AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #1 Skrevet 11. september 2013 Hei Nå har jeg lest side opp og side ned for å finne svar på hva jeg skal gjøre med minstemann i hus. Han blir straks fire år... og er klin umulig.. Ja bakgrunn så flyttet vi alle inn hos mine foreldre fordi vi skulle bygge hus. Nå kjøpte vi oss i stedet men 15 mnd med mamma og pappa... eller svigerforeldre for min mann og besteforeldre for gutten... det er ikke gunstig... Alt vi sa nei til fikk han... bestemor var svakest og matet han til og med. Vi sa i fra men da ble det bare tårer. Svak som vi var maste vi ikke mer. Nå bor vi alene igjen som en familie... og godt er det. Men...... Tannpuss - ikke ha tannkrem... vi har brukt boka "emma hos tannlegen" lest "karius og baktus" , og desverre truet med tannlegen... dumt ja men sånn er det. Legging - når vi først kommer så langt går alt strålende... badet og rett i seng uten problem. Jaja badet er en utfordring men... Stå opp og kle på seg - nei det går ikke. Greier ikke og vil ikke. Tisse på do og tørr om natta - ja det har han vært i lenge.. over et år.. Bæsje derimot - "mamma, jeg må bæsje i en bleie". Vi har prøvd doringer i alle fasonger... potter i alle fasonger... og han greide bæsje to ganger i potta... men nå er det et år siden... Sier vi at vi er tom så hyyyler han... og holder seg. Da blir det forstoppelse... Høre på oss som foreldre.. nei overhodet ikke. Vi prøver snakke rolig, men temperement går varmt. Aldri slår vi.. nei det er ulovlig. Men han skal ha det og det. Vi sier nei. Han skal ha is, sjokolade, kjeks... vi sier nei. Vi har prøvd med b2lønninger som lekeland og badeland. Stjerner på kjøleskapet, klistremerker osv. Men nei... hylingog skriking. Skjønner han utfordrer. Skjønner han tester. Men nå er jeg så sliten at alt bare flyter. Er ikke sånn jeg vil være... vil ha en hyggelig stund med lek og moro. Lese bøker og være mamma på en god måte ikke bare en kjeftemaskin. Hjelp meg... alle råd er gode nå.... Takk... hilsen mamma med dårlig samvittighet hver kveld..Anonymous poster hash: 8114e...d2a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #2 Skrevet 11. september 2013 Prøvde å skrive noe i sted, men det ble borte. Så dette blir kort. Dotrening kommer nok mer av seg selv når barnet er klar for det. Det er ikke kult for barn å være det siste i en barnehagegruppe som bruker bleier. Synlig eller usynlig gruppepress fra jevnaldrendre gjør ofte susen. Dere kan prøve å lokke med at bare små barn bruker bleier. Nå er nn snart så gammel, og stor. Store barn bruker ikke bleier. Belønn aldri barn med mat. Det kan i verste fall føre til trøstespising når barnet blir stort/voksen. Jeg også har "truet med tannlegen" ift tannpuss. Det er jo fakta at man må til tannlegen om tennene blir dårlige, noe de blir av manglende stell. Prøv å lokke med fluortabletter, tannkrem i ulike farger, timeglass på to min. osv. Elisabeth Gerhardsen har skrevet mange bøker om barneoppdragelse. Jeg vil anbefale deg å sjekke opp dette på biblioteket. Er enig i at det er en kamp med ens egen tålmodighet å lære et barn i trassalderen å skulle kle på seg selv. Har ikke helt kommet i mål med dette punktet selv enda. Anonymous poster hash: 2e283...b96
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #3 Skrevet 11. september 2013 Hva med å prøve å involvere han i å plukke klær han skal ha på i morgen? Vi synger sanger når vi skal gjøre kvelds stellet. husker ikke hva den sangen heter. Men det er uansett en sang om å pussetenner,bade,gre håret. osv. Ellers bare fortsett å si nei. Ikke gi dere! det er vanskelig men det blir bedre. Anonymous poster hash: 57339...c0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå