Gå til innhold

Pusse opp badet litt og litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt meg en leilighet. Der jeg må pusse opp badet. Jeg hadde tenkt å ta det om 1-2 år. Men det ser ut som det brenner litt mer enn jeg trodde!

Badet må strippes. Opp med gulv, åpne vegger, ligge varmekabler, flislegge, opp med skaper og skyvedør i dusjen.

Må alt gjøres med en gang? Eller kan jeg strippe badet, varmekabler og flislegge. Og så klare oss med noen kommoder på badet til jeg har penger til å kjøpe skaper og speil?

Hva er dyrest med å pusse opp bad?

Anonymous poster hash: 93171...cd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kjøpt meg en leilighet. Der jeg må pusse opp badet. Jeg hadde tenkt å ta det om 1-2 år. Men det ser ut som det brenner litt mer enn jeg trodde!

Badet må strippes. Opp med gulv, åpne vegger, ligge varmekabler, flislegge, opp med skaper og skyvedør i dusjen.

Må alt gjøres med en gang? Eller kan jeg strippe badet, varmekabler og flislegge. Og så klare oss med noen kommoder på badet til jeg har penger til å kjøpe skaper og speil?

Lurt å se til at man også har penger til nødvendig utbedring før man kjøper hus! Dårlig planlegging.

• Liker 1
Skrevet

Lurt å se til at man også har penger til nødvendig utbedring før man kjøper hus! Dårlig planlegging.

Ja, det var jo hjelpsomt. Hun sier jo at det var verre enn hun trodde først.

• Liker 2
Skrevet

Badet er fra 70-tallet. Ingen hast å pusse opp før om 1-2 år.

Men så ser det ut som de har dusjet rett på gulvbelegg og tapet, for så å flislegge halve veggen opp og sitte inn et dusjkabinett. Hva som skjuler seg bak de flisene gruer jeg meg til å se! :(

Derfor vil synet bak flisene avgjøre hvor mye det haster! Det var ikke planen min.

( Dette er en blokkleilighet! )

Skrevet

Kaster meg i tråden og lurer på det samme med kjøkken! Det går fint å bytte kjøkkenskapene og ventilator oppe først. Og så ta det ned etterhvert?

Skapende mine oppe er blitt så utrolig stygge i forhold til de nede. Og når jeg først tenker på å bytte, så kan jeg like gjerne modernisere de litt! :) Men var heller ikke min plan å pusse opp nå. Og da kan litt og litt være en løsning!? :)

Takk for svar! :)

Skrevet

Så lenge du kan leve med noen kommoder ville jeg nok begynt med det som haster mest. Generelt er vel badet det dyreste rommet å pusse opp, venter selv på å vinne i lotto så vi kan pusse opp vårt :(

Å rive ned tror jeg ikke er så kostbart, heller ikke å kjøpe fliser...slikt kan man alltids få billig, men det er vel selve arbeidet og fagfolka som koster.

Men dersom du har råd til dette, men må vente med selve møbleringen ser jeg ikke noe problem i at du tar det litt å litt.
Håper det ikke er så ille som du frykter, lykke til med oppussing :)

Skrevet

du vet at de har baderomsinnredning på ikea? Og at det er en brøkdel av prisen ift hva du kommer til å bruke på rørlegger, murer, evt elektriker, og materialene :)

Skrevet

Er en del regler mener jeg, alt etter på hvor gammelt huset er, om det er i 1 etg eller høyere oppe, og hvilken standard som er på eksisterende rør, varmekabler, elektrisitet og sånt.

Tror nok du rett og slett må få en som kan med det til å se kjapt på det så du vet hva grunnarbeidet vil komme på. Der er ikke mulig å ta noen snareveier for å spare. ( mens innredning går an å kjøpe brukt/billig å spare lapper på. )

Anonymous poster hash: de071...dd5
Skrevet

Da vi pusset opp, var det absolutt rørleggeren som var dyrest. Innredning og fliser var ingenting i forhold til rørleggeren. Han var bare innom noen få ganger, mens murerne som var der en uke, tok ikke like ublu timespris.

Vi la ut prosjektet på finn.no mine oppdrag, og det var flere som var interessert. Vi valgte de som var rimeligst (og selvfølgelig godkjente fagfolk)

Anonymous poster hash: c2e88...e84
Skrevet

Det dyreste er håndverkere!

Vårt bad på ca 10-12 m2 kostet ca 250'.

Vet ikke størrelsen på ditt, men har vel aldri hørt om noen som har brukt under 100'.

Jeg hadde ikke turt å gjøre litt og litt på et vad, med fukt osv.

Hent inn tilbud, og ta det derfra.

Anonymous poster hash: 8102b...a52

Skrevet

Ja, det var jo hjelpsomt. Hun sier jo at det var verre enn hun trodde først.

Da har hun ikke undersøkt nok før hun la inn det høyeste budet. Man kjøper ikke bolig uten å ha penger til nødvendig utbedring.

• Liker 1
Skrevet

Typen min er rørlegger, allikevel kommer badet vårt på ca 7 kvadrat til å koste et sted mellom 100 og 200 000.

Bad er dyrt, og mye må gjøres samtidig.

Innredning kan selvsagt vente.

Men er det mur? For da er det ikke sikkert det er noe problem at man har dusjet rett på veggen.

Anonymous poster hash: 17de8...2dc
Gjest Allergikeren
Skrevet

Greit nok det. Men hva gjør hun nå da? Selger og venter med å kjøpe til hun til enhver tid har stor nok bufferkonto til totalrenovering? Selv i nye hus kan det jo oppstå omfattende situasjoner ... Jeg har funnet ut at det hjelper ikke å snakke om hva man burde ha gjort, når faktum er at det ikke ble slik.

Grunnarbeidet som vegger og gulv må du nok ta samlet, ja. Men det er også det dyreste. Møbler kan man fint ta pø om pø, det er slik vi gjør det. Det nødvendige og grunnleggende først og så fort som mulig, og det estetiske senere. Det tar tid, men det tar tid å spare også.

Skrevet

Greit nok det. Men hva gjør hun nå da? Selger og venter med å kjøpe til hun til enhver tid har stor nok bufferkonto til totalrenovering? Selv i nye hus kan det jo oppstå omfattende situasjoner ... Jeg har funnet ut at det hjelper ikke å snakke om hva man burde ha gjort, når faktum er at det ikke ble slik.

Grunnarbeidet som vegger og gulv må du nok ta samlet, ja. Men det er også det dyreste. Møbler kan man fint ta pø om pø, det er slik vi gjør det. Det nødvendige og grunnleggende først og så fort som mulig, og det estetiske senere. Det tar tid, men det tar tid å spare også.

Når man legger inn bud på en bolig må man også ta høyde for at man må sette av penger til oppussing.

• Liker 1
Skrevet

Når du har fått vekk alt, fått inn fagfolk til å legge membran (om du gjør det selv faller verdien av leiligheten din) og fliser, fått rørleggere inn og ordnet slikt igjen så er kostnaden til (billig) servantskap og et dusjkabinett 10-20.000.

Da har du alt øst ut 100.000 ts. Det er småpenger.

Har du sjekket om sluket er i dagens standard? Eller må du til å hugge ut større sluk i betong også?

Om du starter med bader bør du nemlig (pga forsikring) følge dagens regler. Det er dyrt..

Det kan også bli svindyrt å vente. Om det er fukt og mugg i den veggen så kan det hende du må til og bytte ut hele vegger og gulv.

PS: dersom du har prospektet, står det at badet er pusset opp av ufaglærte? Dersom selger har løyet/undratt info så bør du klage.

Anonymous poster hash: 5838f...252

Gjest Allergikeren
Skrevet

Når man legger inn bud på en bolig må man også ta høyde for at man må sette av penger til oppussing.

Jeg er enig med deg, å ha kapitalen på forhånd er det fornuftigste. Men spørsmålet mitt står fortsatt ubesvart. Budene er gitt, lånet er tatt opp, det planlagte må gjøres tidligere enn planlagt. Hva er beste framgangsmåten derifra? Ikke gjøre noe fordi man skulle gjort det annerledes fra starten av?

Skrevet

Innredningen er jo det billigste på hele badet, og som sagt over så er det arbeidet som koster. Minner også på at det ikke er krav å flislegge hele rommet! Jeg er så lei av at alle hus har samme stil på badet. Hvite kvadratiske fliser på veggene og enten sort eller grå fliser (selvsagt kvadratiske de og) på gulvet.

Etter litt kamp med håndtverkerene våre (de gidder skjeldent å tenke nytt) så ble det her lagt litex plater i våtsoner, og impregnerte sponplater til våtrom i resten av rommet. Flislegger kom inn og la fliser på gulv og i våtsone (med skikkelig membran selvfølgelig). Maler la duk på veggene og malte samt brukte en annen type male-membran som beskytter mot fukt. 3 strøk med den tror jeg det var. Betydelig mye billigere enn å flislegge og ha litexplater dekt med spikerslag osv....

Til innredning så har jeg tatt en gammel eikekommode og saget hull i toppen, lagt på glassplate som også har hull i, og satt en vask oppå der. Speilet på veggen er et gammelt speil jeg har hatt liggende som jeg bare spraymalte. Lysene i taket er utenpåliggende spotter som gir fint lys men koster minimalt. Veggbelysning kostet 200 kr per lampe på bohus eller noe slikt.

Fliser kjøpte jeg på salg. :)

Skrevet

Best å bare bli ferdig med det når du først begynner! Snakker av erfaring..

Skrevet

Og det er sant som Nada sier, det er arbeidet som koster! Skap, lys og lignende er bare en liten brøkdel av totalprisen...

Skrevet

Det du må gjøre er å ha inn rørlegger til å koble fra eksisterende utstyr som vask/dusj, meisle av alt av fliser/støp på golv, få ut alt av drit, avhengig av tilstand og hva som er på gulv, (fuktskader/råte eller betong?) så må alt som er fuktskadd rives ut å byttes ut, tilstand på sluk? må det være ny? er den i betonggolv eller i 2etg? ny avløpsrør? legge ny kabel, ha på avrettningsmasse, skal alt av rør/el være på samme plass/ er det gammelt å bør byttes ut? isåfall så må el/rørlegger inn å fikse det som må fikses, er el annlegget gammelt med gammle skrusikringer så bør det å byttes.

Når el og rlranlegget er der det skal være å i ok stand så må/bør det legges rupanel og litex/weberplater flislegges, fuges og legge silikon i hjørner, bør også ha ei fuktstyrt avtrekksvifte.

Så må alt av utstyr som dusjbatteri/toalett og sånt som du må ha monteres, det eneste du kan vente med er vel baderomsinnredningen og det er en dråpe i denne sammenhengen, du får deg en innredning til 5-10 lapper og når du tenker på at resten av badet ditt kommer til å koste deg opp mot 200 000 så hva betyr 5-10 lapper itillegg?

Anonymous poster hash: 84b45...1f9
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...