hjemme. Det eneste hun ikke lærer er norsk, men det lærer hun jo ellers i samfunnet.

• Liker 1
Skrevet

Sett igang! Ser bare fordeler! ;)

Og ikke bli "fortvilet" om barnet blander språkene litt innimellom fram til det blir ganske stort! Ei venninne av min datter lærer to språk hjemme i tillegg til norsk (som hun, som moren sier, ikke har lært hjemme, bare ute), og de er nå 8 år og hun sorterer ganske bra.... Men opp gjennom har det ikke vært uvanlig at hun har sagt ting av typen "hvor er shoesene" mine og lignende ;)

Tospråklighet fra starten er en gave! Jeg husker enda at jeg som barn (ihvertfall fra jeg var 6-7) lurte på hvorfor min jevngamle nabo ikke lærte engelsk hjemme siden faren var brite... Jeg bodde et år i USA som 4-åring, og foreldrene til nevnte nabo snakket engelsk når det var ting de ikke ville at hun skulle skjønne.... "Problemet" deres var at jeg forsto det.... ;)

Rådet er vel at du konsekvent bør snakke tyrkisk til barnet. Ikke ute "blant folk" kanskje, der er det jo "høflig" å snakke så alle forstår, men at du bare bruker tyrkisk hjemme og når det bare er deg og sønnen din!

Skrevet

Vi beggynte å snakke morsmål hjemme for et par/tre år siden, og barna beharsker språket! De er ni og ti.

Skrevet (endret)

Det er bra att barn lærer mange spåråk! Vi har bod i England, Spania, Frankrike og Norge alle barna snakker språkene flytende og skriver engelsk. Når vi er i USA snakker vi engelsk til hverandre, og tenker på engelsk fordi alle andre gjør det. Det blir så naturlig:) vi er 100% norske og har 4 barn fra 13-19:)

Litenskrivefeil

Endret av Erica❤
Skrevet

Min tante var engelsk, og hun og barna snakket bare engelsk med hverandre. Onkel snakket norsk til barna, og engelsk ble brukt når de snakket sammen alle.

Anonymous poster hash: 732a0...2f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...