Leiael Skrevet 12. september 2013 #1 Skrevet 12. september 2013 Ylvis broedrene har i samarbeid med gutta fra Stargate laget musikk videoen "What does the fox say". Videoen gikk "viral" etter kun kort tid og er i dag sett av mer enn 7 millioner mennesker. I dag kunne vi lese at videoen ble tatt av Billboard lista i USA etter et vedtak fra iTunes. iTunes tok denne avgjoerelsen etter anklager om plagiat. Synn aa si det, men da jeg hoerte sangen foerste gang foelte jeg at jeg hoerte paa en fusion mellom David Guettas "She Wolf" og noe fra "The crazy Frog". Det er ikke foerste gang det stormer i vannglasset til Stargate. Noen som har en annen mening? Det er fortsatt ikke offesiellt hvem det er som saksoeker Stargate gutta denne gangen, men jeg vedder paa at Wiz Khalifa foelger godt med...
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #2 Skrevet 12. september 2013 Jeg syns noe i den kan minne litt om en eller annen sang som har vært på hitlistene for en stund tilbake der det er ei dame som synger noe sånt som "Im bulletproof lalalala, fire away fire away", eller noe i den duren. Men det er bare en liten del i The Fox sangen som minner meg om det. Det med plagiat er vanskelig, det er mange sanger som ligner og minner om hverandre. For min del er The Fox en original. Den minner meg ihvertfall ikke om Crazy Frog. Anonymous poster hash: 32301...0b5 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #3 Skrevet 12. september 2013 jo den minner om crazy frog.. den der irriterende ring ding delen Anonymous poster hash: 07ceb...319 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #4 Skrevet 12. september 2013 Ikke at jeg synes det ligner eller er plagiat altså, men når de synger (i The Fox) "a ringedin ding ding" eller noe i den duren så minner det meg om denne sangen : For en forferdelig sang, husker jeg digget den for en del år tilbake Anonymous poster hash: 32301...0b5 2
Leiael Skrevet 12. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 12. september 2013 Jeg syns noe i den kan minne litt om en eller annen sang som har vært på hitlistene for en stund tilbake der det er ei dame som synger noe sånt som "Im bulletproof lalalala, fire away fire away", eller noe i den duren. Men det er bare en liten del i The Fox sangen som minner meg om det. Det med plagiat er vanskelig, det er mange sanger som ligner og minner om hverandre. For min del er The Fox en original. Den minner meg ihvertfall ikke om Crazy Frog. Anonymous poster hash: 32301...0b5 Ja, den sangen du refererer til er nok David Guettas "She Wolf" og det er nok de som naa anklager Stargate for plagiat, men det er jo bare oppe i hodet mitt saa klart Sant at det er vanskelig dette med kopiering/plagiat og dette blir vel loest ved at de kaller det en "parodi"?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #6 Skrevet 12. september 2013 jo den minner om crazy frog.. den der irriterende ring ding delen Anonymous poster hash: 07ceb...319 Det klarer ikke jeg å høre ihvertfal. Da minner den ring ding delen meg mer om den sangen jeg viste til i innlegg nr 4. Men det er som sagt mange sanger som vil gi assosiasjoner til andre musikkstykker uten at man kan si at det er direkte herming av den grunn. Anonymous poster hash: 32301...0b5 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #7 Skrevet 12. september 2013 Ja, den sangen du refererer til er nok David Guettas "She Wolf" og det er nok de som naa anklager Stargate for plagiat, men det er jo bare oppe i hodet mitt saa klart Sant at det er vanskelig dette med kopiering/plagiat og dette blir vel loest ved at de kaller det en "parodi"? Men da innrømmer de at stjelt noe av sangen og copyrighten går likevel til David Guetta, og han kan kreve erstatning. Enten vil det bli rettssak eller så vil de ordne det uten for rettssalene ved å betale en kompensasjon. Dersom de vedgår at det er for likt, selvsagt. Anonymous poster hash: 32301...0b5
Leiael Skrevet 12. september 2013 Forfatter #8 Skrevet 12. september 2013 Jeg har loest Ylvis gaaten! http://www.youtube.com/watch?v=zk1mAd77Hr4
Leiael Skrevet 12. september 2013 Forfatter #9 Skrevet 12. september 2013 Men da innrømmer de at stjelt noe av sangen og copyrighten går likevel til David Guetta, og han kan kreve erstatning. Enten vil det bli rettssak eller så vil de ordne det uten for rettssalene ved å betale en kompensasjon. Dersom de vedgår at det er for likt, selvsagt. Anonymous poster hash: 32301...0b5 Vet ikke om de har inroemmet noe. Tror nok ikke det. Advokatene er nok paa det. Ikke foerste gangen dette skjer med Stargate.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #10 Skrevet 12. september 2013 Låta er jo fylt med alle overbrukte floskler i pop-sjangeren, så klart den vil likne på alt og ingenting. Det er jo en stor del av hva som gjør den morsom Anonymous poster hash: 3bddd...b85 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #11 Skrevet 12. september 2013 Den ligner jo ikke Crazy frog, den har en linje som kan minne om litt av den fæle sangen. Men å gå så langt å si det plagiat er jo dustete! Det er en drøss av sanger som har likheter med hverandre, men så klart det er jo penger inn i dette. Anonymous poster hash: b7dee...7fe 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #12 Skrevet 12. september 2013 Synes også det er nokså slemt av den artikkelen som går i norske aviser, der noen ymter frampå at stargate har kutta hjørner siden det var en vennetjeneste og sangen bare skulle brukes i Norge. Hverken Stargate eller Ylvis er amatører i hva de holder på med, og vet selvfølgelig at postes noe på nett så er det fritt vilt for alle. Og det var alltid planen at sangen skulle legges ut til nedlasting, akkurat sånn som alle de andre sangene deres er. Was it the plan to release the song as a single?Yeah, that was always the plan. I mean, it wasn't an important plan. But the audience always asks if they can get the song to download, so we do that with our songs. http://www.billboard.com/articles/news/5687218/who-is-ylvis-the-fox-creators-on-going-viral-and-whats-next Anonymous poster hash: 3bddd...b85 1
Gjest Skrevet 13. september 2013 #13 Skrevet 13. september 2013 David guetta sin she wolf? What? På hvilke steder er den lik? Ikke melodi messig, ikke tekst messig, eller er det en annen she wolf som finnes som jeg ikke har hørt?
smalls Skrevet 13. september 2013 #14 Skrevet 13. september 2013 (endret) Ja, den sangen du refererer til er nok David Guettas "She Wolf" og det er nok de som naa anklager Stargate for plagiat, men det er jo bare oppe i hodet mitt saa klart Sant at det er vanskelig dette med kopiering/plagiat og dette blir vel loest ved at de kaller det en "parodi"? Sangen heter titanium eller noe sånt. Hvor Sia synger "Im bulletproof lalalala, fire away fire away" Med David Guetta. Endret 13. september 2013 av smalls 2
Gjest Skrevet 13. september 2013 #15 Skrevet 13. september 2013 Syntes ikke den var særlig lik heller jeg :-P
Gjest Novacane Skrevet 13. september 2013 #16 Skrevet 13. september 2013 Jeg klarer ikke høre noe som helst likhet med verken Titanium eller She Wolf i alle fall
Stormborn Skrevet 13. september 2013 #17 Skrevet 13. september 2013 Med tanke på hvor mange sanger som finnes er det litt vanskelig å lage en sang som det ikke er spor av NOEN andre i... Og det er jo kun den første greia som er litt lik Crazy Frog, men jeg trur ikke de som lagde den har enerett på DingDing
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #18 Skrevet 13. september 2013 Slutten er prikk lik Scatman. Anonymous poster hash: 164f1...de7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #19 Skrevet 13. september 2013 Ikke at jeg synes det ligner eller er plagiat altså, men når de synger (i The Fox) "a ringedin ding ding" eller noe i den duren så minner det meg om denne sangen : For en forferdelig sang, husker jeg digget den for en del år tilbake Anonymous poster hash: 32301...0b5 Takk for den, nå er jeg hekta Anonymous poster hash: 407c0...178
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #20 Skrevet 16. september 2013 Er visst på sin plass å poste denne linken til vg her i tråden også - Avviser plagiatpåstander rundt "The Fox" [klipper inn noen løsrevne sitater] Selv om hverken han eller plateselskapet Warner vil røpe hvem tredjeparten er, så er Svare klinkende klar på ett punkt: Hverken Ylvis eller produsentduoen Stargate har blitt beskyldt for plagiat eller kopiering av hverken låt eller konsept. - Jeg vil bare si at det ikke handler om noen konflikt i det hele tatt. Det er bare papirarbeid som skal på plass og kun administrativt arbeid som gjenstår, forklarer Svare. I påvente av den nye kontrakten rundt USA-lanseringen er i havn, valgte partene altså å fjerne låten også fra den norske lista. Anonymous poster hash: 3bddd...b85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå