Gå til innhold

Vil samsove - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har poden lagt i egen seng siden vi kom hjem fra sykehuset, da han ikke sov godt og hadde flere oppvåkninger når han sov oppi hos oss. Jeg fikk heller ikke sove noe særlig.

Nå er han snart 1 år og sover hele natten i egen seng. Veldig deilig, og jeg er selvfølgelig glad for at han ikke er avhengig av samsoving.

Alikevel tenker jeg litt på det at jeg ikke kommer til å ha de gode minnene med at han sover inntil meg, og er litt lei meg for at vi ikke har hatt det sånn..

Nå klarer han ikke å sove inntil meg, han skjønner liksom ikke at han skal sove og ligger bare og tuller.

Spørsmålet mitt er vel om det er flere som har følt på dette og om det evt er noen som har erfaringer fremover. Vil han kunne klare å sove sammen med meg etter hvert?

Tenker f.eks. hvis pappaen skal på jobb og må sove borte eller hvis han er syk. Hadde vært så godt å ha ham oppi hos meg da.. Da tenker jeg vel etter hvert når han blir så stor at man kan snakke litt med ham. (Og han ikke er i fare for å trille ut av senga)

Anonymous poster hash: fd514...d4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo flytte ham inn til deg etter at han har sovna? Så kan dere våkne opp sammen?

Skrevet

Jeg klarte ikke samsove med min nyfødte, ingen av oss sov noe godt da...

Hun er nå 21 måneder, og vi har samsovet en del siden i sommer. Det har vært en tilvenningssak for min del, de første nettene har vært ganske så søvnløse. Nå går det greit for min del, datteren min har sovet kjempegodt. Og ja, det er koselig, for jeg våkner opp om morgenen ved at datteren min synger for meg, og koser på meg.

Gjest Conradine
Skrevet

Jeg klarte ikke samsove med min nyfødte, ingen av oss sov noe godt da...

Hun er nå 21 måneder, og vi har samsovet en del siden i sommer. Det har vært en tilvenningssak for min del, de første nettene har vært ganske så søvnløse. Nå går det greit for min del, datteren min har sovet kjempegodt. Og ja, det er koselig, for jeg våkner opp om morgenen ved at datteren min synger for meg, og koser på meg.

Jeg kan ikke fatte at man bruker tid på tilvenne barnet til å sove med foreldrene når barnet roer seg og sover godt i egen seng?

Gjør man det bare for å tilfredstille sine egne behov for nærhet og kos da?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke fatte at man bruker tid på tilvenne barnet til å sove med foreldrene når barnet roer seg og sover godt i egen seng?

Gjør man det bare for å tilfredstille sine egne behov for nærhet og kos da?

Jeg ser at innlegget mitt "ikke henger på greip", slik er det når man skal være på KG, samtidig som man skal kle på barn og pusse tennene selv :fnise:

Grunnen til at vi har samsovet en del i sommer er fordi hun ikke har sovet godt i egen seng. Vi la henne i egen seng helt fra hun var ny, og har hatt minimalt med skikkelig tøffe netter.

Men noe skjedde i sommer, som gjorde at hun kunne våkne opp i panikk/redsel, og uansett hva vi gjorde så hjalp det ikke. Vi kunne sitte i timesvis og se på at hun nesten sov, men så fort vi var på vei ut av rommet så begynte hun å gråte igjen. Det er i slike tilfeller jeg til slutt kastet inn håndkle, og la henne i min seng. At jeg ikke fikk sove da gjorde egentlig ikke store forskjellen, for jeg hadde ikke fått sove noe særlig med henne i egen seng.

August har vært fyllt med barnehagestart, nytt sted og bo OG masse sykdom, og da har hun hatt mange tøffe netter. Siden jeg etterhvert har lært meg å sove ved siden av henne så har jeg heller valgt å ta henne med inn til meg hvis hun våkner opp midt på natten og er redd/veldig lei seg / vanskeligere å roe ned enn litt vann, kos og sang.

Så poenget mitt (som jeg skjønner godt ikke kom noe godt fram i innlegget mitt :fnise: ) er at det ER slitsomt å samsove iallefall i begynnelsen, men at du må ikke tro at "all hope's lost" bare fordi du ikke samsov med din nyfødte, for det kommer en haug med andre muligheter når de blir eldre, og er redde og/eller syke.

Men det er koselig å våkne opp av at datteren din koser deg på armen, selv om du sovna for en time siden for første gang :fnise: (Men jeg foretrekker absolutt å sove alene!)

Endret av Niennas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...