Gå til innhold

Er jeg slem mot katten? Litt dårlig samvittighet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to katter. En som er alt for feit, og en som er veldig slank og hyperaktiv. Jeg kjøpte en ny type matskål. En hvor katten må jobbe litt selv for å få tak i maten. Den hyperaktive katten skjønte matskålen ganske raskt og spiser som bare det.. Men den late feite katten, som var grunnen til innkjøpet av matskålen, forstår den ikke i det hele tatt.

Den feite katten maser og maser på meg om mat. Føler jeg sulter henne :-(

Anonymous poster hash: b57bd...df3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, du er ikke slem. :) Slemt var det om du lot katten fortsette å være overvektig. Men hvis den ikke forstår den nye matstasjonen kan den få i seg for lite og det er heller ikke bra. Hvis den ikke spiser av den i det hele tatt, anbefaler jeg å la "hyperpusen" få holde på med den (den synes tydeligvis det er morsomt), og så mater du den "formfulle" for seg. Bruk slankefor fra dyrebutikk og gi den anbefalt mengde som det står bak på pakken.

Fysisk aktivitet er også viktig. Forsøk å leke litt med den alene uten at "hyper" tar over leken. Vær veldig knepen med godbiter, vi gir dem ofte mer enn vi tenker over.

Pusina mi har en tendens til å kjedespise og deppespise hvis vi f.eks er borte et sted der hun ikke får komme ut. Så tenk over om den får nok stimuli i hverdagen. Ofte er det slik at den mest aktive katten tar mer oppmerksomhet og dermed får mer stimuli, mens en roligere katt kan bli satt litt i bakgrunnen. Så det er noe å tenke over. :)

• Liker 9
Skrevet

Kan du ikke lenke til den skålen? Har samme utfordringen her!

Skrevet

Nei da, du er ikke slem! :) En katt vil aldri sulte ihjel ved mat skålen. Kanskje den til og med nå bare "protesterer" litt mot deg for at du tvinger den til å måtte jobbe for maten. Hehe.

Men er den største pusen veldig overvektig da? Og er det null aktivitet på den?

Jeg har to kullsøstre her, som kroppsmessig ser ut som natt og dag. Hun ene er virkelig slank, ikke undervektig men sånn super fit modell aktig liksom. Hun andre er en plugg! Jeg kaller henne bare lille bolla mi. Men hun er ikke overvektig. Hun er bare kraftig i fasongen og ser ekstra kraftig ut bare fordi søsteren er så tynn. :)

Skrevet

Mine to er også kullsøstre. Hun veier over en kg mer enn hyperpus, og de har ganske liten bygning begge to. Hun får ikke vasket seg skikkelig på ryggen, da hun ikke rekker rundt. Hun er veldig tydelig overvektig.. :-/ hyperpus er konstant aktiv. Mens hun er aktiv en liten runde på kvelden, og så sover hun resten av tiden...

Skrevet

Mine to er også kullsøstre. Hun veier over en kg mer enn hyperpus, og de har ganske liten bygning begge to. Hun får ikke vasket seg skikkelig på ryggen, da hun ikke rekker rundt. Hun er veldig tydelig overvektig.. :-/ hyperpus er konstant aktiv. Mens hun er aktiv en liten runde på kvelden, og så sover hun resten av tiden...

Bare 1 kilo forskjell, og så får hun ikke til å vaske seg på ryggen? Eeeh.. Det høres ikke rett ut. Kraftig-søsteren min er 3 kilo tyngre enn tynne-søster. Og selv om at tynne-søster her selvfølgelig er mer aktiv enn søsteren, så er kraftig-søster også både aktiv og leker og vasker seg bra over alt.. Så at 1 kilo skal bety så mye forstår jeg ikke. Se HER, dette er min kraftig-pus. Slik holder hun på flere runder hver dag. At hun er litt større skal ikke påvirke SÅ mye som du forteller her. Jeg ville tatt med storepusa di til vetrinæer for å forsikre om at det ikke er noe mer med henne..

Skrevet

Bare 1 kilo forskjell, og så får hun ikke til å vaske seg på ryggen? Eeeh.. Det høres ikke rett ut. Kraftig-søsteren min er 3 kilo tyngre enn tynne-søster. Og selv om at tynne-søster her selvfølgelig er mer aktiv enn søsteren, så er kraftig-søster også både aktiv og leker og vasker seg bra over alt.. Så at 1 kilo skal bety så mye forstår jeg ikke. Se HER, dette er min kraftig-pus. Slik holder hun på flere runder hver dag. At hun er litt større skal ikke påvirke SÅ mye som du forteller her. Jeg ville tatt med storepusa di til vetrinæer for å forsikre om at det ikke er noe mer med henne..

Hun har vært hos veterinær. Hun er ikke kraftig, men tykk. Hyperpus veier rundt 2,8-3,1kg Mens hun andre veier 4,4 - 4,6 kg. Kattene mine er små, like store, under middels bygning. 1 kg har masse å si...

Skrevet

Hun har vært hos veterinær. Hun er ikke kraftig, men tykk. Hyperpus veier rundt 2,8-3,1kg Mens hun andre veier 4,4 - 4,6 kg. Kattene mine er små, like store, under middels bygning. 1 kg har masse å si...

Og der glemte jeg å klikke anonym :-p

Skrevet

Kan jeg spørre om er det noen spesiell rase? Jo da, når det kommer til rent fett så er 1 kilo ikke bra. 1 kg overvekt på en katt tilsvarer jo 17 kilo på oss mennesker. Men man må vite at det er fett og ikke bare muskler og kraftig benbygning. Men så lenge du har vært til veterinæren så er jo det funnet ut av. :)

Og der glemte jeg å klikke anonym :-p

:hoho:

Skrevet

De er ikke rasekatter, men helt vanlige huskatter, bortsett fra at de er litt små :-) ja, var hos veterinæren da jeg trodde hun hadde brystkreft eller noe, men fikk til beskjed at dette var fett!

Har prøvd å aktivisere henne, men hun blir veldig fort lei av leken. Kanskje fordi hyperpus er så voldsom. Har også gått tur rundt i nabolaget med henne i bånd, noe hun er veldig glad i, men det går ikke i et tempo som forbrenner særlig med kalorier akkurat..

Leiligheten er strødd med katteleker og har kjøpt inn 2 store klatrestativ, begynner å gå tom for ideer. Det er jo tydelig, syntes jeg da, at hun kjeder seg.. Har vurdert å kjøpe sirisser, de de selger i dyrebutikken til tarantellmat, og slippe løs i leiligheten, men er redd de kan inneholde parasitter eller noe annet skummelt. Og så er jeg ikke akkurat spesielt glad i insekter heller da.

Skrevet

Siriser? Åy! Det var kreativt! :fnise: Men jeg tror ikke det er noe særlig vits i altså :fnise:

Hva med å kjøpe da bird? Leker du med henne på riktig måte? Riktig måte.

Skrevet

Tror ikke sirissideen er så veldig lur for meg, men tror kattene hadde likt den. Men den videoen var smart :-) har aldri tenkt på å gi godbit etter leken som belønning! Sånn viftepinnegreie har jeg hatt flere av. Hyperpus har en tendens til å tygge av den tråden på sekunder...

Skrevet

Tror ikke sirissideen er så veldig lur for meg, men tror kattene hadde likt den. Men den videoen var smart :-) har aldri tenkt på å gi godbit etter leken som belønning! Sånn viftepinnegreie har jeg hatt flere av. Hyperpus har en tendens til å tygge av den tråden på sekunder...

Jeg tror at sirisene hadde vært en grei stimuli til hjerne og instinkt slik at hun ikke hadde blitt så nedstemt. Men tror ikke det hadde hjulpet så mye på vekten om ikke du hadde tenkt å kjøpe veldig mange. Hihi.

Jeg har også ei som er tråd makulerinsgmaskin :P men på da bird så er det ikke vanlig tråd, men helt tynn vire då den ikke er så lett å bite av :)

Skrevet

Jeg vil ikke si at du er slem. Vi har to katter som også er en av hver. Den ene er lett, liten og tynn, mens den andre er tung, stor og litt tjukk. De er fra samme kull, men skulle nesten tro at de ikke var det.

Vi har samme matstasjon og begge kattene vet hvordan de bruker den, men den store katten er lat og giddaløs, så hun står for det meste og bare ser på den. Dytter til den litt nå og da, men er ellers lat :ler:

Men har du snakket med dyrelegen om hva du kan gjøre med den tjukke katten? Siden vi har to katter som er som natt og dag, så må vi ha mat som passer dem begge. Man kan jo ikke kjøpe diettmat til katt når man har en av hver størrelse, for å si det på den måten...

Kanskje du kan vise katten hvordan matstasjonen skal brukes? F eks at du bruker potene til katten? Det gjorde jeg. Også er jo aktivitet og lek veldig viktig.

Skrevet (endret)

http://www.petsolutions.com/images/Products/22550745a.jpg

Den heter cat it senses. Kjøpte den hos dyrelegen. :-)

pus har enda ikke skjønt seg helt på den, så hun har fått litt mat utenom. men hun prøver å stjele maten hyperpus får ut da^^

Takk! Skal testes!

Endret av ashera
Skrevet

Oppdaget at den tykke katten min nå har lært seg hvordan matskålen fungerer :-D Håper den har effekt. syns hun bruker kortere tid i matfatet nå enn før.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...