AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #1 Skrevet 11. september 2013 Tenker selv å rette masteren min mot kommunikasjonsbransjen. -Noen som jobber innen kommunikasjonsbransjen? -Hilken utdanning har dere og er det "lett" å få jobb? -Hvordan er arbeidsdagen og jobben generelt? -Lønn? Takker på forhånd for gode tips! Hilsen en som nettopp har begynt på master og håper på jobb etter endt studier:) Anonymous poster hash: 3cc72...92b
tko074 Skrevet 12. september 2013 #2 Skrevet 12. september 2013 Ingen som jobber innen kommunikasjonsbransjen??
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #3 Skrevet 12. september 2013 Nei, jeg jobber med muring. Anonymous poster hash: 51685...c00 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #4 Skrevet 12. september 2013 Har master i det, men får ikke jobb i middels stor norsk by. Jobber i IT-bransjen. Anonymous poster hash: 4a7c6...e30
Juliette Skrevet 12. september 2013 #5 Skrevet 12. september 2013 Jeg jobber som det, lønna er veldig ok (530.000) men mitt inntrykk er at det er en del pm beinet. Man bør enten ha erfaring fra media eller PR/informasjonsbransjen i tillegg til mastergrad. Kontaktnettverk er også viktig.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #6 Skrevet 12. september 2013 Jeg jobber som det, lønna er veldig ok (530.000) men mitt inntrykk er at det er en del pm beinet. Man bør enten ha erfaring fra media eller PR/informasjonsbransjen i tillegg til mastergrad. Kontaktnettverk er også viktig. Hva er det du har master i? Anonymous poster hash: afe7a...b2a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #7 Skrevet 12. september 2013 Jeg jobber med noe tilsvarende, og er aktiv arbeidssøker på kommunikasjonsrådgiverstillinger. Har søkt endel det siste året, og det er alltid minst 100 søkere på jobbene, jeg har vært borti at de har fått inn over 300 søknader. Så det er mange om beinet. En master er vel og bra, men prøv så godt du kan å få noe praktisk erfaring mens du studerer. Bli med i studentavisa, mange krever/ønsker journalistisk erfaring. Få deg gjerne deltidsjobb i en kommunikasjonsavdeling eller lignende, selv om du bare gjør drittjobber stiller du uansett sterkere enn uten noe erfaring. Anonymous poster hash: e3c01...7d8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #8 Skrevet 12. september 2013 Sånne jobber er bare for folk med (veldig relevant og solid) erfaring fra media. Har jobbet som journalist i NRK (Dagsrevyen) selv og mye mer, og søkt et par slike kommunikasjonsrådgiverstillinger. Det var 200 søkere den ene gangen. Anonymous poster hash: 7517b...1f7
Juliette Skrevet 13. september 2013 #9 Skrevet 13. september 2013 Jeg har noen fag fra høyskole og master i ledelse, men det er erfaringen min (jobbet i store aviser og magasiner, samt hatt et par lederjobber) som har gjort at jeg fikk jobben. 1
tko074 Skrevet 13. september 2013 #10 Skrevet 13. september 2013 Okey... Ikke noe å satse på med andre ord? tenkte litt at det kanskje kunne være min greie (liker å skrive) og en fin ting å vinkle masteren min på siden jeg tar en humanistisk master som ikke i seg selv gir de beste jobbmulighetene:/ Så interesserer jeg med også for sosiale medier, som er det jeg skal rette oppgaven min mot. Tenker litt at jeg kan søke på det meste av stillinger innen kommunikasjon og i hele landet så bedrer jeg i allefall mulighetene en smule:) Men tenker det sikkert også er andre stillinger innen kommunikasjon enn kommunikasjonsrådgiver-stillinger.
tko074 Skrevet 13. september 2013 #11 Skrevet 13. september 2013 Juliette: Hvordan fikk du først erfaring og hvor fra? Er så vanskelig å få publisert det man skriver og er man heldig, blir det stort sett bare et innlegg/kronikk som man oftest ikke får betalt for:/ Er sååå vanskelig å komme seg inn i mediebransjen. Er det "så viktig" med erfaring fra studentaviser ol eller blir det bare sett på som en liten greie som "alle" har drevet med en gang?
tko074 Skrevet 13. september 2013 #12 Skrevet 13. september 2013 Hvilken utdanning har dere? Er det innen medier? 1
Juliette Skrevet 13. september 2013 #13 Skrevet 13. september 2013 Jeg ønsker ikke å skrive detaljert om bakgrunnen min, tror det kan være lett å kjenne meg igjen, men send gjerne PM. All praksis er god praksis, og man må begynne et sted. Gratismagasinet som Spirit, Inmagasinet, Massiv og Studentmagasinet Campus søker ofte nye frilansere. Så lenge du skriver relativt greit får du som regel prøve deg på et oppdrag eller to. Når det er sagt, ville jeg nok jobbet litt mer med formuleringsevnen hvis jeg var deg. Du har en del ufullstendige setninger og mangler flyt i språket noen steder. Hvis det er fordi du skriver raskt og enkelt her er det bare å se bort fra dette, slurver selv til tider når jeg skriver på nett. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #14 Skrevet 13. september 2013 Tenker selv å rette masteren min mot kommunikasjonsbransjen. -Noen som jobber innen kommunikasjonsbransjen? -Hilken utdanning har dere og er det "lett" å få jobb? -Hvordan er arbeidsdagen og jobben generelt? -Lønn? Takker på forhånd for gode tips! Hilsen en som nettopp har begynt på master og håper på jobb etter endt studier:) Anonymous poster hash: 3cc72...92b Jeg jobber som informasjonsrådgiver, men har i tillegg en del arbeidsoppgaver som faller under områdene profilering og markedsføring. Jeg var heldig og fikk en del gode deltidsjobber i reklame- og mediebransjen i studietida som har vært fantastiske døråpnere. Jobbet også som prosjektleder for et anerkjent reklamebyrå siste året jeg studerte. Jeg har bachelorgrad i journalistikk, men har bygget på med blant annet årsstudium i økonomi, foto og litteraturstudier. Arbeidshverdagen min er hektisk, men jeg er veldig glad for at jeg begynte i informasjonsbransjen og ikke som journalist - skal jeg sammenligne med dem har jeg det ikke stressende i det hele tatt. Jeg inngår i et team på tre stk, og vi har alle ansvar for ulike deler av informasjonsstrømmen (stor internasjonal organisasjon). Jeg er ansvarlig redaktør for medlemsbladene og jobber også mot markedsavdelingen. Kollegaen min er ansvarlig for sosiale medier, mens en siste kollega arbeider hovedsaklig med å skrive pressmeldinger og mer PR-rettet virksomhet. Lønna er helt ok, jeg har noen års arbeidserfaring og burde kanskje blitt mer kompensert for det, men det er så mange om beinet at man ikke kan være altfor kresen. Tjener rundt 540.000 i året, får ikke overtidsbetalt, men kan avspasere når jeg måtte ønske. Har i tillegg god pensjonsordning, konkurransedyktige forsikringer og får mulighet til å trene (betalt) i arbeidstida. Har også fri telefon. Alt i alt veldig fornøyd. Hvis du søker på finn.no, ser du at det kreves relevant erfaring fra medie- eller informasjon/PR-bransjen. Student- og gratismedier faller neppe under den beskrivelsen, men det er en god vei å komme seg inn i mediebransjen på. Vet om flere jeg studerte sammen med som fikk sommervikariater i de store mediene på bakgrunn av artiklene de publiserte i studentaviser og lignende. Personlig har jeg større tro på å ta kontakt med lokalavisa og komme seg inn i journalistikken på den måten. De fleste lokalaviser har behov for frilansere og du lærer masse de første årene. Vil ikke påstå at det er lett å få jobb, har fem bekjente som er på jobbjakt, to av dem har holdt på siden februar uten å få napp. Mange dyktige mennesker konkurrerer om de beste jobbene, iallfall om man ønsker en stilling med litt ansvar. Uansett må du nok regne med å arbeide deg oppover i pyramiden, for eksempel ved å begynne som PR-medarbeider/assistent i PR-byrå, markedskoordinator eller juniorkonsulent i kommunikasjonsbransjen. Det er dårlig betalt og lange dager, men hvis du er dyktig og står på får du som regel igjen for det til slutt. Anonymous poster hash: f8384...940
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #15 Skrevet 13. september 2013 Tenker selv å rette masteren min mot kommunikasjonsbransjen. -Noen som jobber innen kommunikasjonsbransjen? -Hilken utdanning har dere og er det "lett" å få jobb? -Hvordan er arbeidsdagen og jobben generelt? -Lønn? Takker på forhånd for gode tips! Hilsen en som nettopp har begynt på master og håper på jobb etter endt studier:) Anonymous poster hash: 3cc72...92b Åh, spar meg. Finnes det mer meningsløse jobber enn å være såkalt "kommunikasjonsrådgiver?" Men du vil nok bli det kun fordi de som "jobber" med dette, blir millionærer på kort tid. Men tilfører det samfunnet noe, er det en nyttig jobb, skaper man noe? Nei, totalt meningsløst. Håper flere og flere innser hvor snylteraktig denne "bransjen" er og gjør dem alle arbeidsløse. Anonymous poster hash: 31ab7...5df
tko074 Skrevet 14. september 2013 #16 Skrevet 14. september 2013 Okey, er absolutt ikke et yrke "uten nytte" til opplysning. Er mange bedrifter som kan dra god nytte av denne typen kompetanse. Kunnskap om kommunikasjon og bruk av sosiale medier er i ferd med å bli et minimumskrav for de fleste bedrifter:) Er mange yrker som ikke er såkalt "nevenyttige" men som det likevel er stort behov for. Når alt kommer til alt trenger man førskolelærere, lærere, sykepleiere osv, men alle kan ikke "skli" inn i slike yrker enkelt og greit fordi det ikke passer alle og fordi vi også trenger andre typer eksperter i samfunnet vårt:) Når man selv står fritt til å velge sin utdanning og karriere så velger jeg ikke et "ok" yrke bare fordi jeg vet jeg får jobb.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2013 #17 Skrevet 15. september 2013 -Noen som jobber innen kommunikasjonsbransjen? Jeg jobber innen kommunikasjon. Sitter i markedsavdelingen i en stor internasjonal organisasjon. Har ansvar for intranet, interninfo, nettsider, PR, beredskap og sosiale medier. -Hilken utdanning har dere og er det "lett" å få jobb? Har nix utdannelse innen området, men det har ballet på seg via en it og økonomiutdannelse. Har jobbet i store mediehus som TV 2, som journalist innen it i studietiden, og som rådgiver i konsulentbransjen tidligere. Dette er ikke en jobb man kan ta på seg som nyutdannet, dessverre. Da jeg søkte jobb i TV 2 var det 400 søkere, som journalist 200 søkere og stillingen jeg har nå hadde over 90 søkere. Så det er mange om beinet, men ikke umulig å nå opp:-) -Hvordan er arbeidsdagen og jobben generelt? Verdens beste jobb! Ville ikke byttet den for alt i verden. Veldig ufortutsigbar og til dels lange dager, men det gir også enormt mye påfyll i form av personlige og faglige utfordringer. -Lønn? Ikke noe å bli millionær av, men helt anstendig. ca 650K Anonymous poster hash: 7e9b6...847 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå