Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid, tipper ca 8uker på vei. Er 21 år og bor hjemme hos foreldrene mine i en kjellerleilighet. Jeg har nettopp hatt 100% jobb fra januar av, men har ikke vært så flink å spare, ( planen var jo ikke at jeg skulle bli gravid..) men kontrakten gikk ut i august, og jeg tenkte at det går greit, siden jeg skal ta 5 eksamener frem til desember som privatist og jeg bor hjemme gratis og får mat. Men nå som jeg er gravid har jeg jo ikke så mye penger og situasjonen blir litt annerledes, jeg har ca 35 000 på sparekonto og det eneste jeg trenger er ting til baby, har alt annet selv + lappen og bil :) Er heller ikke mulighet for meg å få jobb nå,....tviler på noen vil ansette en som er gravid og jeg tror det viktigste er å få ferdig utdannelsen min..

Jeg har snakket med foreldrene mine og jeg skal få bo hjemme gratis, men kan jeg si til NAV at jeg skal betale 5000 i husleige så får jeg støtte fra de, og bare sette de inn på BSU eller sparakonto? Hvis ikke får jeg vel bare 900 kr pluss barnebidrag av pappen..? Vil ikke gjøre noe ulovlig heller...og siden jeg bor hjemme er vel foreldrene mine "forsørge" for mitt bran? det vil jeg ikke at det skal...

har ikke sagt noe til barnefaren ennå, han har dame, de hadde vist et åpen forhold....

Sorry for rotete innlegg men fant ut at jeg var gravid i dag...så er litt lei meg å stressa....

Anonymous poster hash: b6359...154
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt: *stoooor klem til deg* Jeg er på alder med deg og jeg føler jeg kan sette meg noenlunde inn i situasjonen din. Har du tenkt å beholde barnet eller har du vurdert andre muligheter?=)

Du burde nok fortelle barnefaren det om ikke så alt for lenge, men som du sier fant du det først ut ikveld så ta deg litt tid og la det synke inn først..=)

Du kan jo ta en jobb og jobbe en periode frem til termin? Altså- så lenge du klarer:) i og med at du er over 18 så kan ikke NAV kreve at foreldrene dine skal forsørge deg=) Tror du vil få endel stønader o.l. :)

Skrevet

Å si at du betaler husleie for å få ekstra støtte kalles svindel, og nei- det er ikke lovlig. Håper forresten at du egentlig skjønte det selv også.

• Liker 20
Skrevet

Først av alt: *stoooor klem til deg* Jeg er på alder med deg og jeg føler jeg kan sette meg noenlunde inn i situasjonen din. Har du tenkt å beholde barnet eller har du vurdert andre muligheter?=)

Du burde nok fortelle barnefaren det om ikke så alt for lenge, men som du sier fant du det først ut ikveld så ta deg litt tid og la det synke inn først..=)

Du kan jo ta en jobb og jobbe en periode frem til termin? Altså- så lenge du klarer:) i og med at du er over 18 så kan ikke NAV kreve at foreldrene dine skal forsørge deg=) Tror du vil få endel stønader o.l. :)

Skikkelig sympatisk å forelås abort ja..... Jøss.....

Anonymous poster hash: cba99...c35

Gjest Offensive Pie
Skrevet

"Andre muligheter" kan også bety adopsjon.

• Liker 7
Skrevet

Først av alt: kom deg ut i jobb. Du har ingen plikt til å fortelle en potensiell arbeidsgiver at du er gravid, og det synes jo ikke ennå så send ut en haug med søknader. Fag kan du ta opp etter at ungen er født, akkurat nå trenger du penger :) Og det viktigste: Ikke gjør deg til kriminell svindler fordi du skal ha barn. Om du ikke har rett på foreldrepenger får du engangsstønad på rundt 35.000 kr, da må du strekke denne lengst mulig og begynne å jobbe eller begynne på skole når du begynner å gå tom for penger. Det finnes mange støtteordninger for alenemødre, og du får bl.a dobbel barnetrygd og kan få overgangsstønad. Sett deg inn i hva du har krav på, men igjen: ikke prøv å svindle staten.

Masse lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke skjønner at det å lyve til Nav er svindel må du jo være rimelig naiv og dum... Du får jo et engangsbeløp som foreldrepenger.

Du skal vel fortsatt ta eksamener??

Forøvrig høres det fornuftig ut med abort i din situasjon... Er det helt uaktuelt???

Anonymous poster hash: 7cfb4...1bf

• Liker 4
Skrevet

Nei, foreldrene dine er ikke "forsørgere" for ditt barn selv om du bor hjemme. Det er du som er.

• Liker 1
Skrevet

Du har rett på overgangsstønad og en ekstra barnetrygd + barnebidrag når du er alenemor, så pengene trenger du ikke bekymre deg over ennå.

Prøver du å svindle NAV og det blir oppdaget så får du ingen penger, så det ville jeg IKKE prøvd på. Du får uansett rundt 13-14 000,- i mnd vil jeg tippe + Engangsstønaden på 35 000,-. Og når du da bor gratis hjemme bør du ha det ganske greit.

Men uansett om barnefaren og dama har et "åpent forhold" (tipper det er verdens dårligste unnskyldning for å få seg noe, men..) så tipper jeg det blir slutt ganske fort når han får krav om å betale barnebidrag :fnise: (så lenge han er bidragspliktig da? Han må jo ha en viss inntekt, er han student så får du bare minstebidrag i fra NAV).

• Liker 1
Skrevet

Forresten, om du kommer med en kontrakt på at du skal betale 5000,- i husleie, så må det være for å få sosialstønad. For å fortsette å få sosialstønad så må du vise kontoutskrifter. Da vil NAV fort se at du har brukt pengene på sparing eller andre ting til deg selv/barnet.

I tillegg får du null og niks i sosialstønad så lenge du har noe som helst på sparekonto. Har du bil eller andre verdier så må du også regne med å måtte selge den.

Skrevet

Men hvordan er dette med å studere når en er gravid da folkens? Er ikke her ganske gullkantede ordninger? Mener jeg har hørt at det er mange som tar et år de egentlig ikke trenger, bare for å bli gravide da og få mye mer støtte enn om en ikke studerer....? :klo::vetikke:

Anonymous poster hash: e09bc...2bb
Skrevet

Du er ikke klar for dette ansvaret og det du planlegger er svindel. ta abort, kom deg tilbake i jobb eller studier og bli voksen først.

Anonymous poster hash: 1f7e2...9a7
  • Liker 4
Skrevet

Studenter får ikke kr av sosialtjenesten, men kanskje du har krav på dagpenger (spørs hvor mye du jobbet før du begynte i dette siste vikariatet du hadde). Dra på NAV og spør, ta det opp med de ansikt til ansikt fordi da setter de seg mer inn i saken din, isteden for at de stresser på tlf. Får du ikke dagpenger så er det ingenting du kan få av NAV før barnet er født. Om du dropper eksamene så kan du få sosialhjelp, men det fraråder jeg, er veldig lurt å fullføre det man kan av eksamener før man får barn.

Hvis du skulle få sosialhjelp så ikke svindle NAV, det lønner seg ikke. Jeg har jobbet i sosialtjenesten og mange svindlere er oppdaget. Dessuten kan det hende at de mener at 5000kr i husleie til dine foreldre er alt for mye. Men om du allerede har fått pengene fordi det ikke ble oppdaget med en gang at du svindlet så må du betale tilbake og da sitter du igjen med mindre penger mens du må betale. Ingen slipper unna.

Barneutstyr koster ikke 35.000kr om man kjøper ting til normale priser, altså en babyseng til 700kr og ikke til 7000kr. Det er mye som selges brukt og ofte salg i babybutikker. En baby er "billig drift" hvis du fullammer.

MEN prøv å finne deg en jobb! Det må ikke være en fast stilling, om så som tilkallingsvikar 1-2 plasser. Ring rundt til skoler, barnehager, hjemmetjenesten, sykehjem, butikker ol. Og det er garantert noen som vil bruke deg. Ikke nevn at du er gravid før du er ca 5 mnd på vei, for man må informere arbeidsgiver 3 mnd før man går ut i permisjon, og er lurt å gjøre selv om man ikke har fast jobb. Jeg har selv jobbet som tilkallingsvikar og i noen vikariat i 3 år nå og jobbet 80-100% hele tiden, har en utdannelse som det er vanskelig å finne jobb til, og kan ikke ta en hvilken som helst jobb heller pga helsa. Er nå høygravid og er veldig glad for at jeg har jobbet såpass at jeg får foreldrepenger, dvs ca 20.000kr hver mnd i permisjonen min, kontra det å bare få engangssummen på ca 35.000kr.

Som tilkallingsvikar kan du si nei til vakter når du har eksamen og i noen dager før for å pugge til eksamen. Men får du et vikariat så nevn at du skal ha eksamener så du kan få permisjon til det.

Anonymous poster hash: bbc09...eaf
Skrevet

Man får ikke dagpenger heller hvis man er student/elev. Så hun får ikke noe fra NAV før barnet er født hvis hun skal ta eksamener (utenom engangsstønad som kommer noe før).

Skrevet

Man får ikke dagpenger heller hvis man er student/elev. Så hun får ikke noe fra NAV før barnet er født hvis hun skal ta eksamener (utenom engangsstønad som kommer noe før).

Hehe, ja sant det, er litt trøtt på morgenen :P

Anonymous poster hash: bbc09...eaf

Skrevet

Man får 1 år gratis stipend når man er student og har rett på lån og stipend. Les på lånekassen sin hjemmeside. Hvis du ikke er student burde du skaffe deg jobb og du er ikke forpliktet til å fortelle arbeidsgiver så tidlig i svangerskapet og de har ikke lov til å spørre om det. Hvis du nå rekker å være i jobb i minst 6 av de 10 diste mnd før fødselen får du foreldrepenger. Hadde jeg vært deg ville jeg gått for en av de to. Tror ikke man kommer så langt med engangsbetalingen. Men vet at man kan få månedlig støtte som enslig mor, da må du søke om dette.

Skrevet

Hadde jeg vært deg så ville jeg prioritert å bli ferdig med eksamener før barnet blir født. Når barnet blir gammelt nok til å gå i barnehage så søker du deg inn på den skolen du har tenkt på videre.

Det er utrolig viktig at du får ferdig utdannelsen din så du på sikt får deg en god jobb og kan forsørge barnet selv.

Selv om du fortsatt bor hjemme hos foreldrene dine så har du rett på overgangstønad, ei ekstra barnetrygd, og barnebidrag fra barnefaren. Og ikke skriv en falsk husleiekontrakt, det er svindel! Dessuten betaler ikke Nav husleien din, det er det evt en sosialstønad som gjør. Du får også et engangsbeløp på ca 35 000 som du kan bruke til å f.eks kjøpe inn babyutstyr.

Og, si det til barnefaren så fort som mulig.

Skrevet

Takk for svar folkens :)

Det er uaktuelt for meg å ta abort, jeg skal klare dette, 14åringer for barn da skal jeg også klare det :)
Å det men NAV var dumt av meg, jeg burde ikke tenke på det som en mulighet en gang...skal ikke svindle de..:) Tipper barnefaren sa til meg at de hadde et åpent forhold for å få seg noe, men men. Jeg sa det til han i dag, jeg ba han komme til meg, når jeg fortalte det begynte jeg å hulke så sa han at dette skulle vi klare men han sto å klemte meg:), nå baby var rundt et år kunne han begynne å ha h*n annen hver helg :) og komme mye på besøk før h*n var 1 år. Han har en god jobb å tjerer ca 500 000 i året. Dama kommer til å skjelle meg ut, men det driter jeg i! er ikke jeg som har gjort noe galt...Har ringt sykehjem og barnehage nå og er ringevikar der ( har vært det før, men så fikk jeg jo fast jobb) :) Så nå har jeg 5 eksamener med to dager praksis i uken pluss eventuell jobb!

Jeg har mange i familien som har små barn så regner med jeg kan kjøpe noe billig av dem :)

- TS

• Liker 2
Skrevet

what?? jeg foreslo da ikke abort. jeg sa andre muligheter. slik som f.eks. adopsjon. Om hun ikke føler seg klar for å bli mor kan jo det være et godt alternativ for eksempel.

Skrevet

Takk for svar folkens :)

Det er uaktuelt for meg å ta abort, jeg skal klare dette, 14åringer for barn da skal jeg også klare det :)

Å det men NAV var dumt av meg, jeg burde ikke tenke på det som en mulighet en gang...skal ikke svindle de.. :) Tipper barnefaren sa til meg at de hadde et åpent forhold for å få seg noe, men men. Jeg sa det til han i dag, jeg ba han komme til meg, når jeg fortalte det begynte jeg å hulke så sa han at dette skulle vi klare men han sto å klemte meg:), nå baby var rundt et år kunne han begynne å ha h*n annen hver helg :) og komme mye på besøk før h*n var 1 år. Han har en god jobb å tjerer ca 500 000 i året. Dama kommer til å skjelle meg ut, men det driter jeg i! er ikke jeg som har gjort noe galt...Har ringt sykehjem og barnehage nå og er ringevikar der ( har vært det før, men så fikk jeg jo fast jobb) :) Så nå har jeg 5 eksamener med to dager praksis i uken pluss eventuell jobb!

Jeg har mange i familien som har små barn så regner med jeg kan kjøpe noe billig av dem :)

- TS

åå, så godt å høre at du har fått snakke med Barnefar og at han tok det slik han gjorde!=) Dette ordner seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...