Gå til innhold

Tynne damer- oftere problem med å bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener å ha lest at tynne damer oftere har problemer med å bli gravid, ifht normalvektige og de som bare er litt overvektige.

Stemmer det?

Gjelder det da bare om man er veldig tynn (sykelig tynn som klusser med menstruasjonen osv), eller uansett?

Jeg har BMI på 17-18 og får ofte høre at jeg er sååå tynn. Har alltid vært sånn, og gjør ikke noe spesielt for det.

Har to venninner som sliter med å bli gravide, og begge er ganske slanke, som meg.

Tilfeldig eller ikke?

Anonymous poster hash: a7a52...71e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er ganske tilfeldig

Skrevet

Har lest det samme. Det går på at kroppen ikke har samme lager å tære av, og det å være gravid er en ganske krevende jobb rent næringsmessig.

Fant også denne som går på mens-syklusen:

http://www.dagbladet.no/2013/01/13/tema/klikk/foreldre/25216573/

gadd ikke lese for det gjelder ikke meg

Anonymous poster hash: 1128e...8f2
Skrevet

Jeg vil nok tenke at de som har slanket seg svært tynne, og som har et anstrengt forhold til mat kan oppleve dette. Men en person som alltid har vært tynn og som spiser mye og sunt ikke skal ha et spesielt større problem med å bli gravid enn normalvektige. Så lenge man har regelmessig mens da :)

Skrevet

Hvis man er sykelig tynn og mister mensen så har man jo ikke eggløsning, så da er det naturligvis umulig å bli gravid. Ellers mener jeg heller å ha lest at det er overvektige som sliter mest med å bli gravide.

Skrevet

Det er et større problem blant overvektige. Man får blant annet ikke IVF dersom BMI er over 32, da sannsynligheten for å lykkes er så lav. Noen nedre grense har de ikke, det blir vurdert individuelt.

Problemer med fruktbarheten i gruppen av undervektige og overvektige skyldes hormonforstyrrelser. Er man så tynn at hormonene er påvirket, det vil si mensen er borte/uregelmessig, vil man slite med å bli gravid.

Skrevet

Jeg har ei bekjent med lav vekt/bmi og som alltid har slitt med å legge på seg, hun fikk beskjed av ivf klinikken da hun var på utredning etter å ha prøvd å få barn i fire år at det mest sannsynlig at grunnen til at hun slet med å holde på graviditetene var at hun hadde lav vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...