Gå til innhold

Student i pengekrise, forbrukslån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere,

jeg er i en skikkelig pengeknipe nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Kredittkortgjeld på 8000 kr og har masse regninger å betale fremover. Studielånet kommer ikke før om en evighet, derfor lurer jeg på om eneste løsning rett og slett er å ta opp et forbrukslån.

Er dette "lurt"? Vet ikke hva annet jeg kan gjøre, og er temmelig fortvilet..

Anonymous poster hash: 2a3db...215
Skrevet

Om du har sett luksusfeller burde du ha lært at det er det dummeste du kan gjøre. Låne penger for å betale regninger du ikek har penger til er veldig dumt. Med mindre du vet du får fast jobb og inntekt innen rimelig tid, eller venter andre store pengesummer inn på konto i nær fremtid.

Hvorfor har du handlet i dette uføret? Det er viktig å finne ut hvordan du har kommet i denne situasjonen, finn en løsning på hvordan du kan komme ut av den. Hva med å finne seg en jobb om du ikke har det? Bruk pengene smartere? Ikke dra på fest om du ikke har råd. Kanskje bor du for dyrt i forhold til pengene du får inn?

Gjør noe med det før du har kommet for langt og sitter der med inkassoer og masse dyre renter. Lån heller 10 000kr av familie for å betale noen regninger, hvor du betaler tilbake de 10 000kr når du får mer penger.

Lykke til :)

Skrevet

Hæ, du får jo utbetalt pengene fra Lånekassen i morgen..?

Anonymous poster hash: 425a0...396
Skrevet

8000 under allerede + masse regninger betyr at hvis du tar opp ett forbrukslån kommer du fort til å ha brukt opp hele det store beløpet du får utbetalt fra lånekassen umiddelbart. Så har du 7000 kroner å leve for hver måned frem til januar, som i praksis betyr at du KUN har råd til mat + husleie som student. Ikke bøker eller noe annet (med mindre det allerede er kjøpt). Og 7000 i måneden er knapt mulig å leve på i det hele tatt!!! Det betyr NULL fester, NULL kleskjøp, NULL reise, NULL kioskspising/ferdigmat, NULL ALT. Kun mat (som du lager selv) og husleie (som må være billig)!

Så NEI, du bør ikke ta opp ett forbrukslån. Faen heller! Her må du krype til korset, spørre om ett lån fra mor eller far som kan tilbakebetales neste sommer. Og klippe kredittkortet umiddelbart!

Her klarer jeg faktisk ikke å leve opp til brukernavnet mitt en gang, ta deg sammen for pokker!

• Liker 2
Skrevet

8000 under allerede + masse regninger betyr at hvis du tar opp ett forbrukslån kommer du fort til å ha brukt opp hele det store beløpet du får utbetalt fra lånekassen umiddelbart. Så har du 7000 kroner å leve for hver måned frem til januar, som i praksis betyr at du KUN har råd til mat + husleie som student. Ikke bøker eller noe annet (med mindre det allerede er kjøpt). Og 7000 i måneden er knapt mulig å leve på i det hele tatt!!! Det betyr NULL fester, NULL kleskjøp, NULL reise, NULL kioskspising/ferdigmat, NULL ALT. Kun mat (som du lager selv) og husleie (som må være billig)!

Så NEI, du bør ikke ta opp ett forbrukslån. Faen heller! Her må du krype til korset, spørre om ett lån fra mor eller far som kan tilbakebetales neste sommer. Og klippe kredittkortet umiddelbart!

Her klarer jeg faktisk ikke å leve opp til brukernavnet mitt en gang, ta deg sammen for pokker!

7000 er da ikke så lite i måneden for en person? Jeg lever kun på studiestøtten, og jeg klarer meg helt fint. Jeg betaler leie på 3200 i mnd inkl strøm, og har da 3800 igjen. 1500 av disse går til mat, 500 til transport. Da har jeg 1800 kr igjen i måneden til shopping, spise ute, alkohol ol. :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Grunnen til at jeg har kommet opp i "dette uføret" er at jeg har måttet betale studiepenger av egen lomme fordi lånekassens utbetalinger ikke kommer før om en stund. Behandlingstiden er evig lang, selv om jeg søkte relativt tidlig. Jeg vet at forbrukslån er dumt, men jeg føler det er noe av det eneste jeg kan gjøre nå, lån fra foreldre er ikke aktuelt, og jeg kan faktisk ikke leve mer sparsommelig enn jeg gjør nå.

Skrevet

Pengene fra lånekassen blir utbetalt i løpet av et par dager nå, men det er kanskje ikke nok. Jeg ville heller spurt familie eller venner om lån, istedenfor forbrukslån...

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Grunnen til at jeg har kommet opp i "dette uføret" er at jeg har måttet betale studiepenger av egen lomme fordi lånekassens utbetalinger ikke kommer før om en stund. Behandlingstiden er evig lang, selv om jeg søkte relativt tidlig. Jeg vet at forbrukslån er dumt, men jeg føler det er noe av det eneste jeg kan gjøre nå, lån fra foreldre er ikke aktuelt, og jeg kan faktisk ikke leve mer sparsommelig enn jeg gjør nå.

Har du sett på laanekassen.no at du har gjort alt, for å få utbetalt pengene? Det hender for mange at de har glemt å skrive under på noe, som gjør at de ikke får utbetalt. For meg tok det bare et par dager etter at jeg hadde skrevet under, til jeg fikk pengene på kontoen. Og jeg søkte ganske sent også..

Skrevet

Nei, det står at forventet behandlingstid er til midten av oktober, så..

Skrevet

Dersom du faktisk noterer ned hva du bruker pengene på (og hvor mye) så kan vi kanskje hjelpe deg med å kutte.

For med mindre du bruker 50 kr på telefon og 750 på mat og ikke har andre utgifter utover det enn strøm og husleige så ER det mulig å leve mer sparsommelig en en lever i dag for de fleste av oss. Som student bør du på ingen måte ha "masse" regninger på vei.

Angående forbrukslån så vil jeg fraråde det. Alle vil det. Men dersom du, etter at du virkelig har startet leve sparsommelig, fortsatt er i minus en periode så KAN det være en løsning. En dårlig løsning, men likefullt.

Før du har kuttet er det en virkelig, virkelig dårlig ide.

Anonymous poster hash: 46eb4...41b

Skrevet

Nei, det står at forventet behandlingstid er til midten av oktober, så..

Det var veldig rart. Da tror jeg kanskje jeg ville tatt en telefon og snakket med lånekassen om hvorfor behandlingstiden er så lang for deg, og ikke for "oss andre".

Skrevet

NEINEINEINEINEI!!! Ta IKKE opp forbrukslån! Tro meg, tar du opp forbrukslån, er det straka vägen åt... ja... du vet! IKKE GJØR DET!

Ang kredittkortgjelden: det første du gjør, er å klippe det kredittkortet i fillebiter. Deretter kontakter du kredittkortselskapet og inngår en avtale om å betale minstebeløp nå frem til studielånet blir utbetalt.

Ang de andre regningene; hva slags regninger er det? De fleste kreditorer ser med blide øyne på at man tar kontakt tidlig og sier at man sliter litt. De aller fleste vil da være behjelpelige med å enten utsette betalingsfristen en god stund og/eller at du får lov til å begynne med å betale i små avdrag frem til du får studielånet utbetalt.

Dersom du står "på bar bakke" økonomisk frem til lånet utbetales, ville jeg også tatt en liten tur på NAV og spurt om de kan hjelpe i en overgangsperiode.

Hvorfor er det uaktuelt å spørre foreldre om hjelp? Hvis du presiserer at de får tilbake pengene når du får studielånet ditt, så er det jo bare et privat lån. Har du evt andre du kan spørre om litt hjelp en liten periode da? Venner, søsken, besteforeldre, tanter og onkler? ALT er bedre enn å ta opp forbrukslån!

Skrevet

7000 er da ikke så lite i måneden for en person? Jeg lever kun på studiestøtten, og jeg klarer meg helt fint. Jeg betaler leie på 3200 i mnd inkl strøm, og har da 3800 igjen. 1500 av disse går til mat, 500 til transport. Da har jeg 1800 kr igjen i måneden til shopping, spise ute, alkohol ol. :)

Enkelte steder i landet er dette mulig, men ikke i byene. 1500 til mat er imponerende lite, SSBs mininumsbudsjett er på 2000 kr mnd for jenter 2500 for menn. Feks i Trondheim må man regne med 2000 til mat, 4000 til husleie (og da i kollektiv med 3-4 pers). Med småutgifter til mobilabonnement og andre småting som må kjøpes så er 7080 kr svært lite.

Anonymous poster hash: 2f415...998

Skrevet

Det var veldig rart. Da tror jeg kanskje jeg ville tatt en telefon og snakket med lånekassen om hvorfor behandlingstiden er så lang for deg, og ikke for "oss andre".

Slutt å si slik, omtrent 50% av alle søknadene blir behandlet manuellt. At du er så heldig at din søknad ble behandlet på maskin og dermed ferdig etter 2-3 dager, er flott for deg.

Men den harde realiteten er at "oss andre" pent må vente både en og to måneder før studielånet blir utbetalt, og lånekassen nekter plent å svare på hvorfor behandlingstiden er lang.

Anonymous poster hash: fccfd...9a4

• Liker 2
Skrevet

Om du har sett luksusfeller burde du ha lært at det er det dummeste du kan gjøre. Låne penger for å betale regninger du ikek har penger til er veldig dumt. Med mindre du vet du får fast jobb og inntekt innen rimelig tid, eller venter andre store pengesummer inn på konto i nær fremtid.

Hvorfor har du handlet i dette uføret? Det er viktig å finne ut hvordan du har kommet i denne situasjonen, finn en løsning på hvordan du kan komme ut av den. Hva med å finne seg en jobb om du ikke har det? Bruk pengene smartere? Ikke dra på fest om du ikke har råd. Kanskje bor du for dyrt i forhold til pengene du får inn?

Gjør noe med det før du har kommet for langt og sitter der med inkassoer og masse dyre renter. Lån heller 10 000kr av familie for å betale noen regninger, hvor du betaler tilbake de 10 000kr når du får mer penger.

Lykke til :)

Om DU har sett luksusfellen så ville du sett at det er ofte de tar opp lån for å dekke andre lån. TS har kredittkortgjeld (altså et lån), som antageligvis har mye dårligere betingelser enn et forbrukslån.

Ville absolut tatt et forbrukslån for å bli kvitt kredittkortgjelden. Forutsatt at du ikke kan låne av mor og far, noe ikke alle kan.

Annonse
Skrevet

Om DU har sett luksusfellen så ville du sett at det er ofte de tar opp lån for å dekke andre lån. TS har kredittkortgjeld (altså et lån), som antageligvis har mye dårligere betingelser enn et forbrukslån.

Ville absolut tatt et forbrukslån for å bli kvitt kredittkortgjelden. Forutsatt at du ikke kan låne av mor og far, noe ikke alle kan.

I Luksusfellen tar de ikke opp forbrukslån for å dekke opp andre lån, de tar opp lån i banken. Det er en vesentlig forskjell. De fleste forbrukslån har like høy rente som kredittkortene har, eller til og med høyere, spesielt når man ikke kan stille noen sikkerhet. Så å "bytte ut" kredittkortgjeld med forbrukslån er overhodet ingen god løsning. Å snakke med den banken man tilhører, om å evt få et lån, er langt bedre om man har tenkt til å løse det hele med å ta opp lån.

Av personlig erfaring ville jeg mye heller søkt alternative løsninger; solgt unna ting, spurt om kortsiktig lån av familie eller lignende; eller som beskrevet tidligere, kontaktet kreditorene og inngått avtaler inntil studielånet utbetales.

Skrevet (endret)

I Luksusfellen tar de ikke opp forbrukslån for å dekke opp andre lån, de tar opp lån i banken. Det er en vesentlig forskjell. De fleste forbrukslån har like høy rente som kredittkortene har, eller til og med høyere, spesielt når man ikke kan stille noen sikkerhet. Så å "bytte ut" kredittkortgjeld med forbrukslån er overhodet ingen god løsning. Å snakke med den banken man tilhører, om å evt få et lån, er langt bedre om man har tenkt til å løse det hele med å ta opp lån.

Av personlig erfaring ville jeg mye heller søkt alternative løsninger; solgt unna ting, spurt om kortsiktig lån av familie eller lignende; eller som beskrevet tidligere, kontaktet kreditorene og inngått avtaler inntil studielånet utbetales.

Vanlige banker gir ut forbrukslån de også, til mye bedre rente enn kredittkort. Kansje ikke din bank, men min lokale bank gjør dette =D

EDIT: jeg antar dette ettersom jeg ikke har kredittkort, men det jeg ser på TV/reklamer er rentene i banken bedre enn f.eks mastercard

Det har lite å si hvilken type lån du har, det er renter og omkostninger som teller. Tror vi er enige her, bare det at min bank er bedre enn din :P (siden min har forbrukslån)

Endret av Vulcan
Skrevet

Aha, skjønner :) Ja, da er vi nok egentlig enige ;) Det er klart, at om man kan få tatt opp et lån for å dekke kredittkortgjelden, og det lånet har vesentlig lavere rente og omkostninger enn kredittkortet, så lønner det seg jo. Det forusetter selvsagt at kredittkortet destrueres umiddelbart, så denne studenten ikke kan fortsette å dra kortet :)

Skrevet

Ta opp forbrukslån i bank el.l., men finn deg samtidig en jobb og stek burgere på Burger King, vask gulv i barnehagen, stå i kassa på rema, ettellerannet, så du tjener nok til å betale tilbake lånet asap, og ikke havner i dette uføret igjen..?

Anonymous poster hash: 961d3...f19
  • Liker 1
Skrevet

Ta opp forbrukslån i bank el.l., men finn deg samtidig en jobb og stek burgere på Burger King, vask gulv i barnehagen, stå i kassa på rema, ettellerannet, så du tjener nok til å betale tilbake lånet asap, og ikke havner i dette uføret igjen..?

Anonymous poster hash: 961d3...f19

Veldig godt poeng! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...