Gå til innhold

Bank i butikk - krav på legitimasjon?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde at man kunne betale "anonymt".

Altså jeg skulle betale til ei venninne som jeg skyldte penger, og har hørt av andre at jeg ikke trenger å vise legitimasjon i og med at jeg betalte kontanter.

Men de bak disken krevde(!!) at jeg skulle vise legitimasjon, noe jeg ikke hadde med meg den dagen. Det endte med at jeg måtte ta pengene og gå hjem igjen.

Hva er riktig?? Har de krav på å kreve legitimasjon når jeg bruker bank i butikk??

Anonymous poster hash: 6d721...719
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er riktig er selvsagt det de ansatte forteller deg. Hvorfor tvile på dette?

De har regler å forholde seg til, de ber ikke om å få se legitimasjon for underholdningens skyld?

Anonymous poster hash: e7bbc...720
  • Liker 9
Skrevet

Selvsagt må du ha legitimasjon. Hvorfor skal du slippe det kun pga. du betaler med kontanter? Bank i butikk-ansatte har et ansvar akkurat som vanlige bankansatte, så de gjør bare jobben sin.

Anonymous poster hash: cf0ec...f9c
  • Liker 3
Skrevet

Fordi det var det noen av venninnene mine sa til meg, at de slapp fordi de skulle betale kontanter og at de ansatte ikke er pliktige til å kreve legitimasjon av deg.

Skrevet

De som jobber i butikken (regner med du snakker om postbanken her?) er passe høye på seg selv og tror de er kongen på haugen som får drive med bankgreier i tillegg til butikken.. i allefall her hvor jeg bor..

Jeg skulle skrive under for mottatt pakke, men dama bak disken mente at signaturen min ikke var bra nok. Jeg ble irritert og sa "Unnskyld meg ?!" Men jo, hun mente at den ikke stemte overens med signaturen på bank-kortet mitt.. som jeg signerte når jeg var 12 år gammel, altså for nesten 15 år siden.

Jeg forklarte henne at en signatur ikke er det samme som navnet i blokk-bokstaver. Så smilte jeg, plukka opp pakken min og gikk.

Hvis du skulle sette penger INN på en konto, så trenger dem vel ikke legitimasjon??! Jeg har iallefall aldri opplevd å bli spurt om leg i det tilfelle (men det har vært i banken min da, ikke bank-i-butikk).

• Liker 1
Skrevet

Fordi det var det noen av venninnene mine sa til meg, at de slapp fordi de skulle betale kontanter og at de ansatte ikke er pliktige til å kreve legitimasjon av deg.

Så du tror heller på dine venninner (som åpenbart ikke jobber i bank), enn de ansatte i banken/bank i butikk? :klo:

De ansatte er pliktig til å be om legitimasjon når du skal utføre banktjenester som krever dette. Og du er pliktig til å fremvise gyldig legitimasjon når dette er påkrevd.

• Liker 2
Skrevet

De som jobber i butikken (regner med du snakker om postbanken her?) er passe høye på seg selv og tror de er kongen på haugen som får drive med bankgreier i tillegg til butikken.. i allefall her hvor jeg bor..

Jeg skulle skrive under for mottatt pakke, men dama bak disken mente at signaturen min ikke var bra nok. Jeg ble irritert og sa "Unnskyld meg ?!" Men jo, hun mente at den ikke stemte overens med signaturen på bank-kortet mitt.. som jeg signerte når jeg var 12 år gammel, altså for nesten 15 år siden.

Jeg forklarte henne at en signatur ikke er det samme som navnet i blokk-bokstaver. Så smilte jeg, plukka opp pakken min og gikk.

Hvis du skulle sette penger INN på en konto, så trenger dem vel ikke legitimasjon??! Jeg har iallefall aldri opplevd å bli spurt om leg i det tilfelle (men det har vært i banken min da, ikke bank-i-butikk).

Nettopp. Det var det jeg også trodde. Kanskje jeg skal prøve banken min neste gang, har ikke legitimasjon tilgjengelig for øyeblikket.

Hvor mye penger var det snakk om, som du satte inn, om jeg får spørre?

TS

Skrevet

når noen sier bank i butikk, så regner jeg med det er en butikk som har bank i butikk. Kiwi for eksempel :)

Anonymous poster hash: a356f...ea4

Skrevet

Tror ikke folk er høye på seg selv fordi de får drive med bank-i-butikk, det er jo bare mas og styr. Samme med at folk spør etter legitimasjon når folk skal kjøpe øl... det handler om at de ikke vil miste jobbene sine fordi de gjorde noe feil.

Anonymous poster hash: cf0ec...f9c

• Liker 6
Skrevet (endret)

Nettopp. Det var det jeg også trodde. Kanskje jeg skal prøve banken min neste gang, har ikke legitimasjon tilgjengelig for øyeblikket.

TS

Sist gang satte jeg inn 3500 til en venninne som var i knipe. Hun ringte meg og jeg var rett ved banken (tilfeldigvis), hadde cash på meg. Gikk inn og satte inn til hennes konto. 0 stress.

Endret av iGirl
Skrevet

Hmm, ja jeg skulle betale litt mer jeg. Kanskje derfor, eller fordi jeg ser veldig ung ut. Hm...

Skrevet

Minner meg om når jeg var på butikken her om dagen og skulle plukke med meg 2 nesesprayer (1 til meg og 1 til mannen, vi var begge influensa-syke/forkjølet). Fikk beskjed om at jeg bare fikk kjøpe 1 nesespray. HAHA da lo jeg godt. Fikk satt på plass han 16-åring bak kassa da ja.

TS, det virker jo litt spesielt at du ikke har legitimasjon tilgjengelig i det hele tatt da, det må jeg si.

Skrevet

De har rett til å be om legitimasjon uansett, men etter en viss sum MÅ de be om legitimasjon, er en stund siden jeg jobbet med bank i butikk, men med tanke på at svindel og svindelforsøk øker i antall så er jeg helt sikker på at den regelen ikke har blitt borte siden jeg jobbet der. Det er en del av hvitvaskingsreglementet, og dokumentasjonen brukes ikke til noe som helst med mindre man blir mistenkt for noe slikt.

At de sjekker signaturen, til den som skrev det, er også helt riktig, det er faktisk ditt ansvar å bytte ut signaturen på bankkortet når den ikke lenger ligner på den du hadde sist du signerte. Bilde er underordnet signatur når man skal identifisere folk.

Er enig i at det finnes mye tulleregler i posten/bank i butikk, men de to overnevnte er ikke blant dem, og det oppdager man den dagen man står der uten pakken fordi noen andre har hentet den med en kopi av din legitimasjon, men med en annen signatur og ingen sa noe. Lite sannsynlig? Mer sannsynlig enn du tror, dessverre, folk bestiller pakker i andres navn stadig vekk.

Anonymous poster hash: 38e87...910
  • Liker 11
Skrevet

TS

Banken din følger det samme regel- og lovverket som bank i butikk (bank i butikk er jo nettopp det - bank-i-butikk).

Denne tråden blir jo helt teit når dere som svarer tror at dere kan regelverket banken må følge bedre enn banken!

Lykke til i banken uten legitimasjon da, TS.

• Liker 4
Skrevet

Minner meg om når jeg var på butikken her om dagen og skulle plukke med meg 2 nesesprayer (1 til meg og 1 til mannen, vi var begge influensa-syke/forkjølet). Fikk beskjed om at jeg bare fikk kjøpe 1 nesespray. HAHA da lo jeg godt. Fikk satt på plass han 16-åring bak kassa da ja.

TS, det virker jo litt spesielt at du ikke har legitimasjon tilgjengelig i det hele tatt da, det må jeg si.

Så flott at du skjeller ut noen for regler de ikke kan noe for, men som de er forpliktet til å følge for å beholde jobben (og at butikken beholder retten til å selge medisiner).

Joda, regelen er teit, men skal du kjefte for sånt, så kan du i alle fall kjefte på de som har skylda for det, isteden for stakkaren som står der og er forpliktet til å følge regelverket.

• Liker 31
Skrevet

Du virker som en ufordragelig kunde.

Det er helt riktig at det er regler for hvor mye av de ulike legemidlene butikken har lov til å selge. Dette er det ikke 16-åringen i kassen som har bestemt, men legemiddelverket - så dersom du har et problem med det kan du ta det opp med dem!

Forøvrig kan du lese mer om dette her: http://www.legemiddelverket.no/Import_og_salg/Salg-av-legemidler-utenom-apotek-(LUA)/Veiledning-til-utsalgsstedene/Documents/Veileder%20til%20LUA-utsalg%20-%20oktober%202012.pdf

• Liker 21
Skrevet

Du er tøff ass. Det er jo virkelig han 16-åringen som har laget en reglene...

Var det deilig å skjelle han ut for en nesespray?

Anonymous poster hash: 5fc7a...d05

• Liker 25
Skrevet

Jobbet som vekter en stund og stengte et banklokale. Hvis noen skal overføre penger til noen andre skal det vises legitimasjon (kansje et beløpsgrense, er usikker). Dette pga. fare for hvitvasking. Så enkelt er det.

Måtte "hive" ut mange som ble forbanna fordi systemet "red-flagg"a de når de skulle sende penger til afrika.

Anonymous poster hash: 54e69...f84
  • Liker 1
Skrevet

Så flott at du skjeller ut noen for regler de ikke kan noe for, men som de er forpliktet til å følge for å beholde jobben (og at butikken beholder retten til å selge medisiner).

Joda, regelen er teit, men skal du kjefte for sånt, så kan du i alle fall kjefte på de som har skylda for det, isteden for stakkaren som står der og er forpliktet til å følge regelverket.

hehehe, beklager men jeg kan ikke annet enn le. Ikke lov å kjøpe 2 nesesprayer ? Dette har jeg ALDRI fått beskjed om i andre butikker noen gang. Har kjøpt 2 nesesprayer samtidig mange ganger.

Ordnet seg når jeg legitimerte meg og han så hvilket yrke jeg er i da. Da fikk jeg kjøpe så mange jeg ville.

Skrevet

Seriøst, tror du virkelig at det er den som sitter i kassa som bestemmer at du kun kan kjøpe en nesespray? :skratte:

Dette er lover og regler som gjelder for alle butikker. Ikke noe den enkelte ansatt eller butikk bestemmer.

Akkurat slik som banken må følge lovverket i Norge.

Og du, 16 åringer sitter ikke i kasse ;)

• Liker 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...