Gå til innhold

Konsentrasjon 4åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge er det vanlig at en 4 åring greier å være konsentrert om en ting/lek? Min jente er 4,5 år og sliter med å holde fokus. Det kan gå bra med barne-tv og hvis jeg leser for henne, men mere "fri" lek. Hvor jeg eller pappaen ikke er med begynner hun å gjøre flere ting samtidig og viser frem og tilbake. Hva gjør dere for å bedre konsentrasjon? Hun begynner jo på skole til neste år, og jeg er bekymret.

Anonymous poster hash: 76f1a...a99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går på vanen også. Er man vandt til å aldri leke alene, så blir det bare sånn.
Min 2 åring kan gå å stelle rundt alene lenge. kan pusle i 10 minutter, leke med dukkene i 10 minutter eller sitte å leke duplo omtrent like lenge.

Jeg "overser" henne i perioder om vi er alene hjemme, for jeg vil at hun skal finne leken selv. (snakker med henne når hun kommer til meg altså, men setter meg ikke å leker/pusler med henne mer enn 3-4 ganger for dag. Tror det er mer ødeleggende enn bra på mange måter. Jeg styrer på kjøkkenet, og noen ganger vil hun vere med å hjelpe. Da får hun ofte det, men ikke alltid. Hun er en blid og glad jente stort sett )

Anonymous poster hash: 31f09...a11
  • Liker 2
Skrevet

Tror det er veldig forskjellig, uten at det utgjør noen forskjell på skolen av den grunn. Jeg har hatt en som kunne pusle for seg selv i timesvis fra toårsalder og en som ikke har kunnet det i det hele tatt før skolealder omtrent.

Skrevet

Tror vi har kommet inn i en dårlig bane også, for hun greier rett og slett ikke være for seg selv. Hvis jeg prøver å få henne til å leke med noe for seg selv vil hun gjerne at jeg skal være med og hvis jeg sier nei blir hun vanskelig å ha med å gjøre. Klager og er lei. Skjønner jo at jeg/ vi har gravd vår egen grav med å ikke lære henne til å leke alene fra tidlig alder, men har noen tips om hvordan vi skal rette det opp nå?

TS

Anonymous poster hash: 76f1a...a99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...