AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #1 Skrevet 12. september 2013 Vi fikk for ikke så lenge siden innkalling til foreldremøte. Det var åtte saker, sju av dem handlet om diverse aktiviteter og tilstelninger som foreldrene skulle ha ansvar for. Det er aktivitetskveld, fagkveld, klassefest, spillkveld, karneval, julearrangement, påskearrangement, fellesaktivitetskveld med andre klasser, internasjonal dag, sommeravslutning, juleavslutning, i tillegg kommer sosiale ting som skal arrangeres for bare foreldrene. Selv blir jeg litt matt. Ja, jeg vil at barn skal ha det fint på skolen, men må foreldrene gjøre så mye? Er slike aktiviteter pliktig, eller kan jeg bare si nei, beklager, det orker jeg ikke/vil jeg ikke/passer ikke? Jeg ser standig færre foreldre kommer på foreldremøtene, og jeg skjønner det godt. Det er jo bare mas om hva vi skal gjøre, uansett. Andres tanker om dette? Anonymous poster hash: a4d2b...701
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #2 Skrevet 12. september 2013 Aktivitetskveld, spillkveld, karnivalkveld og klassefest?! Det burde da holde i massevis med en av de tingene. Anonymous poster hash: 37b14...ec9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #3 Skrevet 12. september 2013 Det hørtes litt mye ut.. Alle foresatte skal vel ikke være med på alle de tingene? Vi legger opp til fire "ting" i løpet av året der foresatte bidrar (noen trinn har mer), men man skriver seg opp på den tingen man vil være med på. Er jo ikke på alt! Tanken bak er nok at foresatte skal kjenne de andre elevene og foresatte i egen klasse. På den måten kan man ha lavere terskel for å ta kontakt med hverandre om noe skulle oppstå, og det kan bidra til mindre mobbing i klassen ifl. undersøkelser som er gjort på dette. Det vil også være et bedre grunnlag for at barna er sammen på fritiden mtp. trygghet og kjennskap til de andre foresatte. Anonymous poster hash: b9171...987 4
Mafalda Skrevet 12. september 2013 #4 Skrevet 12. september 2013 Vi fikk for ikke så lenge siden innkalling til foreldremøte. Det var åtte saker, sju av dem handlet om diverse aktiviteter og tilstelninger som foreldrene skulle ha ansvar for. Det er aktivitetskveld, fagkveld, klassefest, spillkveld, karneval, julearrangement, påskearrangement, fellesaktivitetskveld med andre klasser, internasjonal dag, sommeravslutning, juleavslutning, i tillegg kommer sosiale ting som skal arrangeres for bare foreldrene. Selv blir jeg litt matt. Ja, jeg vil at barn skal ha det fint på skolen, men må foreldrene gjøre så mye? Er slike aktiviteter pliktig, eller kan jeg bare si nei, beklager, det orker jeg ikke/vil jeg ikke/passer ikke? Anonymous poster hash: a4d2b...701 Er dette aktiviteter som skal gjennomføres i en klasse i løpet av ett skoleår? Jeg har aldri hørt om noen som har så mye på en gang, og jeg har selv barn på en skole der aktivitetstrykket er relativt høyt. Typiske aktiviteter hos oss er jule- og sommeravslutning, julegavesalg, 17. mai-arrangement (for ett av klassetrinnene), og særlig i småskolen har det vært vanlig med vennegrupper. Karneval, skidag og internasjonal dag har vi også, men det er jo bare for barna og ikke noe foreldrene skal bidra med. Påskefrokosten begrenser seg til å sende med en type pålegg til fellesfrokost, det kan vi leve med. Akkurat nå har vi imidlertid innsamling til klassetur på toppen av det vanlige, og det kjenner jeg er litt mye. Men det går jo til en god sak, og dersom alle skulle si at "Jeg kan ikke, orker ikke, ønsker ikke å være med", så blir det jo ingen tur... Men er dette ting som er initiert av lærerne, eller har dere noen turboforeldre i klassen som ønsker å arrangere alt og enda litt til? Slike som ikke synes det er nok med alt man skal gjøre i skolens regi, men helst vil gjøre enda mer? Hvis det er tilfelle, burde noen fremme et slags motforslag på foreldremøtene og si fra at nok er nok. Man trenger virkelig ikke toppe nødvendige foreldreaktiviteter med alskens gode eller mindre gode forslag som krever mye. Til sist, hvor mye av dette er obligatorisk og hvor mye er frivillig, for de som måtte ha lyst? Hvis det er lagt opp til at alle må være med på alt dette, synes jeg faktisk at det er for mye. Hvis det er mer slik at "de som vil, sleng dere på!", så ville jeg takket nei til et par av aktivitetene med god samvittighet. 1
Malum Skrevet 13. september 2013 #5 Skrevet 13. september 2013 Det var da voldsomt! Jeg hadde protestert. Greit nok at det skal være hyggelig og sosialt, og at barn og foreldre skal bli godt kjent, men ærlig talt, man har da et liv også. De fleste jobber fullt, de fleste barn er med på en eller flere aktiviteter, og man har mer enn nok med å rekke over alt som skal gjøres i hverdagen, om en ikke skal dynges ned med oppgaver som dette på fritiden. Hos oss er juleavslutning på ettermiddag/kveld kuttet ut, det er bare et arrangement for ungene, med sang og skuespill elevene fremfører for hverandre og lærerne i skoletida. Sommeravslutning arrangeres klassevis. Vi har et arrangement på våren, hvor elevne stiller ut og selger arbeider til inntekt for fadderbarn i den tredje verden. Da må foreldre stille opp med kakebaking, kaffekoking og kafétjeneste. Helt overkommelig. Kanskje du bør ta det opp? Kan godt være at flere reagerer på mengden, men ikke tør være den "kjipe" som sier ifra?
Kayli Skrevet 13. september 2013 #6 Skrevet 13. september 2013 Høres voldsomt ut. Her bidrar foreldrene kun til arrangering av juleavslutning og 17.mai.
Tiarra Skrevet 13. september 2013 #7 Skrevet 13. september 2013 Det er slik hos oss også. Men veldig få gidder å være med på det meste. Jule- og sommeravsluttning samt 17. mai, er som regel "obligatorisk", men ellers detter man av alt annet sakte men sikkert. Nå går min eldste i 6. og det var for LENGE siden vi hadde mammakveld. Hender en gang i skuddåret det blir arrengert spillekveld på skolen. Spennende å se hvordan det blir i år.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #8 Skrevet 14. september 2013 Ingenting!!!! er plikt. Lærere forsøker gjerne å late som det er plikt, men det stemmer slett ikke. Vi hadde en sånn aktivitet der alle foreldre skulle gjøre et eller annet. Vi kunne ikke delta på det foreldremøte det ble avtalt og jeg ble forbannet når vi plassert i ei gruppe som skulle ordne premier. Jeg måtte nesten le når de faktisk trodde de kunne få oss til å tigge etter premier i butikker, eller punge ut selv. Vi ga beskjed at det er uaktuelt og da fikk vi kjeft at joda, vi måtte. Jeg henviste til opplæringsloven § 2-15, der står det eksplisitt at alle slike aktiviter er frivillige, ja tom at sosial press ikke er lov. Jeg skrev også til fylkesmannen at jeg syntes det var elendig gjort av læreren (og rektoren som støttet henne), og at skolen enten ikke kjenner til regelverket eller velger å ignorere det, begge deler er dårlige og om de ikke kunne opplyse skolen. Pipa fikk en helt annen lyd siden. Jeg må presisere at jeg syns det er veldig bra med aktiviteter, men det må være lov å takke nei. Ikke alle har kapasitet, tid eller overskudd og ingen skal føle seg dårlig derfor eller måtte forklare hvorfor til gud og hvermann. Det er forresten også en stor forskjell til foreninger og lag der dugnad er vanlig. Skolen er lovpålagt og ingenting man velger selv, i motsetning til f.eks. idrettslag. Melder man barna inn der er man inneforstått at man stiller opp der det er påkrevd.Anonymous poster hash: 89844...588 2
Strixvaria Skrevet 14. september 2013 #9 Skrevet 14. september 2013 Nå er det vel strengt tatt ikke LÆRERNE som pleier å stå for ønsket om at klassen skal ha ørten aktiviteter/happenings i løpet av året. Det AB over her skriver høres veldig spesielt ut, og jeg har aldri hørt om noe lignende. For en spesiell skole.. I tilfeller som har med aktiviteter for barna å gjøre ville jeg stort rett rettet blikket mot FAU, da det stort sett er de som står for den slags påfunn. Det er uansett temmelig spesielt å forvente at folk skal stille opp på så mye. 4 happenings i året er mer enn nok. Hvis ikke blir det de samme som stiller opp hver gang, og de samme som aldri stiller, og med så mye ila. året er det klart at dette blir bemerket i mye større skala enn dersom du har typ juleavslutning, sommeravslutning, et karneval og påske-frokost (eller noe i den duren). Og man kan ikke forvente at foreldrene har tid og energi til alt dette - de jobber jo (stort sett) fulltid, har forpliktelser til familien, venner, eventuelle fritidssysler osv. fra før av. Dette synes jeg ikke du skal finne deg i. Hvem er det som har bestemt at dere skal være med på så mye? Det er lov å bemerke at det er ganske farfetched å tro at folk faktisk har tid, lyst og energi til å stille opp på så mye, og at 2 ting i halvåret er mer enn nok - og vanlig 'arbeidsbelastning' (eller hva jeg skal kalle det) på andre skoler.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #10 Skrevet 14. september 2013 Greit med juleavslutning, sommeravslutning og 17 mai. Skal det bli noe, må noen gjøre det. 17 mai er det alltid 4 klasse som har ansvar for på mine barns skole, så alle er igjennom den. Men alle andre bli kjent og hygge aktiviteter er frivillig (det er forsovet de andre også) og man må kunne godta at noen takker nei. Jeg er ikke interessert i å være med på alle disse aktivitetene for å være ærlig, men jeg er med på det viktigste. Jeg kan gjerne bake en kake ol, men er ikke interessert i å bruke mye penger og tid på en haug med aktiviteter. Anonymous poster hash: 8c61f...c84
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #11 Skrevet 14. september 2013 Her er det fau som står for spillkveldene. Uff, ble trekt ut til å være med i fau, men det er siste året med barn på barneskolen. Her har fau og innsamling på høsten og 17 mai feiring, men neste år er det fatballaget som skal ha det. Vi har hatt vennegrupper, men ellers har vi foreldre ikke vært så mye med. Vi har hjelpt klassekontaktene, når de har spurt etter hjelp. Anonymous poster hash: b61a0...b10
Gjest Spirula Skrevet 14. september 2013 #12 Skrevet 14. september 2013 Nå har jeg lest overskriften mange ganger, og hver gang leser jeg "pinlige foreldreaktiviteter". Vi var også foreldre i slike aktive klasser som du beskriver, og det var grusomt både for foreldre og barn her i huset. Etter det første året sa vi konsekvent nei til å stille opp på foreldrestyrte aktiviteter. Lærerne syntes også det ble for mye, og gikk ut med informasjon hvor de sa at alle foreldrestyrte aktiviteter og dugnader var frivillige, men at skolen anbefalte at arrangementer i regi av skole, eller FAU, ble fulgt opp i den grad det var mulig. Dette var da foreldremøter, avslutninger til jul og sommer, samt deltakelse på 17.mai i 3. og 6. klasse.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #13 Skrevet 14. september 2013 Det er vel bare et par foreldre som må være med per aktivitet/kveld? Anonymous poster hash: 1cdd7...0be
Gjest Spirula Skrevet 14. september 2013 #14 Skrevet 14. september 2013 (endret) Det er vel bare et par foreldre som må være med per aktivitet/kveld? Anonymous poster hash: 1cdd7...0be I klassene jeg snakker om, var det lagt opp til at alle foreldrene skulle delta på alle aktivitetene også. Det er jo så "viktig at foreldrene kjenner hverandre godt, slik at de kan samarbeide om barnas oppvekst". (Ja, det er viktig at foreldrene vet hvem de andre foreldrene er, og at de kan snakke sammen, men omgang i den grad det ble lagt opp til her er ikke nødvendig). I tillegg til aktivitetene med barn, skulle vi også ha 4 "mammakvelder" i året, og like mange "pappakvelder", hvor det skulle spises god mat, og selvsagt nyte god vin. Med samme begrunnelse som nevnt over. Jeg var med på en "mammakveld", og makan til sladregjeng har jeg aldri møtt noen gang, hverken før eller senere! Endret 14. september 2013 av Spirula
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #15 Skrevet 14. september 2013 Her har vi hatt månedlige foreldresammenkomster med ost og vin i regi av klassekontaktene. Boikotter, og sier klart ifra hvorfor. Jeg har for det første null behov for å sludre med disse menneskene over et glass vin, og for det andre: om det finnes enkelte arenaer som bør være alkoholfrie, så er i hvertfall dette én! Anonymous poster hash: 8eba0...a5f 2
Gjest Spirula Skrevet 14. september 2013 #16 Skrevet 14. september 2013 Her har vi hatt månedlige foreldresammenkomster med ost og vin i regi av klassekontaktene. Anonymous poster hash: 8eba0...a5f Månedlige? Det er jo enda verre enn det var i klassene jeg beskrev! Tenk da hvis man har 3 barn på skolen, og alle har samme opplegg? Da vil det være foreldresammenkomster i 3 av 4 uker hver mnd, året igjennom.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #17 Skrevet 14. september 2013 Månedlige? Det er jo enda verre enn det var i klassene jeg beskrev! Tenk da hvis man har 3 barn på skolen, og alle har samme opplegg? Da vil det være foreldresammenkomster i 3 av 4 uker hver mnd, året igjennom. Jeg har bare opplevd dette med denne ene klassen, heldigvis. Det varte visst ikke mer enn et halvt års tid, da flere og flere falt fra, så det sier seg vel selv at hele opplegget var litt i overkant. Anonymous poster hash: 8eba0...a5f
Jade Skrevet 15. september 2013 #18 Skrevet 15. september 2013 Her er det noen som har vært litt overivrige på å lage godt miljø i klassen og blant foreldrene. Tanken er god, men det er ikke gjennomførbart med flere unger, jobb og fritidsaktiviteter. Dette er det foreldrene som bestemmer, og da må noen tørre å si fra om at det blir for mye. Tar dere en stemmerunde, så er jeg sikker på at det er mange foreldre som er enige om at det er nok med et par aktiviteter i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå