kamel Skrevet 11. september 2013 #1 Skrevet 11. september 2013 Jeg har en veninne som får hjelp fra kommunen. Hun er tante til 2 barn, men hun får ikke lov til å passe dem, begrunnelsen er at hun får hjelp fra kommunen. De sier at de kan ringe barnevernet hvis de finner ut at hun gjør det. Jeg syns dette er veldig rart, Hun er jo kjempeflink med barn, det har hun alltid vært. Står det noe i loven om dette? Eller kan dette være noe de som hjelper henne bare har funnet på? Hva tror dere barnevernet hadde sagt om det hvis de ble kontaktet?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #2 Skrevet 11. september 2013 hva i alle dager mener du med hjelp fra kommunen? Altså ikke sosialkontoret, men kommunen? Som i at man har assistenter selv? og ikke klarer hverdagen uten hjelp...? Anonymous poster hash: 3432a...b14 7
kamel Skrevet 11. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 11. september 2013 hun bor i kommunal bolig, de som jobber der er miljøterapeuter, vernepleiere osv.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #4 Skrevet 11. september 2013 Jeg har en veninne som får hjelp fra kommunen. Hun er tante til 2 barn, men hun får ikke lov til å passe dem, begrunnelsen er at hun får hjelp fra kommunen. De sier at de kan ringe barnevernet hvis de finner ut at hun gjør det. Jeg syns dette er veldig rart, Hun er jo kjempeflink med barn, det har hun alltid vært. Står det noe i loven om dette? Eller kan dette være noe de som hjelper henne bare har funnet på? Hva tror dere barnevernet hadde sagt om det hvis de ble kontaktet? Jeg vil tro de har en faktisk, faglig begrunnelse for det. Kanskje er hun ute av stand til å vurdere hva som er farlig for barn (selv om hun ikke vil dem vondt), kanskje kan hun glemme at de er der ++? Anonymous poster hash: f9f7f...1b6 6
Gjest navnelapp Skrevet 11. september 2013 #5 Skrevet 11. september 2013 hun bor i kommunal bolig, de som jobber der er miljøterapeuter, vernepleiere osv. Viss ho bur i ein omsorgsbolig med folk som har ettersyn med henne av ulike grunnar har ho kanskje ein diagnose av ein eller annan sort? Då er det ikkje det at ho får hjelp av kommunen som gjer at ho ikkje kan passe barn, men at ho kanskje ikkje er ansvarleg nok ift diagnosen sin. Men no spekulerer eg berre, du må kome opp med meir faktum om henne og hennar situasjon for at det skal vere grunnlag for å seie noko om dette. 15
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #6 Skrevet 11. september 2013 Det er jo stort sett rusmisbrukere eller tung psykiatri ( Schiofren, osv) som bor på sånne omsorgssentre, med andre ord mennesker som ikke har evne til å ta vare på seg selv, hadde hun dama hatt den evne ville ikke hun vært kvalifisert for å bo på et sånt sted. Akkurat hva er det du mener er så merkelig med at man ikke får være barnevakt når man samtidig er så lite egnet til å ta vare på seg selv at man har blitt kvalifisert og fått innvilget plass på et sånt sentre? Anonymous poster hash: d95e5...93a 8
kamel Skrevet 11. september 2013 Forfatter #7 Skrevet 11. september 2013 Hun er ikke rusmisbruker eller noe av delene, hun trenger bare litt ekstra hjelp i hverdagen, helt vanlige ting. Hun har asperger syndrom, men det skulle man nesten ikke tro. Hun er egentlig veldig oppegående og vurderer å si fra seg hjelpen. 1
ViljaH Skrevet 11. september 2013 #8 Skrevet 11. september 2013 Hvis hun ikke klarer å passe seg selv, så er det jo rart om hun tar på seg barnepass. Da blir det jo til at søsteren får gratis barnevakt i kommunens vernepleiere.. 13
#Sunrise Skrevet 11. september 2013 #9 Skrevet 11. september 2013 veldig vanskelig og si når vi ikke kjenner henne, fordi har du sett en med aspergersyndrom så har du sett en:P jeg kjenner folk som har aspergersyndrom som er foreldre. 1
Gjest Blomst83 Skrevet 11. september 2013 #10 Skrevet 11. september 2013 Det er jo stort sett rusmisbrukere eller tung psykiatri ( Schiofren, osv) som bor på sånne omsorgssentre, med andre ord mennesker som ikke har evne til å ta vare på seg selv, hadde hun dama hatt den evne ville ikke hun vært kvalifisert for å bo på et sånt sted. Anonymous poster hash: d95e5...93a Det der stemmer ikke. Har ganske god kunnskap om omsorgsboliger, og der bor det personer av alle slag.
ViljaH Skrevet 11. september 2013 #11 Skrevet 11. september 2013 ..."fordi har du sett en med aspergersyndrom, så har du sett en Fantastisk! Den låner jeg senere en gang 1
kamel Skrevet 11. september 2013 Forfatter #12 Skrevet 11. september 2013 Det eneste som hindrer henne er diagnosen. Så klart, jeg kan ikke vite alt mulig om henne. Men likevel kjenner jeg henne såpass godt at jeg kunne fint latt henne passe mitt barn. Men de ser jo ikke hver enkelt person på sånne steder, de ser bare det som er reglene har jeg intrykk av.
Rotemor Skrevet 11. september 2013 #13 Skrevet 11. september 2013 (endret) Mener du passe dem som i dagmamma? eller mener du ha de noen timer på besøk? Det er to vidt forskjellige ting. Edit: skrivefeil. Endret 11. september 2013 av Rotemor
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #14 Skrevet 11. september 2013 Hvis en person ikke har "boevne", dvs. klarer å ta vare på seg selv, så kan det være uforsvarlig hvis den personen har omsorg (i en kort periode) for små barn. Hvis foreldre overlater barnet/barna sine til personer uten "boevne", så kan det i spesielle tilfeller regnes som omsorgssvikt fra deres side. Loven dette kommer under er barneverntjenesteloven. Anonymous poster hash: bbbff...f12 9
Gjest Blomst83 Skrevet 11. september 2013 #15 Skrevet 11. september 2013 Man kan fint greie å ta vare på seg selv selvom man bor i omsorgsbolig!
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #16 Skrevet 11. september 2013 Eller kan dette være noe de som hjelper henne bare har funnet på? Hva tror dere barnevernet hadde sagt om det hvis de ble kontaktet? Det er umulig å vite hva Barneverntjenesten ville ha gjort, da det kommer an på vurderingene til de som hjelper henne. Hvis de melder bekymring på grunnlag av at hun f.eks. fungerer på nivå med en 7-åring, og foreldrene har overlatt en 1-åring i noen timer helt alene med henne, regnes det som uforsvarlig. Barneverntjenesten vil da opprette en undersøkelse, der man bl.a. innkaller foreldrene til samtale. Hva som skjer videre avhenger bl.a. av hva som fremkommer i den samtalen. Anonymous poster hash: bbbff...f12
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #17 Skrevet 12. september 2013 Får hun ikke lov med kommunen, med de som er støttekontaktene hennes eller foreldrene til tantebarna...? Anonymous poster hash: 3432a...b14 1
Gjest navnelapp Skrevet 12. september 2013 #18 Skrevet 12. september 2013 Man kan fint greie å ta vare på seg selv selvom man bor i omsorgsbolig! Ehhh... er det ikkje difor ein bur i omsorgsbustad då? 14
Gjest Blomst83 Skrevet 12. september 2013 #19 Skrevet 12. september 2013 Eh nei. Det finnes omsorgs boligere i alle grader. Så igjen, nei.
Gjest navnelapp Skrevet 12. september 2013 #20 Skrevet 12. september 2013 Eh nei. Det finnes omsorgs boligere i alle grader. Så igjen, nei. Men viss det jobbar miljøterapeutar og assistentar der så må vel det vere fordi dei som bur der har eit hjelpebehov? Det kan ikkje vere slik at eg kan få ein slik bustad fordi eg slit med å få orden på skittentøy og middagslaging? 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå