AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #1 Skrevet 12. september 2013 Heisann! Jeg er ei singel jente på 28 år, som bor alene med ei nydelig kattejente på 5 mnd. i en 40 kvadrat leilighet. Jeg har hatt henne i 1,5 mnd. Hun har ikke vært så mye alene hjemme så langt, fordi jeg har vært sykemeldt. Men nå er hverdagen i gang igjen, og i de siste to dagene har det blitt vel mye alenetid for pus. På det "beste" er jeg borte 7 timer når jeg skal på jobb, men på det verste opptil 12 timer. Jeg begynner å bli bekymret for om det er uforsvarlig overfor lillepus. I går var jeg totalt borte i 12 timer. Jeg fikk ei venninne til å stikke innom og leke med pusen, og hun fortalte at pus virket glad og fornøyd. I dag derimot har jeg vært borte fra kl 0700 - 1730. Da jeg kom hjem fant jeg pus på kjøkkenskapet der hun satt og virket vettskremt. Stemmen var hes, så det virker som hun har mjauet noe helt vanvittig. Hun var veldig sulten og løp rett på do. Men den lille godjenta mi som vanligvis elsker å kose virker mer usikker av seg nå. Er veldig lei meg nå, og begynner å lure på om dette kanskje ikke er så greit. Jeg jobber i en turnustilværelse, og vil i noen periode være mye hjemme og andre perioder mye borte. I høst skal jeg på bort på 3 turer (2 weekendturer + 1 ukes ferie) der jeg har arrangert pass for henne (hjemme). Men det blir jo likevel tid borte fra meg. I jula kan jeg heller ikke ha henne med meg, og må ha henne på kattepensjonat. Hjertet mitt er på rett sted - jeg elsker dyr og vil så veldig gjerne ha mitt eget. Men nå begynner jeg å lure på om jeg har tatt meg vann over hodet, og om det beste for pus er å få komme til et hjem der noen har mer tid til henne. Hjerteknusende å se hvor utafor hun var oppe på skapet da jeg kom hjem i dag. Samtidig er jeg jo så utrolig glad i henne, og vil ikke miste henne, men vet ikke helt hvordan jeg i såfall skal få det til å gå opp i hverdagen. Burde selvsagt tenkt på alt dette før jeg fikk henne, men lett å være etterpåklok... :-/ Innspill på hvordan dette kan gå / evt hvorfor dette IKKE går? Trenger flere synspunkt på dette, for jeg føler meg ganske lost nå.. :-/ Anonymous poster hash: 36ef1...a7e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #2 Skrevet 12. september 2013 Hvis det skal gå må katten få en lekevenn i det minste. Å ha en kattunge alene så mange timer er veldig uforsvarlig. Anonymous poster hash: 5088c...405 1
Brimi Skrevet 12. september 2013 #3 Skrevet 12. september 2013 Ville skaffet meg en til jeg:) Har du forberedet katten på at du er lenge borte? Hvis ikke bør du begynne med en gang.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #4 Skrevet 12. september 2013 Jeg har trent med henne, og hun har vært alene i 5-6 timer noen ganger. Men i de siste to døgnene har det blitt i meste laget, og jeg merker på pusen at hun bærer preg av det. Jeg tror leiligheten er for liten for to katter, så det føles ikke som et alternativ. Men har vurdert å henge opp en lapp i borettslaget og se om det kanskje finnes noen dyrevennlige mennesker der ute som kan tenke seg å passe henne innimellom på dager jeg er lenge borte... Anonymous poster hash: 36ef1...a7e
Brimi Skrevet 12. september 2013 #5 Skrevet 12. september 2013 40 kvadrat er ikke lite for 2 puser:) Vi har 40 kvadrat og på det meste hadde vi 4 katter her. Det ble litt for mye. Katter liker bedre et lite sted med muligheter for klatring f.eks enn kjempe stort uten disse mulighetene.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #6 Skrevet 12. september 2013 Du bør ha deg 2 katter når pusen ikke har mulighet til å gå ute. Katter kan kjede seg de også. Kattunger bør ikke være alene. Anonymous poster hash: 8aade...6cd
Gjest HappyWaffle Skrevet 12. september 2013 #7 Skrevet 12. september 2013 skaff deg en katt til bedre at det blir "trangt" enn at katten din skal være redd jeg har vel rundt 50 kvadrat og mine to puser trives kjempegodt. så lenge de har nok å finne på så det ikke går ut over ting der så går det kjempebra det
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #8 Skrevet 12. september 2013 Hun skal få gå ut så snart hun er kastrert da :-). Trygge og fine utemuligheter her, så det er bare disse månedene vi må komme oss gjennom. Hun er ikke redd av seg heller, men en trygg, leken og glad kattepus. Bekymringen min er at hun er så glad i folk, og det virker som hun trives best når det er folk på besøk og ting skjer.. Derfor ikke så gøy å dra fra henne på jobb, men livet er jo som det er... :-/ -TS Anonymous poster hash: 36ef1...a7e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #9 Skrevet 13. september 2013 Hva med å ha noen leker som aktiviserer henne mens du er borte? Og ha på radioen? Anonymous poster hash: 574eb...231
Kiarapus Skrevet 13. september 2013 #10 Skrevet 13. september 2013 Jeg fører meg inn i rekkene med å si at pusen bør få seg en pusenvenn! Jeg hadde selv 2 katter da jeg bodde på 40kvm, og det var ikke noe problem. Hvis det er kun plassen du er bekymret for så er det ikke noe som helst problemer å skaffe noen store klorestativer og smelle en del hyller opp på veggene, så vips, har du mange ekstra kvadrat boltring plass for kattene
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #11 Skrevet 13. september 2013 En katt nr 2 føles ikke som et alternativ. Nå er jeg jo for det første usikker på om det er rett av meg å beholde hun jeg allerede har, og jeg har egentlig ikke økonomi til to katter heller. Selv om jeg er enig at det normalt sett kan være en god løsning.. :/ Anonymous poster hash: 36ef1...a7e
Aurora M. Skrevet 13. september 2013 #12 Skrevet 13. september 2013 Det er i alle fall bra at du skjønner at hun ikke har det godt nå, og du har jo helt rett i at dette ikke går. Husk, hun er så liten enda. Det er bare kort tid siden hun hadde varmen og tryggheten fra mor og søsken 24/7. Så blir alt dette borte og hun skal venne seg til å være uten dem, i tillegg skal hun venne seg til et helt nytt sted med nye lukter og inntrykk, og hun skal venne seg til å stole på deg, at det er du som skal være hennes nye mor. Og at nå er du alt hun har. Alt dette er egentlig mer enn nok for henne så liten som hun er. Så blir også du borte for henne og hun er overlatt helt til seg selv i mange timer. Hun hadde mjauet seg hes fordi hun hadde kalt på deg slik hun kalte på kattemor da hun hadde henne.. Det er ikke vanskelig å forstå angsten hun måtte føle da ingen kom, samme hvor lenge hun mjauet. Hun er rett og slett for liten til å være så lenge alene. Jeg lurer på, de to weekendene du skal bort og du har pass til henne, er det noen som skal være hos henne hele tiden, eller bare stikke innom for mat og kos? Det siste holder ikke enda når hun er så liten. Hvis det er det første, betyr det at du heller ikke har noen som kan være hos henne, eller til nøds ha henne hjemme hos seg den tiden du er på jobb, i alle fall det som går mer enn 7 timer? For det hadde vært en løsning. Ikke ideell, men i alle fall gjøre det bedre for henne til hun kan begynne å gå ut. Videre lurer jeg på om du har tenkt gjennom tilvenningsfasen der hun skal begynne å gå ut, og når du har tenkt det skal skje? Hun bør uansett ikke ut på fri pote før hun nærmer seg året gammel. Når hun er kastrert (rundt 7-8 mnd) kan du begynne å ta henne med ut, fortrinnsvis i sele i første omgang, for å la henne bli kjent med uteområdet. Deretter må du "fotfølge" henne en tid til du er sikker på at hun skjønner hvor hun bor. Hvis du ikke har katteluke må du sørge for å lære henne å komme når du kaller på henne, og du bør få henne inn til natten. Det er en jobb rett og slett. Jeg spør fordi jeg lurer på om du har tenkt igjennom dette og lagt en slags plan? Jeg er litt usikker på det med en katt til i akkurat dette tilfellet. Hvis planen var å ha henne som innekatt (glad for at hun skal få ut ) hadde det ikke vært tvil i min sjel. Men siden du er såpass mye på jobb i perioder, mistenker jeg rett og slett at det kan bli for mye å holde styr på to katter som kanskje får forskjellig rytme i lengden (man må tenke fremover og). De to må jo også ha en periode hvor de venner seg til hverandre, og er du riktig uheldig går de ikke sammen og du gjør vondt verre. Du kan selvsagt få en "prøvekatt" hos Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern. Det vil jo bøte på ensomheten. Samtidig er jo også katter "barn" sammen som søker trygghet og beskyttelse hos matmor.. Men går du for denne løsningen, så må du være forberedt på å få litt mer "jobb" om du ikke har katteluke. Katter er ekstremt sosiale dyr. De hater å være alene hjemme. Mange har misforstått dette fordi katter streifer mye rundt på egenhånd ute og de kan trekke seg vekk i hjemmet. Men når de er ute er de fullt opptatt med å "lese avisen", d.v.s sjekke ut andre katters lukter og grenser, samt markere sine egne, og 80% av tiden er de opptatt med jakt. Når de er hjemme hviler de, men sansene er påslått så godt som hele tiden. Trygge kjente lyder fra "familien" gjør at de kan hvile selv om de (mot naturen) er innestengt. For katter er det så naturstridig som det kan få blitt å være stengt inne i et hus uten fluktmulighet. Når de likevel godtar det, så er det fordi de har "overgitt" seg til oss. Når også vi forsvinner ligger angsten på lur.. Ikke så og si at de ikke kan tåle å være alene noen timer, men like det kommer de nok aldri til å gjøre. Det positive med slike små som hun du har, er at de er utrolig tilpasningsdyktige. De kan godt lære seg til å være under andre menneskers beskyttelse deler av dagen. Så lenge de er mest hjemme, forstår de forskjellen. Det er 100 ganger verre å være alene enn å "bytte på" mennesker. Blir de godt kjent på et sted nr. 2, går det som en drøm. Så tenk deg grundig om, om du ikke finner noen som kan være "reservemamma/pappa" i den perioden dere er inne i nå. Håper inderlig det ordner seg for dere, for det er tydelig at du er veldig glad i pusen din. 2
Blod Skrevet 13. september 2013 #13 Skrevet 13. september 2013 Har du mulighet til å ha to stk? Da kan de holde hverandre med selskap når du ikke er der. Det er derfor jeg har skaffet meg to kattunger, da har de alltid hverandre.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #14 Skrevet 13. september 2013 Aurora-M: Takk for grundig svar! Jeg er veldig glad i henne og vil bare at hun skal ha det bra. Hvis det betyr at jeg må gi henne vekk (Dvs selge henne, rasekatt) så må jeg jo det. Men vært veldig fint å slippe... :-) Har ei venninne som har sagt hun kan passe henne. Hun har sagt hun kan ha henne hjemme til seg, men jeg er usikker på om det er best at hun er hos venninnen min eller om det er best at hun er hjemme, i og med at hun fortsatt er så ny og usikker her. Venninnen kan uansett ikke stikke innom oftere enn et par ganger om dagen, så hvis det blir for lite er det kanskje bedre at hun har henne hos seg? Jeg vet ikke. Jeg har tenkt på utetrening ja. Vi har så vidt begynt oss ute på verandaen (i sele) og lillepus synes det er veldig spennende og litt skummelt. Hadde jeg visst hvor mye jobb det faktisk er med kattunge hadde jeg ikke skaffet meg kattunge nå. Men nå er hun her, så jeg må prøve å løse dette på best mulig måte både for henne og meg.. :-/ - TS Anonymous poster hash: 36ef1...a7e
Kiarapus Skrevet 13. september 2013 #15 Skrevet 13. september 2013 i og med at hun fortsatt er så ny og usikker her. Jeg har tenkt på utetrening ja. Vi har så vidt begynt oss ute på verandaen (i sele) og lillepus synes det er veldig spennende og litt skummelt. Anonymous poster hash: 36ef1...a7e Men du må da ikke begynne å ta henne med ut før hun er trygg inne! Å holde på å venne henne slik på mange ting på en gang er jo ikke heldig. La henne få ett trykt holdepunkt (utenom deg) før du begynner å stresse henne med noe mere.
Aurora M. Skrevet 13. september 2013 #16 Skrevet 13. september 2013 Aurora-M: Takk for grundig svar! Jeg er veldig glad i henne og vil bare at hun skal ha det bra. Hvis det betyr at jeg må gi henne vekk (Dvs selge henne, rasekatt) så må jeg jo det. Men vært veldig fint å slippe... :-) Har ei venninne som har sagt hun kan passe henne. Hun har sagt hun kan ha henne hjemme til seg, men jeg er usikker på om det er best at hun er hos venninnen min eller om det er best at hun er hjemme, i og med at hun fortsatt er så ny og usikker her. Venninnen kan uansett ikke stikke innom oftere enn et par ganger om dagen, så hvis det blir for lite er det kanskje bedre at hun har henne hos seg? Jeg vet ikke. Jeg har tenkt på utetrening ja. Vi har så vidt begynt oss ute på verandaen (i sele) og lillepus synes det er veldig spennende og litt skummelt. Hadde jeg visst hvor mye jobb det faktisk er med kattunge hadde jeg ikke skaffet meg kattunge nå. Men nå er hun her, så jeg må prøve å løse dette på best mulig måte både for henne og meg.. :-/ - TS Anonymous poster hash: 36ef1...a7e Jeg ville ha latt venninnen din ha henne hjemme hos seg, men ikke hele tiden slik at hjemme alene-treningen forsvinner helt. Det er viktig å jobbe med det mål for øyet at hun skal kjenne seg trygg og slå seg til ro hjemme hos deg, så ordningen må opphøre når hun er klar for å gå ut alene. Jeg ville ha begrenset utetreningen til kun å gjelde verandaen i flere uker enda.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #17 Skrevet 13. september 2013 Hun har bare vært med ut når jeg har hengt opp klær på tørkestativet, så har hun snust på plantene og kikket utover verandakanten på alt som foregår ute i store verden. Hun skal ikke ut før hun er kastrert. Da tar jeg henne til venninnen min neste helg. Takk for hjelp <3. Anonymous poster hash: 36ef1...a7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå