Gå til innhold

Hvordan slå opp som en gentleman?

Anbefalte innlegg

Gjest Touchdown
Skrevet

Hei!

Jeg er nå i et forhold som jeg vil ut av. Vi har vært sammen i litt over ett år.

Jeg vil ut fordi forelskelsen er over og spenningen er borte. Vi er ganske forskjellige, og hun er mer innadvendt enn meg. Jeg liker å farte rundt, oppleve ting og være høyt og lavt. Tidligere har jeg vært mye syk og måtte tilbringe mye tid inn og ut av sykehus og hjemme. Føler derfor at jeg har gått glipp av så mye (som alle gjør i slutten av ten- og starten av tjueårene). Er helt frisk nå, og blir fort rastløs.

Hun vil helst være hjemme og ligge i armkroken på sofaen. Det er koselig det, men blir kjedelig i lengden. Om vi er ute på byen sammen, ser jeg på henne at hun gjør dette for min skyld (noe som gir med dårlig samvittighet). I starten av forholdet var hun med på alt, men nå vil hun helst bare være hjemme. Hun er ikke deprimert eller noe, for hun har ikke forandret seg på den måten (har forresten jobbet ett år i psykatrien for å se om det var noe for meg, for å slippe tunge studier til noe jeg ikke ville trives med).

Hun driver for tiden og studerer. Studiet er ganske tungt, så har derfor ikke samvittighet til å "fortsette å prøve" en stund til, og så slå opp nærme eksamen. Hun bor langt unna foreldrene sine, så har ikke lyst til å slå opp rett for jul heller. Føler derfor at det er en kort luke et par uker fremover nå, som det er "riktig" å slå opp med henne i.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan avslutte dette med henne? Jeg er fortsatt glad i henne, men mer som en venn eller søster. Jeg ønsker henne alt godt, men forholdet vårt er ikke liv laga. Den forrige kjæresten hennes lurte og utnyttet henne i slutten av forholdet. Noe slikt vil ikke jeg gjøre, og er derfor jeg vil ut (istedet for å la det halte og gå) Hun er mitt ordentlige første forhold (det er ikke lett å sjekke opp sykepleiere med oppkast nedover brystet) og jeg har lært mye om meg selv denne tiden.

På forhånd tusen takk for svar!

Touchdown

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er aldri noen enkel måte å avslutte et forhold på, men du kan gjøre det på en real måte. Vær ærlig med henne og si at du føler dere er for forskjellige til at dette er liv laga på lang sikt.

Og for all del, gjør det face to face, ikke på sms eller liknende!

Gjest Anastasia
Skrevet

Jepp, dette kan du gjøre på en real måte. Bare si fra at du ikke har de rette følelsene for henne lenger og derfor vil gjøre det slutt. Face to face, ikke via sms. Så skal du se at hun takler dette fint :) Det er vondt å bli dumpa, men det er enda verre når man blir dumpa på en respektløs måte. Lykke til!

• Liker 3
Skrevet

Det høres utsom du har all forutsetning til å gjøre det på en real måte. Du kan kanskje si noe av det du skrev her? At det dere ønsker ut av livet/hverdagen er for forskjellig? Kanskje du bør understreke at problemet er at dere er for forskjellige, ikke at det er noe galt med henne. Og ja, ta det face til face. Og ikke lur henne, med å først ta henne på kino, holde henne i hånda, spise middag og kose og så slippe bomben..det er stygt synes jeg. (Dette var bare eksempler, you get the point). Og jeg tenker at om du har bestemt deg, så gjør det så tidlig som mulig, å vite at kjæresten har gått og tenkt på det lenge er vondt, man vil ofte merke noe er galt også.

• Liker 5
Skrevet

Du virker ganske klar for å gå, ja. Det er fint at du vil være ærlig tidlig og ikke lure henne. Husk at bruddet uansett kommer til å gjøre henne vondt, men det beste er å sette deg ned sammen med henne og fortelle henne akkurat det du skrev her. At du ikke har de rette følelsene lenger, føler at dere ikke har en fremtid sammen og at det er best å avslutte det nå enn senere.

Ved å være ærlig og respektfull, vil du ikke gjøre det på feil måte.

Lykke til!

Skrevet

Avslutt det nå. Ikke hold sammen med henne for pity og for å skåne henne. Som oftest skjærer det seg temmelig fort siden hun vil merke at ting ikke er som det skal. Så blir det syting, krangling og unødvendig drama som gjerne gjør et brudd enda mer dramatisk.

Vær ærlig med henne. Det er det en gentleman gjør i en sånn situasjon. Du kan si at du er glad i henne og bryr deg om henne, men at du ikke har de rette følelsene for henne. Det er ikke hennes feil eller noe hun har gjort, det er bare en sånn ting en ikke kan styre.

Ferdig.

Ikke kontakt henne etterpå. Det vil ofte føre til falske forhåpninger om at det kanskje er håp for dere å bli sammen igjen.

Det beste du gjør er å melde deg helt ut av livet hennes slik at hun kan sørge og komme seg videre.

• Liker 3
Skrevet

Ikke gjør det via en melding på mobilen, ta det ansikt til ansikt og vær ærlig om grunnen. Fortell at dere er forskjellige og at du har mistet følelsene for henne men at du ønsker henne alt godt for fremtiden.

Man bli alltid en "drittsekk"når man slår opp uansett, men gjøres det på en redelig måte,kan hun ikke akkurat "klage".

• Liker 1
Skrevet

Slå opp er alltid dritvanskelig. Man vet ikke hvordan den andre tar det, uansett hvordan man legger det opp.

Uansett, jeg syns det høres ut som du har tenkt grundig gjennom dette, og du har de beste intensjoner med det. Det er et bra sted å begynne. Jeg synes også at omtenksomheten din med tanke på tidspunktet er veldig bra.

Du skal ikke se bort fra at hun også har merket at ting ikke er så "spennende" lenger. At hun blir med deg til byen f.eks for din skyld. Det at du er rastløs er nok noe hun også har merket, og kanskje føler hun seg utilstrekkelig fordi hun ikke har lysten til å følge opp de tingene du vil.

Det er ting du kan ta utgangspunkt i når du snakker med henne. Det, og det du sa, om at du trenger å få opplevd en del ting. Men aller viktigst, sørg for å ha en koselig stemning. Vær åpen med henne og varm, slik du er i dette innlegget. Forklar at du er forferdelig glad i henne, men at disse tingene gjør at du på en måte må videre.

Det er ikke sikkert hun vil reagere hverken positivt eller særlig rolig, så du må være forberedt på det. Kanskje blir hun forferdelig lei seg eller sint. Men det kan også være at hun reagerer veldig fint. Dette vet du jo ikke før du har satt i gang, jeg sier det bare så du skal være forberedt. Det viktige da er at du ikke gir etter på det, for dette har du tenkt nøye igjennom høres det ut som, så avgjørelsen din er jo veldig overveid.

Det er vel hva jeg har å si så langt. Vil bare ønske deg lykke til, håper det går bra :)

• Liker 2
Gjest Touchdown
Skrevet

Tusen takk for gode tips! Spesielt tipset om å ikke la det være en vanlig, hyggelig kveld først og så slippe bomben.

Å slå opp via SMS eller noe er helt uaktuelt. Folk som gjøre det burde skytes på stedet.

En ting jeg gruer meg til er at broren hennes jobber i samme bedrift som meg, men i en annen avdeling. Har kontakt med han ca. en time i uka i profesjonell sammenheng. Det var først et par måneder ut i forholdet at vi oppdaget det, og da syntes vi det var kjempekult. Han er en ålreit fyr, men veldig beskyttende ovenfor lillesøstra si.

Skrevet

Det er aldri noen enkel måte å avslutte et forhold på, men du kan gjøre det på en real måte. Vær ærlig med henne og si at du føler dere er for forskjellige til at dette er liv laga på lang sikt.

Og for all del, gjør det face to face, ikke på sms eller liknende!

Men hvis h*n blir vanskelig og ikke vil møtes da? Da er det vel greit å bare sende en sms gjerne?

Da er det jo vedkommende sin egen feil som takket nei til å ta det face 2 face, ved å lage unnskyldninger for å ikke treffes, eller ved å ikke svare hvis noen skulle ringe.

Gjest Touchdown
Skrevet

Men hvis h*n blir vanskelig og ikke vil møtes da? Da er det vel greit å bare sende en sms gjerne?

Da er det jo vedkommende sin egen feil som takket nei til å ta det face 2 face, ved å lage unnskyldninger for å ikke treffes, eller ved å ikke svare hvis noen skulle ringe.

Om jeg inviterer henne hjem til meg, kommer hun alltid i expressfart. Så det er ikke noe problem.

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Spesielt tipset om å ikke la det være en vanlig, hyggelig kveld først og så slippe bomben.

Å slå opp via SMS eller noe er helt uaktuelt. Folk som gjøre det burde skytes på stedet.

En ting jeg gruer meg til er at broren hennes jobber i samme bedrift som meg, men i en annen avdeling. Har kontakt med han ca. en time i uka i profesjonell sammenheng. Det var først et par måneder ut i forholdet at vi oppdaget det, og da syntes vi det var kjempekult. Han er en ålreit fyr, men veldig beskyttende ovenfor lillesøstra si.

Ja det er kjipt. Men så lenge du slår opp på en ordentlig måte så forstår han også at du ikke kan holde sammen med en dame som du ikke elsker.

• Liker 1
Skrevet

Ser at noen foreslår at du skal si at du er forferdelig glad i henne, men det synes jeg blir litt falskt så lenge du ønsker deg ut av forholdet. Dessuten kan det gi henne forhåpninger om at hvis hun bare forandrer seg, og blir med på alle prosjektene du har planer om, så kan det fortsatt bli dere.

Vær heller ærlig, og forklar at følelsene dine er blitt gradvis borte, og at du også synes dere har forskjellige ønsker og planer for fremtiden. Jeg synes det er bedre med ærlighet, enn disse flosklene om at man er verdens beste menneske, men ... Man skjønner jo at man egentlig ikke er "verdens beste" når partneren ikke vil ha en lenger.

Får håpe dette er vel overveid, nå da, og at du ikke angrer deg etterhvert. Det blir tøft for henne, hun har sikkert forstått at du kjeder deg i forholdet, siden hun blir med deg ut selv om hun egentlig ikke har så lyst.

Det er i hvert fall godt at du er opptatt av å gjøre det slutt på en skikkelig måte, i stedet for å være drittsekk og bare forsvinne ut av livet hennes.

Skrevet

Om jeg inviterer henne hjem til meg, kommer hun alltid i expressfart. Så det er ikke noe problem.

Jeg ville heller tatt det hjemme hos henne om det er mulig, så slipper hun å tenke på å skulle komme seg hjemover etter at hun har blitt "knust".

• Liker 4
Skrevet

Synes det virker som du har tenkt nøye gjennom dette, men en ting vil jeg likevel legge til. Slå opp hjemme hos henne, ikke hos deg. Da er det du som kan gå stille og rolig etterpå, og hun trenger ikke dra noe sted.

Skrevet

Den beste måten er nok å bare gjøre det quick and clean.

Å dra det ut i evigheter er det ingen som tjener på, samt det skaper selvsagt falske forhåpninger.

Gjest Touchdown
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Fulgte tipsene jeg fikk her, og var innom henne i dag etter jobb. Det ble en del snørr og tårer, men begge to fikk snakket ut. Jeg hadde på forhånd sagt det til broren hennes (han var ikke akkurat overbegeistret, men tok det med fatning. Takket meg til og med), så han var klar til å komme og trøste henne etter at jeg hadde dratt. Stakkars jente! Har dårlig samvittighet for å gjøre henne så lei seg...

Burde jeg slette henne fra Facebook? Kommer ikke til å like eller kommentere hva hun legger ut.

Hvor lenge til bør jeg ta kontakt med henne igjen (eller burde jeg det overhodet?)?

Om hun ringer eller sender meg meldinger, burde jeg svare? Hun har ringt en gang, men da var jeg i dusjen og fikk ikke med meg at det ringte. Bør jeg ringe tilbake?

I løpet av samtalen vår sa jeg til henne at hun ikke burde ha dårlig samvittighet for å hate meg. Var det dumt gjort? Jeg angrer litt på det, for hun begynte å gråte igjen av det.

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Fulgte tipsene jeg fikk her, og var innom henne i dag etter jobb. Det ble en del snørr og tårer, men begge to fikk snakket ut. Jeg hadde på forhånd sagt det til broren hennes (han var ikke akkurat overbegeistret, men tok det med fatning. Takket meg til og med), så han var klar til å komme og trøste henne etter at jeg hadde dratt. Stakkars jente! Har dårlig samvittighet for å gjøre henne så lei seg...

Burde jeg slette henne fra Facebook? Kommer ikke til å like eller kommentere hva hun legger ut.

Hvor lenge til bør jeg ta kontakt med henne igjen (eller burde jeg det overhodet?)?

Om hun ringer eller sender meg meldinger, burde jeg svare? Hun har ringt en gang, men da var jeg i dusjen og fikk ikke med meg at det ringte. Bør jeg ringe tilbake?

I løpet av samtalen vår sa jeg til henne at hun ikke burde ha dårlig samvittighet for å hate meg. Var det dumt gjort? Jeg angrer litt på det, for hun begynte å gråte igjen av det.

Men hva er vitsen med å fortsatt ha kontakt,når du ikke vil være sammen med henne? Det blir bare tull og tøys. Jeg hadde slettet henne fra facebook ja.

Anonymous poster hash: 95825...921

Gjest Touchdown
Skrevet

Men hva er vitsen med å fortsatt ha kontakt,når du ikke vil være sammen med henne? Det blir bare tull og tøys. Jeg hadde slettet henne fra facebook ja.

Anonymous poster hash: 95825...921

Jeg ville, slik det som er nå, lett klare å bare være venner. Tenkte på hva som er best for henne. Det er jo veldig kaldt å nekte all kontakt, er det ikke?

Skrevet

Jeg ville, slik det som er nå, lett klare å bare være venner. Tenkte på hva som er best for henne. Det er jo veldig kaldt å nekte all kontakt, er det ikke?

Vil hun ha kontakt, så er det jo bare bra. Ser ikke vitsen å nekte henne kontakt om det funker for begge to. :)

Anonymous poster hash: 264be...129

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...