Gjest lmari Skrevet 26. april 2004 #1 Del Skrevet 26. april 2004 I disse FlyLady-tider tenkte jeg at vi kanskje kan dele noen gode vaske- og ryddetips med hverandre? Mine er som følger: * Stålull kan brukes til så mangt - skrubbing av komfyren, fjerning av svarte merker på tapet (jepp!), skrubbing av dusjfliser osv. * Sånne gryteskrubber til 10 kroner pakka funker kjempefint til å skrubbe vasken på badet med. * Gamle tannbørster kan brukes til å skrubbe rundt kranene på badet og kjøkkenet. * Jeg har en egen kurv til alle sambos ting som jeg finner overalt. Nøkler, skruer, lapper, mynter, bilstereoer (jepp, fant en på spisebordet i går...). Alt småtteri som er hans, havner i en egen kurv som han selv kan rydde i. * En egen plass til post er også smart. Legg posten dit med en gang du kommer inn døren, så hoper det seg ikke opp på spisebord, kommoder i gangen osv. Jepp, det var de jeg kom på i farten... Noen som har flere tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 26. april 2004 #2 Del Skrevet 26. april 2004 * Jeg har en egen kurv til alle sambos ting som jeg finner overalt. Nøkler, skruer, lapper, mynter, bilstereoer (jepp, fant en på spisebordet i går...). Alt småtteri som er hans, havner i en egen kurv som han selv kan rydde i. Ventepose. Det betyr at alt du ikke helt vet om du trenger, legger du i en pose innerst i skapet. Cluet er å klare å kaste denne posen etter en stund, da... :oops: Jeg bruker det helt bevisst på alt rælet til mannen min. Han påstår at han har det så ryddig rundt seg men nattbordet hans...... I beste Oprah-ånd (sexy soverom) tar jeg innimellom en sjau og lager venteposer av alt kaoset hans. De posene setter jeg så i skapet hans, og det er opp til ham å gå gjennom gamle bilblader, visitkort, taxiregninger, utenlandske sedler, fillete post-it lapper, mynter, gamle klokker *you name it* Det er blitt noen sånne poser nå, han får selv bestemme når de går i søpla! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 26. april 2004 #3 Del Skrevet 26. april 2004 .. vi har tre sånne poser stående på gulvet på soverommet.... Jeg har tilbydt meg å gjøre noe med det, men han vil helst kaste og organisere det selv, sier han.... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 26. april 2004 #4 Del Skrevet 26. april 2004 Det beste ryddetipset jeg har er å betale noen for å vaske hos en en gang i uka. For da MÅ man rydde dagen før vedkommende kommer. Helt sant!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 26. april 2004 #5 Del Skrevet 26. april 2004 * Stålull kan brukes til så mangt - skrubbing av komfyren, fjerning av svarte merker på tapet (jepp!), skrubbing av dusjfliser osv. * Sånne gryteskrubber til 10 kroner pakka funker kjempefint til å skrubbe vasken på badet med. Er du klar over hvordan du riper opp og forringer komfyr, vask og fliser ved å skrubbe med så grove ting som disse svampene og stålull? Ikke si at du bruker Jif Skurekrem i tillegg. Etterhvert vil dette føre til sprekker i overflaten på materialene som dritt og uhumskheter samler seg i. Dermed blir det fortere skittent og mer uhygienisk. jeg bruker mikrofiberkluter sammen med spesialvaskemiddel som hører til klutene. Dette er skånsomt mot materialene det brukes på men gjør det enkelt skinnende rent og hygienisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 26. april 2004 #6 Del Skrevet 26. april 2004 Hm, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Har skrubbet komfyren med stålull i to år, og den ser helt ut som ny... ... bruker ikke Jif Skurekrem da, hvis det hjelper?? Kanskje jeg må revurdere hele stålullen? Men den funker jo så godt... :veldigsur: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Baardsen Skrevet 27. april 2004 #7 Del Skrevet 27. april 2004 I disse FlyLady-tider tenkte jeg at vi kanskje kan dele noen gode vaske- og ryddetips med hverandre? Ja, lytt til JernErna. Rydd og vask mindre, og la kjærligheten vokse og gro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 27. april 2004 #8 Del Skrevet 27. april 2004 Jif og den svampen med skrubbeting på bruker jeg uten å tvile i kjøkkenvasken, og rundt platene på komfyren, og de ekle "skjøtene" mellom vegg og gulv, i dusjen. Men "på det hvite", altså komfyren, badevasken etc, der bruker jeg klut og somregel andre vaskemidler også. Men den svampen er da ikke så grov at det gjør noe, ikke til å sammenligne med stålull i det hele tatt (og derfor dårligere effekt også, blir stålull rundt platene på komfyren når vi skal flytte ja, så utleier får den igjen relativt ren) Og litt jif har da komfyrer og oppvaskkummer tålt i "uminnelige tider", så det tenker jeg vår tåler også. Ikke keramisk topp da, selvsagt. De beste rådene jeg kan tenke meg er vel rett og sett å tenke i FlyLady-ånd. LITT er bedre enn ingenting, det trenger IKKE utføres perfekt, og du skal IKKE måtte gjøre alt på en gang. Og KAST ting som bør kastes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 27. april 2004 #9 Del Skrevet 27. april 2004 Det beste ryddetipset jeg har er å betale noen for å vaske hos en en gang i uka. For da MÅ man rydde dagen før vedkommende kommer. Helt sant!! .. eller hver 14. dag ... det holder det også... (og er verd hvert øre)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 27. april 2004 #10 Del Skrevet 27. april 2004 Har et lurt sengetøy-triks jeg. Når sengetøyet er vasket og rent og skal puttes i skapet, brett sammen dynetrekkene til en passelig stor firkant, legg det ene putavaret oppå og putt alt sammen i det siste putevaret. Lett å finne frem i skapet og lett å hente frem hele sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 27. april 2004 #11 Del Skrevet 27. april 2004 Vi smårydder hele tiden slik at det stort sett alltid er ryddig og fint. Det er mitt beste og eneste tips. Det tar da ikke mye tid å legge ting på riktig plass med en gang, hvorfor la det flyte rundt? Benken og bordet må tørkes over uansett, hvorfor ikke gjøre det med en gang? Oppvasken må inn i oppvaskmaskinen, hvorfor stable den på benken først? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 27. april 2004 #12 Del Skrevet 27. april 2004 Oppvasken må inn i oppvaskmaskinen' date=' hvorfor stable den på benken først?[/quote'] Fordi man ikke har oppvaskmaskin og ikke har tid til å ta oppvasken etter hver kopp som er brukt...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 27. april 2004 #13 Del Skrevet 27. april 2004 Har et lurt sengetøy-triks jeg. Når sengetøyet er vasket og rent og skal puttes i skapet, brett sammen dynetrekkene til en passelig stor firkant, legg det ene putavaret oppå og putt alt sammen i det siste putevaret. Lett å finne frem i skapet og lett å hente frem hele sett. Kjempe smart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeanine Skrevet 27. april 2004 #14 Del Skrevet 27. april 2004 Er du klar over hvordan du riper opp og forringer komfyr, vask og fliser ved å skrubbe med så grove ting som disse svampene og stålull? Ikke si at du bruker Jif Skurekrem i tillegg. Jeg har jobbet noen år med å selge hvitevarer og vi anbefalte alltid å rengjøre keramiske topper med jif skurekrem og en slik svamp som har en hard og en myk side (bruke den harde siden). Vet ikke hvorfor, men det var et tips jeg tok fra de eldre og erfarne selgerene da jeg begynte å jobbe der.. har overført det til min egen komfyr og den er skinnende blank uten riper! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -kebolle Skrevet 2. mai 2004 #15 Del Skrevet 2. mai 2004 Lille Bille, hvor mye gir du for det da? Et annet tips i samme ånd: Inviter folk på besøk ofte.. da MÅ man rydde.. (men ting blir jo stua inn og bort, en må jo få orden i skuffer og skap også). En genial tråd - har dessverre mer bruk for råd enn evne til å gi dem.. (akk, denne evige kampen for å holde orden.. jeg er en bitteliten FLY-baby nå da.. :-)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 2. mai 2004 #16 Del Skrevet 2. mai 2004 Må innrømme at jeg synes det å svare på "har du ryddetips" med "rydd hele tiden" er dust. Spesielt for oss som ALDRI klarer det (er lat som f***) Mine ryddetips er basert på at du må tenke praktisk og hvordan du fungerer hjemme. Eks. er at du har ikke skittentøyskurven på badet hvis du alltid skifter på soverommet osv. Jeg har en liten, lav kurv på kommoden ved inngangen der jeg legger nøkler osv med en gang jeg kommer inn (derfor leter jeg aldri etter nøkkelen når jeg skal ut igjen). Legger også lommebok osv der hvis jeg har den i lomma. Øverste skuff i kommoden i gangen er til hundeposer og stasj, så det ikke ligger og flyter Har hengt opp knagg i gangen til hundebånd, så de ikke flyter rundt. Har kjøpt en kurv på Åhlens som er litt større enn en tabloidavis. Den står på kjøkkenet og alle gamle aviser, reklame osv. går opp i der. Lett å ta med seg til papirinnsamlingskassa når den er full (og aviser flyter ikke, vil mannen ha en gammel avis, leter han der). Og det aller, aller beste tipset: KAST! Ta raid og kast klær, bøker, ting og tang. Utrolig hva som samles opp. Kvitt deg med alt du ikke bruker. Da får du plutselig plass i skapet ditt, bokhylla di osv (PS, leverer til loppemarked og Fretex og sånn altså). Har alltid en bunke nederst i skapet med klær som skal gå til fretex, en boks i boden som jeg putter ting som skal til loppis osv. Så når jeg finner en liten ting jeg ikke bruker, kvitter jeg meg med det. Og ja - det er lov til å kvitte seg med bøker også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Estrela Skrevet 2. mai 2004 #17 Del Skrevet 2. mai 2004 Jeg ble en FlyBaby i ettermiddag. Nå er vasken min skinnende ren! :oops: :oops: Mine beste tips som jeg har "lagret" i hjernebarken fra før, og som vi oftest følger her i huset, er: -putt oppvask inn i maskin/ ta oppvask med en gang etter et måltid -vask over kjøkkenbenker og komfyr før du legger deg (skitne kjøkkenflater = uhygienisk) -rydd og vask kjøleskapet minst en gang per mnd, kast gammel og utdatert mat (lite er eklere enn grønn, slimete ugjenkjennelig gøgge, sure melkeprodukter osv. i det samme skapet man oppbevarer mye av maten sin!...) -hold søppelskap/-bøtte rent (tanken på eventuell rotte-/insektinvasjon får meg i gang med denne drittjobben!...) og ta søpla ut hver eneste dag -ta unna klesvask hver dag -ikke legg klær i sofaen eller på stoler, klær har fem steder de kan være: I vaskemaskin, i tørketrommel, på tørkestativ, i skittentøyskurv eller i klesskapet. Alle andre steder er ikke egnet for klær. -Rydd i og kast gammel make-up, slitte/hårfiendtlige hårstrikker, utgamle kremer og andre saker som har en tendens til å hope seg opp på badet. Jeg oppbevarer uåpnede kontaktlinsepakker og mensbeskyttelse (O.B, bind) i klesskapet mitt i en liten eske, så tar de ikke opp plass på badet. -Har en blå arkiv-ting på kommoden i gangen; der legges dagens post når jeg kommer inn døra om ettermiddagen. Nøkler går rett i øverste kommodeskuffe, så vet jeg alltid hvor de ligger. -Vesker/barnehagesekk osv. pakkes kvelden før! (Bortsett fra matpakke, da) -Mobiltelefon lades på kjøkkenet om natta, så jeg husker å ta den med om morgenen. Lader jeg den på soverommet glemmer jeg den alltid igjen hjemme. -Ikke la tomflasker stå på kjøkkenbenken. Samle sammen alle panteflasker og pant dem jevnlig, før de flyter over det hele. Kast alle flasker som ikke kan pantes. (Og nei, fine glassflasker er ikke så pene når de er tomme, så kast!) -støvsuge 2-3 ganger i uka, moppe gulv 1 gang i uka, så ser det alltid fint ut. Da husker jeg ikke flere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 2. mai 2004 #18 Del Skrevet 2. mai 2004 Må innrømme at jeg synes det å svare på "har du ryddetips" med "rydd hele tiden" er dust. Spesielt for oss som ALDRI klarer det (er lat som f***) Det som passer for meg passer ikke alltid for deg, - og motsatt. Hos oss er det stort sett alltid ryddig, enda vi nesten aldri rydder. Er bare en vane jeg har, jeg slenger ikke fra meg ting der de ikke skal være. Tenker ikke besvis at "oj, jeg må legge ting der de skal være så det ikke blir rotete", bare gjør det uten å tenke meg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 2. mai 2004 #19 Del Skrevet 2. mai 2004 Ta en kjapp rydderunde 5 minutter hver kveld. Sett gjerne på klokkealarm. Finn ut hvilken kategori rotet tilhører (aviser, klær osv) og lag systemer som passer for deg og dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 3. mai 2004 #20 Del Skrevet 3. mai 2004 For oss hjelper det å ha "det bakenforliggende" (som jeg kaller det) i orden. Det vil si at det må være orden på vaskerommet for eksempel. For at skittentøyet ikke skal ligge rundt omkring og flyte må det være lett fremkommelig på vaskerommet (eventuelt badet om man vasker tøy der). Det må også være system i søppelordninga. Hvis papirsøppelet har fast plass er det enkelt å kaste det der i stedet for å la det ligge på stuebordet og slenge. Tomflasker må også ha en fast plass. Her om dagen gjorde jeg en jobb på vaskerommet. Vi har et lite vaskerom, men fy så mye mer praktisk det ble med en diger hylle på ene veggen og med mange spikre hvor jeg henger poser til ulike ting, blant annet tomflasker, glassavfall, søppel ala tomme vaskepulverposer, lo fra tørketromla og så videre. I tillegg har jeg papirsøppelsekken der inne. Gjett om det hjelper med orden som dette! Måtte det vare... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå